Prohlídka motoru letadla Airbus A220-300 (HB-JCD) společnosti SWISS, které bylo kvůli kouři na palubě a poruše motoru Pratt & Whitney PW1500G nuceno nouzově přistát ve Štýrském Hradci, odhalila poškození převodového systému pohonu ventilátoru a defekt ložisek. K události došlo 23. prosince 2024.
Jeden z členů palubního personálu podlehl v nemocnici otravě. Vyšetřovatelé dosud nestanovili příčinu.
Piloti letadla letícího z Bukurešti do Curychu zaznamenali během letu v hladině FL400 (asi 12 200m) chybová hlášení týkající se levého motoru Pratt & Whitney PW1500G, a to včetně varování na „nadlimitní množství olejových nečistot“ a varování před vibracemi. Přibližně ve stejnou dobu uslyšel palubní personál „hlasitou ránu“.
Méně než 30 sekund po varování před vibracemi piloti zaznamenali kouř v kabině a okamžitě si nasadili kyslíkové masky – těsně předtím, než obdrželi několik výstrah o kouři.
Posádka vyhlásila stav nouze a zahájila sestup, přičemž informovala řízení letového provozu o rozhodnutí odklonit let do Štýrského Hradce. Po nouzovém přistání byl letoun evakuován. Několik cestujících a členů posádky bylo převezeno do nemocnice.
Postižený motor byl původně dodán dopravci jako náhradní pohonná jednotka a v červenci 2024 – méně než šest měsíců před incidentem – nainstalován na letoun.
Podle rakouského spolkového úřadu pro vyšetřování civilního letectví SUB-Zivilluftfahrt záznamy o údržbě potvrzují, že veškerá plánovaná údržba byla provedena v souladu s příslušnými postupy a harmonogramy, a že všechny povinné směrnice týkající se letové způsobilosti byly splněny.
Po boroskopické kontrole motoru provedené výrobcem motoru a švýcarskými techniky byla defektní pohonná jednotka převezena ze Štýrského Hradce do USA k podrobné analýze.
Bylo potvrzeno poškození převodového systému pohonu ventilátoru a ložisek č. 2 a č. 4.
V rámci vyšetřování jsou zkoumány osobní dýchací prostředky používané palubním personálem, tj. kukla zakrývající hlavu a těsně přiléhající kolem krku. Tyto prostředky využívají systém chemické regenerace vzduchu.
„[Dýchací systémy] mají omezenou životnost a jejich správná funkce závisí na správném použití,“ uvádí vyšetřování s tím, že palubní posádka prochází úvodním i opakovaným školením ohledně tohoto vybavení.
Tři ze čtyř jednotek na palubě byly použity palubním personálem a všechny čtyři byly předány k analýze ve spolupráci s výrobcem. Analýza dosud nebyla dokončena.
„V rámci vyšetřování bude vyhodnoceno použití [tohoto vybavení],“ dodává zpráva. „To bude zahrnovat i způsob, jakým jsou posádky školeny pro jeho správné použití a jak mohou identifikovat případnou závadu [tohoto vybavení].“
(Foto Swissinfo, Bluewin, The Sun, planes.cz)
1 record
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS
Udusenie stewarda po nesprávnom použití dýchacieho prístroja je naozaj závažná vec.