Boeing snížil počet objednávek na model 777-9 a oznámil další zpoždění přípravy 737 MAX 10.

  • 2021-02-03 08:00

Dne 1. února firma Boeing oznámila snížení objednávek letadel typu 777X o takřka 40 %. Nedávno, 27. ledna, oznámila společnost další zpoždění termínu nasazení Boeingu 777-9 do komerčního provozu, a to na konec roku 2023. Původní termín byl počátek roku 2020, tj. program má zpoždění takřka čtyři roky.

Opozdí se také nástup verze 737 MAX 10 do komerčního provozu, a to o dva roky. Nyní firma plánuje rok 2023.

777-9

Zpravodajství Reuters dne 2. února informovalo o tom, že Boeing snížil počet objednávek o 118, a to v souladu s účetním standardem ASC 606. Účetní standardy nutí Boeing vyřadit z objednací knihy ty zakázky, jejichž naplnění je mimořádně nepravděpodobné (např. z důvodů krachu nebo finančních potíží objednatele). Boeing potvrzuje 191 pevnou objednávku. Uvedené informace vychází ze zprávy 10-K pro burzu.

Boeing zahájil prodej tohoto typu letadla v roce 2013, přičemž počet objednávek dosáhl 350 exemplářů, což není nijak mnoho. Krize typu 737 MAX a nízká poptávka donutila Boeing odložit na neurčito vývoj kratší verze 777-8. Letecké společnosti své objednávky postupně ruší nebo konvertují na typ 787, přičemž výrazné zpoždění programu a špatná perspektiva zotavení dálkové dopravy v důsledku pandemie rušení objednávek urychlují. Boeingu se nepodařilo zajistit jedinou objednávku od domácích provozovatelů, což je považováno za varovný signál.

Ještě koncem roku 2020 uváděl Boeing 309 objednávek. Výrazné zpoždění programu může být pro zákazníky výhodné, neboť mohou své objednávky i) rušit bez penalizace, ii) konvertovat za výhodných podmínek na 787 nebo iii) vyjednat zcela nové a výhodnější podmínky nákupu nových letadel. Pro Boeing znamená snížení výroby nárůst výrobních nákladů.

737 MAX 10

Na rok 2023 posunul Boeing také nástup verze 737 MAX 10 do komerčního provozu. Původní termín byl 2020, ten byl vloni posunut na rok 2022 a nyní sklouzl o další rok. Letos chce výrobce uvést do provozu nejmenší z řady 737 MAX, verzi 737-7, ta je tudíž zpožděna o rok. Společnost to oznámila ve své zprávě zveřejněné 1. února.

Boeing neoznámil, že bude nutné prototyp 737-10 modifikovat. Nicméně evropský regulátor EASA již vloni indikoval, že bude požadovat, aby 737-10 byla vybavena buď třetím čidlem úhlu náběhu (AoA) nebo indikátorem „syntetické rychlosti“. Nyní je MAX odkázán na dvojici čidel AoA, což v případě odchylných údajů znemožňuje „hlasovat“ o správné hodnotě úhlu náběhu. EASA tak chce přiblížit certifikační podmínky 737 MAX k podmínkám, které uplatňuje na letadla Airbus.

Boeing 737 MAX 10 má kapacitu až 230 cestujících a max. dolet 6110 km.

Je s podivem, že 38% pokles objednávek 777-9 a zpoždění programu 737 MAX 10 zveřejnil Boeing v rámci zprávy 10-K pro burzu, a to jen pár dní po oznámení hospodářských výsledků za rok 2020, kde však tyto informace důležité pro finanční trhy nezazněly. (Foto: Reuters, Boeing)


Article photographs


Related photos


Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details