Írán si zajistil pět letadel Boeing 777

  • 30.07.2025 18:59

Park íránské letecké společnosti Mahan Air doplní pětice letadel Boeing 777-200ER, které Írán získal, když obešel stávající sankce. Je to poprvé, kdy tento typ bude v Íránu provozován. Írán dlouhodobě preferoval Airbusy, a to díky modernímu servisnímu centru, které Airbus vybudoval během dočasného uvolnění sankcí v letech 2016–2018. Nyní však na sekundárním trhu nejsou vhodné Airbusy, zatímco letadla Boeing 777-200ER nejsou tolik žádaná a tudíž snadněji dostupná.

Íránci získali letadla vyrobená v letech 2001–2003, která dříve létala u Singapore Airlines. Po vyřazení v letech 2018–2019 je převzala společnost NokScoot, low-costový joint venture thajské Nok Air a singapurské Scoot. Tato společnost zkrachovala během pandemie. Vlastníkem letadel byla zřejmě americká Ion Aviation. Jedná se o exempláře 5R-RIJ, 5R-RIS, 5R-ISA, 5R-IJA a 5R-HER.

Od roku 2020 byla letadla v dlouhodobém uskladnění. Počátkem července letadla přeletěla  do Kambodže a odtud do Íránu. Nad Afghánistánem letadla vypnula transpondery, aby nebylo možné sledovat jejich další trasu. Podobným způsobem se do Íránu dostala i další letadla – letos několik Airbusů přiletělo z Ománu, Indonésie a Litvy.

Podobné schéma zajišťování letadel používá také Bělorusko, které si nedávno takto zajistilo letouny Airbus A330. Schéma „dovozu“ samo není nijak složité, spíše jde o dostupnost vhodných letadel na sekundárním trhu, která jsou v dobrém stavu a s dostatečnou kapacitou letových hodin. To bylo zřejmě hlavním důvodem výběru 777-200ER. 

Boeing 777-200ER vstoupil do komerčního provozu v únoru 1997, a to u společnosti British Airways. Výroba nepříliš populárního Boeingu 777-200ER byla ukončena v roce 2013 kvůli nedostatku objednávek. Celkem bylo dodáno přes 400 exemplářů. Modely Boeing 777-300ER nebo Airbus A330-300 byly výrazně efektivnější. (Foto: Havayolu 101, Hangar.no, wikipedia, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



MK. (...113.134...)
01.08.2025 12:45

K tomu, aby se cíli významně omezil přístup k technologiím a poškodilo to jejich ekonomiku.

Obojí se prokazatelně děje.

Václav - nepřihlášený host (...188.154...)
01.08.2025 10:31
Sankce

K čemu pak ty sankce jsou?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace