Kolik stojí Boeing 737 MAX a Airbus A320neo?

  • 10.04.2025 06:07

Zdánlivě jednoduchá otázka nemá jednoduchou odpověď. Společnost Airbus i Boeing již dávno přestaly publikovat ceník. I pokud by ho publikovaly, opět by to nic neříkalo, protože reálné ceny byly a jsou tradičně zhruba na polovině katalogových cen. Ceny nejprodávanějších letadel lze jen odhadnout.

To co hraje roli v konečné tržní ceně, bude záviset na mnoha faktorech. Mezi nimi je objem obchodu se zákazníkem a samozřejmě aktuální tržní situace. V době, kdy letadla nikdo nekupoval, si Ryanair zajistil Boeingy 737-8200 a WizzAir Airbusy A321neo s výjimečně vysokou slevou. Proslýchá se, že cena 737-8200 Ryanairu byla zhruba někde okolo 25 milionů dolarů. Pokud tomu tak je, pak to není ani polovina obvyklých cen. Podobně Ryanair pořídil až 300 letadel 737-10 v době, kdy Boeing naléhavě potřeboval referenčního zákazníka pro věčně odkládanou verzi 737-10. To jsou ovšem výjimečné případy, které byly dány výjimečnými příležitostmi.

Mimořádné slevy se typicky poskytují rovněž při zavádění nových typů na trh. Smyslem slev je kompenzovat zákazníka za případné „dětské nemoci“, které se mohou projevit a zpravidla také projevují až během intenzivního, rutinního komerčního provozu. Uvádí se, že sleva na zavedení nového typu pro zahajovací zákazníky může být od 20 do 30 %.

I pokud firmy oznámí s podpisem kontraktu objem obchodu v „katalogových“ cenách, moc to o skutečné katalogové ceně letadla neřekne, protože není jasné, co příslušný kontrakt zahrnuje a co nikoliv. Takže jde jen o přibližné vodítko.

Kromě toho pořizovací cena sama o sobě není moc důležitá, daleko důležitější jsou provozní náklady. Airbus a Embraer proto přecházejí k údaji „total cost of ownership“ (TCO), tj. celkové náklady na vlastnictví.

Tržní, skutečné ceny A320neo a 737-8 se podle všeho pohybují okolo 55 milionů dolarů. Podle IBA Inside je cena A321neo okolo 60 milionů dolarů, A321LR se blíží 70 milionům dolarů a XLR jsou ještě o asi 7 milionů dolarů dražší. To také vysvětluje, proč je pro Airbus A321neo „dojnou krávou“, která táhne zisky celé společnosti.

Pokud jde o leasing, IBA Insights uvádí, že tržní nájmy za jednouličková letadla zůstaly v roce 2024 (do září 2024) stabilní, a to po výrazném nárůstu cen ve druhé polovině roku 2023. V roce 2024 se tržní nájmy za nový Airbus A320neo či Boeing 737 MAX 8 pohybovaly kolem 400 000 dolarů měsíčně, A321neo okolo 460 000 dolarů měsíčně. Nárůst leasingových poplatků je zřejmě vyvolán růstem poptávky vyvolané uzemněním velkého počtu Airbusů a zpožděním dodávek Boeingů. (Foto: Business Insider, Airline Weekly, planes.cz)

 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace