Evropští piloti kritizují roli FAA v certifikaci Boeingů 737 MAX. Schůzka regulátorů prohloubila nedůvěru světových regulátorů k rozhodnutím FAA.

  • 2019-05-27 17:00

Jon Horne, president asociace evropských pilotů ECA, vyjádřil obavu nad vztahy mezi americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA) a Boeingem, které vzbuzují „extrémní obavy”.  FAA se podle asociace dopustila v certifikačním procesu letadla 737 MAX řady kritických pochybení, které vedly ke dvěma katastrofám během pěti měsíců. Philip von Schöppenthau, generální sekretář ECA, doplňuje, že „důvěra pilotů je pryč, a to zejména pokud se týká certifikace regulátorem (čti FAA). Zmínil, že některé asociace pilotů bezprostředně po katastrofě letu Ethiopian vyjádřily důvěru v bezpečnost 737 MAX, ale to bylo v době, kdy „ještě nebyla známá fakta, která známe dnes”.

European Cockpit Asociation reprezentuje 38 000 evropských pilotů. Asociace je přesvědčena, že FAA nejednala nezávisle a žádný z nezávislých regulátorů certifikaci neprověřoval. Certifikace FAA podle asociace podřízena komerčním spíše než bezpečnostním zájmům. Asociace podpořila postoj evropského regulátora EASA, která bude k certifikaci přistupovat nezávisle. Uvádí, že schválení pouze FAA není postačující.

Kapitán Jason Goldberg, mluvčí unie pilotů American Airlines Allied Pilots Association konstatuje, že stále více světových regulátorů se přiklání k tomu, že piloti by měli absolvovat přeškolení na simulátorech, aby byli vycvičeni na všechny situace, a to včetně těch, kterým čelili piloti Lion Air a Ethiopian. Na otázku, zda američtí piloti důvěřují FAA odpověděl, že „vztah je důvěřuj, ale prověřuj. Zkoumáme všechny aspekty plánu, a to včetně výcvikového programu a podle toho si děláme vlastní závěry”.

V podobném duchu se vyjádřil i Michael O’Leary, šéf skupiny Ryanair, když v interview pro CNBC prohlásil, že FAA stála příliš blízko výrobci.

Ve čtvrtek se sešli v Texasu hlavní světoví regulátoři a diskutovali otázky spojené s návratem Boeingů 737 MAX do služby. Cílem FAA, která jednání organizovala, bylo zachovat stávající stav, kdy je výrok vedoucí certifikační autority (v tomto případě FAA) automaticky respektován ostatními úřady. Před konferencí FAA ujistil, že neexistuje žádný harmonogram recertifikace 737 MAX, navíc Boeing zatím ani nepředal dokumenty potřebné k zahájení procesu.

Konference potvrdila, že světoví regulátoři jsou odhodláni k certifikaci přistupovat individuálně, a to na základě vlastní analýzy. Vyhradili si navíc právo uplatňovat pro schválení vlastní kritéria způsobilosti provozu letadla. Jde přitom o principiální přístup, neomezuje se tedy jen na případ 737 MAX. Změna přístupu, který fungoval desítky let, je vyvolána právě nedůvěrou certifikačních úřadů k FAA.

Ihned po skončení konference FAA překvapivě oznámila, že letecké společnosti nejspíš nemusí hledat náhradu za 737 MAX od září, což naznačuje očekávání brzkého schválení. FAA znovu obhajovala své stanovisko neuzemnit 737 MAX po obou katastrofách s tím, že na rozdíl od ostatních regulátorů jsou rozhodnutí FAA založená na datech. Toto vyjádření udivuje, protože 346 mrtvých jistě poskytuje dostatečná „data” pro rozhodnutí. Probíhající vyšetřování prokázalo, že proces certifikace byl plný chyb. (Foto: The Daily Beast, ABC News, planes.cz)


Related photos


Related articles

Comments



Columbo - unsigned guest (...225.72...)
2019-05-28 10:17

Rollfree: To může mít pan Keller pravdu, ale nic nezmění na skutečnosti, že Boeing udělal fatální designovou chybu a že FAA, díky svému přístupu k certifikaci, ztratila důvěryhodnost. Ve výsledku si tak Boeing a FAA rovným dílem (obrazně) rozdělili odpovědnost za těch 346 mrtvých.

Pro Boeing to znamená ztrátu reputace a finanční ztrátu (a to nejen díky 737 MAX, ale dost možná i díky 777X, kde, jak se zdá, Boeing a FAA přistupovali k certifikaci podobnám způsobem), pro FAA se zřejmě jedná o zásadní ztrátu kredibility a konec (beztak pochybného) automatického vzájemného uznávání certifikací mezi autoritami. Snad se z toho oba poučí.

Rollfree - unsigned guest (...71.174...)
2019-05-28 00:48

No ale pan Keller to přece řekl už v tom prvním rozhovoru.
Tady ten zástupce pilotů uvedl, že v procesu certifikace byly chyby. No to asi byly, to snad ani pan Keller nezpochybňoval. Stejně jako byla chyba v koncepci řízení MCAS, kdy automatika spoléhala na jediné čidlo (navíc externí, tedy snadno zranitelné), i když měla k dipozici čidla dvě. A ani nijak neověřovala plausabilitu dat z tohoto senzoru. Tohle jde určitě za Boeingem.
Ale pan Keller řekl, že tím se sice dostalo letadlo do problémů, nicméně problémů řešitelných. A to řešitelných postupy podle memory items, protože se tento problém projevoval podobně jako jiné závady, na které jsou piloti už dávno cvičeni. A dokládal to mimo jiné tím, že jiné posádky si se stejným problémem poradily.

Rampa - unsigned guest (...24.140...)
2019-05-27 22:01

L. Paluzga: Souhlasím a redakci též děkuju za tyto články.

L. Paluzga (...71.142...)
2019-05-27 20:33
Asi se budu opakovat...

...ale dost se přimouvám za rozhovor s kapitánem Kellerem na toto téma. Jak bude komentovat např. prohlášení ECA: "FAA se podle asociace dopustila v certifikačním procesu letadla 737 MAX řady kritických pochybení, které vedly ke dvěma katastrofám během pěti měsíců"?
Stále vše bere jako mediální štvanici proti Boeingu? Nebo bude tentokrát tvrdit, že se jedná o "štvanici" na FAA?
Jinak díky za tato pravidelná shrnutí....

4 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details