Kromě ratingu leteckých společností, které server planes.cz přinesl 3. července, zveřejnila organizace OAG také rating letišť. Žebříček OTP Stars (On Time Performance Stars) vyhodnocuje letiště za období červen 2018 až květen 2019. OAG pokládá za dochvilný ten let, který nemá větší zpoždění než 15 minut proti letovému řádu. OTP Stars uvádí 497 letišť, z nichž nejvyšší ocenění (5 hvězd) si odneslo celkem 50 letišť. Z nich uvádíme následujících Top10 (v závorce dochvilnost v %, tj. procento letů se zpožděním do 15 min.):
Hilo |
USA |
94,6 |
Minsk International |
Bělorusko |
93,0 |
Nagoya Komaki |
Japonsko |
91,9 |
Panama City Tocumen International |
Panama |
91,1 |
Hanamaki |
Japonsko |
91,0 |
Lihue |
USA |
90,8 |
Kochi (JP) |
Japonsko |
89,9 |
Kushiro |
Japonsko |
89,6 |
Ko Samui |
Thajsko |
88,5 |
Osaka Kobe |
Japonsko |
88,4 |
Mezi 13 pětihvězdičkovými leteckými společnostmi uvádí OTP Stars pět společností japonských. V kategorii letišť je dominance Japonska ještě zřejmější, neboť obsadila v Top10 polovinu míst. V rámci objektivity je nutné vidět, že většina japonských letišť v Top10 jsou malá regionální letiště. Pravděpodobně překvapí umístění letiště Minsk na druhém místě na světě. Lépe než Minsk dopadlo americké Hilo, které však má jen asi čtvrtinový provoz proti Minsku.
Rating letišť je do značné míry určen výkonem domácí letecké společnosti. To je i případ letiště Praha, které mizerný výkon domácího dopravce stáhl až na 465. místo, a to s dochvilností 69,1 %. To odsoudilo letiště Praha k jediné hvězdičce, nejnižšímu ocenění. Podotýkáme, že ČSA mají dochvilnost 59,4 %, takže je jasné, že ostatní společnosti létající do Prahy rating výrazně vylepšily.
Z hlediska cestujícího by mělo jistě větší vypovídající schopnost, kdyby výsledky reflektovaly např. průměrnou čekací dobu na vydání zavazadel, ale tato data OTP Stars neuvádí. (Foto: Tripadvisor)
1 record
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Škoda, že ta letiště nekategorizují podle velikosti, ono by se pak vidělo. Je logické, že na letišti s malým provozem bude OTP obvykle lepší než na letišti s provozem trojnásobným. No, a Japonci jsou kategorie sama pro sebe
Jak jsem již psal minule, je škoda, že neuvádějí velikosti těch zpoždění, takhle to vypovídá jen málo - jestli je polovina zpoždění do 15 minut a druhá polovina do 20 minut, je cestujícímu celkem ukradené (zvlášť, když pak stejně další půlhodinu čeká na kufry), ale rating to pošle do kopru.
Proč jsou na tom PRG a ČSA tak bídně, to by mě zajímalo. Že by nedostatek lidí na handlingu?