Letos Delta Air Lines plánovaly převzít 43 Airbusů. Jedná se o modely A220, A321neo, A330neo, A350-900 a A350-1000. Letecká společnost zároveň některá starší letadla vyřadí, takže během roku bude čistý přírůstek parku deset letadel. Letecká společnost má letos převzít výhradně letadla Airbus.
Generální ředitel Delty Ed Bastian ve středu uvedl, že dopravce odloží převzetí nových letadel, pokud budou ovlivněna novými cly.
„Je jasné, že v tomto prostředí budeme spolupracovat – a také spolupracujeme – velmi úzce s Airbusem, což je jediný [výrobce], od kterého letos očekáváme dodávky,“ dodal během hovoru k výsledkům hospodaření. „Jsou skvělým partnerem. Uděláme vše pro to, abychom zjistili, co je třeba udělat pro minimalizaci cel.“
„Ale jedna věc, kterou musíte vědět a kterou máme zcela jasně danou, je, že nebudeme platit cla za žádné dodávky letadel, které převezmeme. Doba je velmi nejistá,“ pokračoval Bastian.
Pro případ, kdy by k běžné ceně letadla byla přičtena dodatečná 20% nákladová přirážka, Bastian uvedl, že „je velmi obtížné, aby taková matematika dávala smysl.“
Zatím není jasné, zda či jak se cla promítnou do ceny nových Airbusů, a to ani dovezených ani vyrobených v americkém Mobile.
Delta Air Lines ve středu ráno stáhla své výhledy zisku na letošní rok kvůli nejistotě související se zaváděním nových cel.
Protože situace Boeingu a Airbusu je z hlediska obchodního deficitu velmi odlišná, než pokud jde o většinu jiného zboží, je pravděpodobné, že letečtí výrobci se v rámci nových tarifů dočkají nějakých výjimek.
Výrok Bastiana je spíše upozorněním na nutnost problém řešit, neboť je zjevné, že Delta se bez nových Airbusů neobejde, stejně jako globální trhy se neobejdou bez Boeingů.
Jednání o clech pokračují
Prezident Donald Trump 2. dubna oznámil uvalení 20% recipročního cla na veškerý dovoz z Evropské unie do Spojených států amerických. Evropská unie navíc čelí 25% clům na ocel, hliník a automobily.
Na vyjednávání konkrétní výše nových cel stanovil 9. dubna Trump pro většinu zemí lhůtu 90 dní. Podle Trumpa již projevilo přání nové tarify vyjednat 76 zemí. Již proběhlá jednání představují pro USA výběr dodatečných 2 miliard dolarů denně.
Za Trumpem se 17. dubna vydává jednat italská premiérka Georgia Meloniová. Jak známo, Meloniová – na rozdíl od vedení Evropské komise – udržuje s Trumpem a Muskem přátelské kontakty, což zvyšuje šance na pozitivní výsledek. V danou chvíli je ideálním mostem mezi USA a EU.
Meloniová podporuje návrh Evropské komise na dohodu o clech „nula za nulu“, aby se EU vyhnula obchodní válce. Toto řešení však nemusí být pro USA dostačující, neboť neřeší otázku obchodního deficitu. Trump tedy chce dostat více.
Výše cel je problémem pro celé EU a také velkým problémem Itálie, která má intenzivní obchod s USA. V minulém roce dosáhl obchodní přebytek Itálie v obchodu s USA asi 40 miliard eur, což je třetí největší přebytek v Evropské unii po Německu a Irsku.
Oblast letecké výroby Meloniová jistě neopomene. Itálie je jedním z nejvýznamnějších evropských dodavatelů komponent pro americký letecký průmysl. To se týká zejména Boeingů 787. Boeing má v Itálii asi 30 dodavatelů.
Jednání budou mimořádně složitá, protože země EU nejsou ve svém přístupu jednotné, což vyjednávací pozici EU výrazně komplikuje. Bude se tedy hledat kompromis na obou stranách – uvnitř EU a na jednáních s Trumpem. Lze však očekávat, že během následujících takřka 90 dní se podaří najít vzájemně přijatelné řešení. (Foto: CNN, @cliper31, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém