Po uzavření vyšetřování nehody Boeingy 737-9 společnosti Alaska Airlines, ke které došlo 5. ledna 2024, se nyní rozbíhá vlna žalob proti Boeingu, Alaska Airlines a dalším zúčastněným stranám.
Úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) dospěl ve své závěrečné zprávě k závěru, že příčinou nehody byly chybějící upevňovací šrouby, což umožnilo postupné uvolnění panelu trupu, jenž nakonec z trupu vyletěl. O výsledku vyšetřování jsme podrobně informovali zde.
Právníci cestujících připravují soudní procesy. Žaloba, zastupující 51 osob včetně rodinných příslušníků má být projednávána v lednu 2026. Další dvě žaloby jsou plánovány na březen a září téhož roku. Jedna žaloba byla nedávno urovnána mimosoudní cestou – jednalo se o případ tří obyvatel Oregonu. Tento případ se od dalších žalob odlišoval tím, že žalobci požadovali odškodnění ve výši 1 miliardy dolarů. Podrobnosti urovnání zůstávají důvěrné.
Boeing i Alaska Airlines odmítly odpovědnost a popřely obvinění z nedbalosti. Přesto právníci žalujících tvrdí, že Boeing selhal v kontrole kvality výroby, a že Alaska porušila svou odpovědnost veřejného dopravce vůči cestujícím.
Závěrečná zpráva NTSB zároveň kritizuje nejen Boeing, ale i Federální letecký úřad (FAA), který podle ní dlouhodobě selhává v dohledu nad procesy výrobce. Incident tak otevřel širší diskusi o systémových nedostatcích v americkém leteckém průmyslu a regulačním dohledu.
Desítky cestujících z letu Alaska Airlines 1282 zažalovaly jak leteckou společnost, tak výrobce letounu 737 MAX. Většina těchto žalob byla během vyšetřování nehody úřadem NTSB pozastavena. Po zveřejnění závěrečné zprávy NTSB začátkem tohoto měsíce se nyní může urychlit fáze dokazování, uvedli právní zástupci cestujících.
Alaska Airlines odmítla probíhající soudní řízení komentovat. Společnost Boeing se k urovnání případu také nevyjádřila. Obě firmy již dříve popřely veškerá obvinění, včetně tvrzení, že jednaly nedbale.
Právník ze seattleské advokátní kanceláře Stritmatter Law Daniel Laurence, který zastupuje 51 osob v případu plánovaném k projednání v lednu, uvedl, že očekává podání dalších žalob.
Dne 5. ledna 2024 krátce po startu z Portlandu z letadla 737-9 společnosti Alaska Airlines vyletěla záslepka nouzových dveří. Vyšetřování NTSB prokázalo, že v záslepce chyběly všechny čtyři zajišťovací šrouby. Během několika letů předcházejících nehodě se dveře postupně posouvaly nahoru, až ve výšce asi 16 000 stop (asi 4 800 m) působením rozdílu tlaků z letadla vyletěly, přičemž došlo k prudké dekompresi.
Letadlo se bezpečně vrátilo na letiště odletu. Někteří cestující však utrpěli drobná zranění a šok. Nehoda podkopala důvěru veřejnosti v Boeing a roli regulátora FAA, který selhal při dohledu nad výrobcem.
Právníci cestujících obviňují Boeing z toho, že nezajistil řádnou montáž letounu a jeho bezpečnost pro provoz, a tvrdí, že společnost upřednostnila rychlost výroby před bezpečností.
Společnost Alaska podle právních zástupců porušila svou smluvní povinnost „veřejného dopravce“ zajistit nejvyšší možnou péči o své cestující.
NTSB ve své závěrečné zprávě tento měsíc uvedla, že k incidentu došlo v důsledku dlouhodobých systémových nedostatků u Boeingu a Federálního leteckého úřadu (FAA), který má dohlížet na kvalitu a bezpečnostní procesy výrobce. (Foto: CNN, AvioRadar, KATU, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém