Airbus v březnu na akci Airbus Summit poskytl oficiální náhled na technologie pro své letadlo nového pokolení, které nahradí nejprodávanější řadu A320neo a do komerčního provozu vstoupí někdy v období 2035-2040.
K tomuto horizontu připravuje nástupce 737 MAX také Boeing, takže karty se budou rozdávat znovu. Nový Airbus bude soupeřit s novým Boeingem.
Rozhodnutí o nástupci řady A320neo je proto jedním z klíčových rozhodnutí pro Guillauma Fauryho, který příští měsíc nastoupí do svého třetího tříletého funkčního období jako generální ředitel.
Nový letoun má být o 20–30 % efektivnější než současná řada A320neo. Podobný cíl si staví také Boeing, který na novém letadle spolupracuje s NASA a míří na 30% snížení spotřeby paliva.
Motory, křídlo, konstrukční materiály a systémy
Podle Fauryho bude nový letoun spíše evolučním skokem než revolucí. Přes toto ujištění se Airbus přiklání k potenciálnímu motoru s otevřeným ventilátorem RISE (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines), který studuje společnost CFM, a který je bezesporu revolučnější než jeho alternativy. Airbus plánuje otestovat RISE na svém zkušebním letounu A380 do konce desetiletí. Airbus však zároveň spolupracuje s firmou Rolls-Royce na vývoji nového motoru pro jednouličková i širokotrupá letadla, takže moudře sedí na více židlích.
V rámci svého největšího výzkumného projektu Airbus oznámil rovněž pokrok ve vývoji lehkého křídla s názvem Wing of Tomorrow a studiu nových kompozitních materiálů. Nové křídlo je navrhováno s ohledem na pokročilou aerodynamiku a biomimetiku a má generovat výrazně větší vztlak, čímž sníží spotřebu paliva a zvýší efektivitu.
Airbus věří v další zdokonalení konstrukčních materiálů. Jednou z klíčových cest ke zlepšení je výzkum, jak by biomasa, kompozity a termoplasty mohly nahradit CFRP (uhlíkem vyztužené polymerní kompozity). Příkladem těchto vylepšení je multifunkční trupový demonstrátor (MFFD), program vedený Airbusem v rámci platformy pro velká letadla Clean Sky 2. Použitím uhlíkových vláken vyztužených termoplastickými polymery (CFRTP) namísto CFRP demonstrátor dosáhl cílené úspory hmotnosti při zachování neutrálních nákladů a zároveň prokázal vyšší efektivitu výroby. CFRTP je také snazší znovu použít a recyklovat.
Airbus přinesl revoluci na trhu komerčních letadel v 80. letech, když uvedl u A320 technologii fly-by-wire. Nahrazením mechanických ovládacích prvků digitálními se zlepšila bezpečnost, ovladatelnost a spolehlivost letadla. Fly-by-wire se brzy stal průmyslovým standardem.
Fly-by-wire je dnes běžnou součástí leteckého průmyslu (není zaveden u Boeingů 737 MAX). Airbus nyní pracuje na jednotné digitální platformě pro budoucí generaci letadel, která zajistí bezpečnější a efektivnější provoz. To umožní automatickou instalaci, aktualizace a úpravy systémových aplikací, čímž se budou moci okamžitě vylepšovat výkon a funkčnost.
Kromě toho tyto platformy usnadní prediktivní údržbu a zlepší komfort cestujících díky dostupnosti informací v reálném čase.
Bezpečnost bude dále posílena pokročilejšími asistenčními technologiemi pro piloty, které jim pomohou zvládat složité operace s vyšší přesností. Tato automatická asistence se navíc rozšíří i mimo kokpit – na pozemní operace a údržbu.
Airbus přitom stále nechává investory i konkurenty v nejistotě ohledně rozsahu a načasování jakéhokoli nového projektu. Vzhledem k míře nejistot je to odůvodněné.
Vedoucí programů budoucnosti Bruno Fichefeux na akci Airbus Summit objasnil: „Musíme zajistit, že tyto technologie dosáhnou dostatečné vyspělosti, a že na nich můžeme založit náš design – a tam ještě nejsme.“
Airbus na summitu zopakoval, že nadále zkoumá možnost regionálního letadla poháněného vodíkovými palivovými články, avšak vývoj tohoto projektu odložil o pět až deset let oproti původnímu cíli roku 2035.
Imperativem je zvýšit tempo výroby
Dnešní a velmi naléhavou prioritou pro Airbus je zvýšit tempo výroby a zkrátit čekací doby na nová letadla. Zdaleka ne každý provozovatel může nebo je ochoten čekat na dodávku nového Airbusu až sedm let. Airbus nevyužil výrobních potíží Boeingu a nedokázal zvýšit tempo výroby letadel řady A320neo tak, jak plánoval.
Airbus dnes tlačí na všechny dodavatele, že potřebuje zvýšit tempo výroby na 100 letadel měsíčně. Přes hlubokou automatizaci a robotizaci výrobních linek zůstává úzkým hrdlem dodávka komponent, systémů a součástek, což maří úsilí a investice vložené do automatizace výroby. Vloni Airbus zmínil, že pociťuje výpadky asi tisícovky různých komponent a součástí, a to včetně položek jako jsou motory.
Airbus potřebuje maximalizovat svůj zisk a tržní podíl, aby měl dostatek zdrojů k vývoji nové generace letadel a zároveň si zajistil co nejširší zákaznickou bází pro jejich prodej.
Vloni dodal Airbus 766 letadel, letos plánuje dodat 820 letadel. (Foto: Airbus, AeroTime, AirInside)
B777X bych považoval spíše za nové letadlo, křídla nová úplně, do trupu se hodně sahalo...
Vyřešili už hlučnost koncepce open rotor, nebo-li propfan? Já snahy o zavedení tohoto typu pohonu pozoruju už desítky let a obvykle skončily na přílišné hlučnosti nebo proto, že odezněla ropná krize a výrobci se pokorně vrátili k tradičnějšímu uspořádání.
Přitom jak klasický proudový, tak i turbovrtulový motor této velikosti existují už 70 let (JT3C, resp. NK-12). Časem se jako optimální ukázal kompromisní dvouproudový motor s velkým obtokovým poměrem, ale s dmychadlem uvnitř motorové gondoly. Co myslíte, prorazí konečně open rotor do sériové výroby?
Ale abych byl konkrétní, modifikace B-777X je JEN modifikace a nikoli nové letadlo, takže proto desetiletému termínu nového letadla nevěřím.
The 777X was launched in November 2013 with two variants: the 777-8 and the 777-9. The 777-8 provides seating for 395 passengers and has a range of 8,745 nautical miles [nmi] (16,196 km; 10,064 mi) while the 777-9 has seating for 426 passengers and a range of over 7,285 nmi (13,492 km; 8,383 mi).
Boeing toho již naoznamoval
Petrp: Boeing jiz oznamil nastupce 737 MAX okolo roku 2035. Pro Airbus by samozrejme nemelo smysl vyvijet nastupce A320neo, pokud by Boeing pokracoval s MAXem.
"Nový Airbus bude soupeřit s novým Boeingem."
No Nový Boeing asi jen tak nebude a jestli bude Airbus s někým vážněji soupeřit, tak já vidím hlavně Comac, který také nebude zahálet.
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ivan_pha:...pokud je to certifikováno jako verze B-777 je calá certifikace daleko jednodušší a tedy i podstatně kratší, nežli u nového letadla.B-737 je mistrovské dílo jak stavět na certifikaci z 60 let.