Třetí největší brazilská aerolinka, Azul Linhas Aéreas (Azul), oznámila, že 28. května 2025 podala u soudu v New Yorku žádost o ochranu před věřiteli podle hlavy 11. Firma je s dluhem ve výši 5,56 miliardy dolarů předlužená.
Azul se tak připojil ke své domácí konkurenci, aerolinkám GOL a LATAM, které v posledních letech využily ochrany amerických soudů před bankrotem k reorganizaci svých financí.
Podání následovalo po měsících jednání s věřiteli a investory, včetně předem dohodnutých závazků ze strany United Airlines a American Airlines, které mají do společnosti po dokončení finanční restrukturalizace vložit mezi 100 a 150 miliony dolarů každý.
Celková dluhová krize Azul se prohloubila v posledních několika měsících v důsledku kolísání národní měny, rostoucích amerických úrokových sazeb a rozsáhlých provozních narušení způsobených problémy v dodavatelských řetězcích. Dluh Azul v prvním čtvrtletí roku 2025 vzrostl o 50,3 % oproti stejnému období roku 2024, zatímco hotovostní rezervy klesly o 51 % na 118 milionů dolarů. Platby za leasing a obsluhu dluhů se podle odhadů pohybují mezi 1,31 a 1,38 miliardy dolarů ročně.
V rámci bankrotového procesu věřitelé podle dostupných informací souhlasili s konverzí 784,6 milionu dolarů dluhu na prioritní akcie a s prodloužením splatnosti 780 milionů dolarů do let 2029 až 2030. Kapitálová injekce ve výši 525 milionů dolarů má stabilizovat provoz. Držitelé dluhopisů a pronajímatelé letadel budou po restrukturalizaci společně kontrolovat 45 % akcií, a to na úkor stávajících akcionářů.
Jedním z klíčových problémů, které zasáhly společnost Azul, je odstavení několika letadel poháněných motory Pratt & Whitney. Podle serveru ch-aviation má společnost ve flotile 192 letadel, z toho 59 letadel řady Airbus A320 a 12 širokotrupých letadel A330. Z této flotily je aktuálně šest letadel neaktivních.
Letecká společnost má dále 35 letadel Embraer E2 a 44 ERJ-190, 27 z nich je uvedeno jako neaktivních. Pro regionální provoz má dopravce flotilu 42 turbovrtulových letadel ATR, z nichž 15 je uvedeno jako odstavených.
Kromě nedostatku letadel odstavením vlastních letadel byla letecká společnost nucena pronajmout si letadla včetně posádek (ACMI). To vyvolalo dodatečné náklady na pronájem a způsobilo nelibost brazilských odborových svazů.
S povolením ochrany od soudu očekává Azul minimální další narušení svého provozu, zatímco probíhá restrukturalizace, přičemž společnost k procesu přistupuje podobně jako GOL v letech 2024/25 a LATAM v roce 2022. Podle dostupných informací byla jednání o fúzi s GOL pozastavena, dokud nebude dokončen proces finanční restrukturalizace.
K jednání se dvěma americkými leteckými společnostmi, leasingovými společnostmi letadel, dalšími věřiteli a držiteli dluhopisů generální ředitel společnosti Azul John Rodgerson uvedl: „Azul pokračuje v provozu – dnes, zítra i v budoucnu. Tato dohoda představuje významný krok vpřed v transformaci našeho podnikání – krok, který nám umožní stát se lídrem v klíčových oblastech našeho odvětví.“ (Foto: @JHowardGlobal, @airwaysmagazine, @CuriosoMercado, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém