Úpravy softwaru 737 MAX

  • 2019-03-18 15:30

Hlavním podezřelým v katastrofě letu Lion Air JT610 a Ethiopian Airlines ET302 je řídící software MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který byl u modelu 737 MAX implementován do řízení, aby snížil riziko, že se letoun dostane při nízkých rychlostech na příliš veliké úhly náběhu, což by hrozilo pádem letadla. Tento systém však podle všeho opakovaně a nekontrolovatelně posílal letadlo k zemi a tím způsobil nebo přinejmenším přispěl katastrofě obou strojů.

Boeing ve spolupráci s FAA nyní pracuje na softwarové úpravě MCAS. Ta by podle FAA mela být schválena již koncem března.

Modifikace systému zahrnují:

  • systém bude přijímat indikaci o úhlu náběhu ze dvou čidel místo jednoho
  • bude omezena max. výchylka výškového kormidla iniciovaná MCAS
  • MCAS zasáhne do řízení pouze jedenkrát (nikoliv opakovaně)

Jeden ze softwarových vývojářů na tweetu napsal, že Boeing sice nabízel (za příplatek) doplňkovou funkci, která indikovala případný nesoulad údaje z čidel úhlu náběhu (AoA disagree). Tou však nebyl ani jeden z postižených letounů vybaven. Je však sporné, zda by taková indikace mohla jakkoliv odvrátit katastrofu. (Foto: SFGate – snímač úhlu náběhu z letu JT610)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



Komárek - unsigned guest (...42.239...)
2019-03-20 07:07

Navíc seriózní tisk má pod články podpis redaktorů.

LukasA - unsigned guest (...188.245...)
2019-03-19 08:50
výškovka

jirp: a proto to tupe opíšeme...

V emergency AD vydanem tou samou FAA v listopadu je funkce popsana dost jasně, v dalsich x zdrojích též, včetně (biť krátké zmínky) ve výcvikových materiálech od Boeingu pro pozemní personal.
Tudíž by asi bylo vhodné, aby "letecky server" jen tupe neopisoval jine clanky se zavadejici informaci. A pokud je zde opravdu rozpor s ostatnimi zdroji, tak třeba v závorce na tuto nepřesnost upozornit.

P.M. - unsigned guest (...75.128...)
2019-03-19 08:38

Příště bude Boeing za příplatek nabízet pravou podvozkovou nohu.

Komárek - unsigned guest (...42.239...)
2019-03-19 07:02

Maminko a tatínku, já se bojím Boeingů! Jen se neboj milé dítě, Airbusy zachrání tě.

jirp (...87.157...)
2019-03-18 23:05
vyskovka

LukasA: ve informaci FAA je to takhle skutecne napsano

Atomic (...189.85...)
2019-03-18 22:36

Fan.: to víš ono už se i tady řeší spíš politika než letadla. Já osobně jim fandím ať to co nejdříve vyřeší a budou zase lítat, tentokrát už bez nehod. Bohužel pravdou je, že to rozhodně boeing podělal a uspěchal kvůli konkurenčnímu boji. Nepoučili se z nehod na začátcích A320, kvůli kterým instaluje airbus rovnou 3 čidla náběhu. Myslím, že nyní se už poučili dost a zaplatí za to. Bohužel za to zaplatili i neviní cestující. (Ps: pri rejpaly stejný názor bych měl i v případě potíží airbus, comac nebo irkut. Jsme na stránce o letadlech tak tu sakra nepleťte politiku, chyby dělá každý ne jen jedna či druhá strana!

Fan. - unsigned guest (...23.219...)
2019-03-18 20:13

Takhle jsem si fakt začátek absolutního konce nepředstavoval ...
Děsivá lhostejnost všech, včetně fanoušků Planes nedává žádnou naději, žádnou budoucnost ... :-((((

LukasA - unsigned guest (...201.48...)
2019-03-18 18:07
výškovka ne

MCAS neprovádí "korekce" prostřednictvím ovládání výškovky, ale prostřednictvím el. přestavování (trimování) vodorovného stabilizátoru! Upravte si to

8 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details