Projekt ultradálkových letů Sunrise nabere další zpoždění

  • 30.03.2025 08:15

Společnost Qantas opět posunula termín zahájení projektu ultradálkových letů Sunrise. Poslední verze byla zahájit přímé non-stop lety ze Sydney do Londýna a ze Sydney do New Yorku v roce 2025, přičemž tento termín již i tak představoval zpoždění proti původnímu plánu na rok 2024. Nyní se start odkládá až do roku 2027. Tento termín však může být také optimistickým.

Jak se dalo očekávat, důvodem posunu jsou zpoždění ve výrobě upravených letadel A350-1000, někdy označovaných jako A350-1000 ULR (Ultra Long Range). Kromě prodlouženého doletu bude letadlo vybaveno speciálním interiérem, který má ulehčit cestujícím až 20hodinový let. Nový termín dodání prvních verzí ULR je konec roku 2026. Má to však háček.

Aby bylo možno zahájit komerční ultradálkové lety, jejichž délka se může pohybovat v rozpětí 18-22 hodin, potřebuje Qantas přinejmenším tři letouny. To je absolutní minimum. Třetí letoun, který je podmínkou zahájení provozu, bude, resp. má být dodán až na jaře 2027. S ohledem na chronickou nespolehlivost dodávek Airbusů lze předpokládat, že jaro 2027 není příliš robustní termín.

Zpoždění dodávek letadel Airbus se nyní pohybují typicky okolo jednoho roku, což se týká nejenom řady A320neo, ale také A350. Co je horší, Airbusu se dlouhodobě nedaří zvýšit tempo výroby, což znamená, že zpoždění dodávek se bude proti kontrahovaným termínům dále prodlužovat. Airbus i Boeing se přitom shodují, že nepříznivá situace na trhu bude trvat přinejmenším do roku 2027. Původně se zpoždění vysvětlovala dopady covidu, nyní je jasné, že problémy jsou daleko hlubší a jsou systémové povahy.  

Qantas oznámil, že první destinací A350 bude Auckland na Novém Zélandu, a to na konci roku 2026. Letová doba ze Sydney je asi tři hodiny. Nasazení nových letadel na kratší trasy je běžný postup při zavádění nových letadel, což slouží seznámení posádek s novým typem.

Prohlédnout si perspektivní interiér letadla ULR je možno na videu zde. (Foto: Qantas, CAPA, Airbus, CNN, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Ga - nepřihlášený host (...135.80...)
06.04.2025 12:47

Radek: někdo zase upřednostní to, že se dostane pod 20 hodin ze Sydney až do Londýna nebo New Yorku a bude mít tu cestu rychle za sebou. Navíc tady ta economy nebude stejná jako u A321 XLR.

pavkasi (...33.96...)
31.03.2025 20:49
Pavka

Rozhodně lepší, než tam jít pěšky.

Radek - nepřihlášený host (...81.82...)
30.03.2025 10:09
:-)

Nejsem si úplně jist, že bych tohle chtěl absolvovat v Economy. :-O

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace