Net Zero: létání pro vyvolené

  • 05.04.2025 16:22

Generální ředitelka australského vlajkového dopravce Qantas Vanessa Hudsonová varuje, že vyšší náklady spojené s „čistým“ palivem by mohla učinit leteckou dopravu cenově nedostupnou pro širokou veřejnost. Pokud by byly náklady plně přeneseny na zákazníky, létání by se mohlo stát „tak drahým, že by bylo zůstalo jen pro privilegované.“, a dodává: „To nechci vidět.“

Uvedla, že Qantas je proti nařízením, která by nutila letecké společnosti zvyšovat ceny letenek, a uvedla, že takový krok by byl kontraproduktivní, protože by oslabil globální propojení a tím i hospodářský růst.

Toto varování přišlo v době, kdy šéf společnosti Airbus uvedl, že dosažení net zero přidá k cenám letenek „zelenou přirážku“ a zvrátí dlouhodobý trend zlevňování létání. Guillaume Faury uvedl, že cena udržitelného leteckého paliva (SAF), které je považováno za klíčové pro snížení uhlíkové stopy letectví, se možná nikdy nevyrovná ceně tradičního leteckého petroleje.

Dne 4. února vyslal evropský letecký sektor (Airlines for Europe (A4E), ACI EUROPE, ASD, CANSO Europe a ERA) ostrou výzvu předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. Naléhá na Komisi, aby předložila komplexní strategii pro letectví, která zajistí globální cíle a nastaví správnou rovnováhu mezi udržitelností a globální konkurenceschopností Evropy. Tuto iniciativu podporuje Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA).

Vysoká cena a nízké objemy výroby udržitelného  paliva (SAF) znamenají, že toto palivo tvořilo v loňském roce méně než 0,53 % celosvětové spotřeby paliva v leteckém průmyslu.

Vlády po celém světě nicméně sázejí na výrazné zvýšení výroby a využívání tohoto paliva k dosažení dekarbonizačních cílů. SAF se dnes nejčastěji získává z použitého kuchyňského oleje pocházejícího z Asie. Není těžké pochopit, že celosvětová letecká doprava nemůže fungovat na použitém oleji z fritovacích hrnců.

Tradiční výrobci paliva nyní hojně redukují své plány výroby SAF a řada start-upů na výrobu SAF krachuje kvůli nezájmu finančních investorů. Odborníci proto vyjadřují pochybnosti, zda lze výrobu SAF dostatečně rychle navýšit, aby odpovídala harmonogramu stanovenému vládami.

Airbus také potvrdil, že odložil studie týkající se letadla s proudovým motorem, které by spalovalo vodík místo petroleje. Airbus prohlásil, že nemá smysl vyvíjet letadlo, pro které není palivo a zdůraznil, že zajištění výroby, skladování a distribuce vodíkového paliva není ani úkolem pro výrobce, ani pro letecké společnosti. A vlády v této věci nekonají.

Jako nerealistické se jeví také plány na významnější přechod regionálního letectví na elektřinu. Ve větším měřítku se nedočkáme ani hybridně-elektrického pohonu. ATR svůj projekt letadla s takovým pohonem odložilo na rok 2035 s tím, že „mít upravený motor pravděpodobně není realistické z hlediska časového rámce ani výkonu.“

Zatím jedinou velkou leteckou společností, která veřejně odstoupila od klimatických cílů k roku 2030, jsou Air New Zealand. Letecká společnost se odvolává na nedostatek nových letadel, nedostatek obnovitelného paliva (SAF) a chybějící vládní podporu (čti: subvence). Šéf aerolinky Grego Forgan prohlásil: „Vzhledem k tomu, že nástroje potřebné k dosažení cíle jsou mimo naši kontrolu, bylo rozhodnuto zrušit cíl pro rok 2030.“ Webová stránka aerolinky vysvětlující emisní cíle byla stažena.

Pokud zanecháme zeleného snění a vrátíme se k realitě, pak jedinou již osvědčenou a zároveň i perspektivní cestou snížení emisí letecké dopravy je vyšší palivová účinnost nových letadel. Problém je, že letecké společnosti jsou dnes ve stále větší míře zatěžovány různými ekologickými příplatky, které ve svých důsledcích snižují jejich možnost investovat do nové techniky.

Stále zřetelněji se tak ukazuje, že cíle dekarbonizace letectví stanovené k roku 2050 a závazky na postupné zvyšování podílu SAF jsou nerealistické. Znovu se prokazuje, že metoda „poručíme větru dešti“ není ani strategií ani dobrou plánovací metodou. Je rozhodně škoda, že letecké odvětví na zjevný rozpor mezi sněním a realitou nezačalo poukazovat dříve a hlasitěji. (Foto: Green Air News, IATA)

 

 


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Zdeněk S. - nepřihlášený host (...142.238...)
06.04.2025 10:55
Letecký sektor poslal ostrou výzvu Ursule von der Layen

Nechápu proč odborná instituce vyzývá političku, která problematice s odpuštěním prdek rozumí, aby vypracovala komplexní strategii pro letectví ? Proč s tou strategií nepřijdou sami ? To je smutný důsledek vztahů v EU, kdy se vzhlíží k členům EK a bruselským úředníkům jako k polobohům. Letecký průmysl by se měl poučit na smutném příkladu automobilového průmyslu.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace