József Váradi: „situace s dodávkami je děsivá“

  • 28.01.2025 06:11

Šéf Wizz Airu József Váradi označil v sobotu na prestižní konferenci Warwick Economics Summit situaci s dodavatelskými řetězci za „děsivou“. Jen před několika týdny uvedl, že růstové plány společnosti na tento rok jsou zmařeny, neboť společnost musí uzemnit velkou část své flotily letadel řady Airbus A320neo kvůli dlouhodobým problémům motorů Pratt & Whitney PW1100G-JM.

V prosinci Váradi oznámil, že během hospodářského roku 2026 bude uzemněno okolo 40 letadel. Vyhlídky na růst se proto posunují až do roku 2026. K tomu přispěje dodávka 50 nových letadel A321neo, která zajistí asi 20% nárůst sedačkové kapacity. Wizz Air dříve uvedl, že dosáhl dohody s Airbusem o závazném harmonogramu dodávek. 

Váradi se ve svém vystoupení vrátil k období pandemie: „S odstupem času bych řekl, že covid byl pro Wizz Air pozitivní. Celý obor se vracel zpět a šlapal na brzdu, zatímco my jsme zrychlovali, což nám umožnilo vstoupit na významné nové trhy. A těchto investic se držíme.“ a pokračoval: „Díky naší finanční situaci jsme mohli investovat do příležitostí, které ostatní nechali být, protože jednoduše nebyli ve finanční kondici, aby mohli soutěžit nebo zopakovat takový druh investice.“

Do postcovidového období vstoupili podle Váradiho nízkonákladoví dopravci v lepší kondici – s nižší nákladovou základnou a s lepším finančním zdravím. Nízkonákladový model je daleko lépe připraven na měnící se situaci a nestabilní tržní podmínky.

Kromě covidu a výpadku letadel kvůli motorům PW se Wizz Airu nevyhnuly ani geopolitické výzvy. Váradi uvedl, že celkem 13 % kapacit aerolinky bylo v době vypuknutí války v roce 2022 alokováno na Ukrajině a v Rusku. Na Ukrajině měl přitom Wizz Air výrazný náskok před Ryanairem. Když 7. října 2023 začal konflikt mezi Izraelem a Hamásem, měl Wizz Air umístěno na Blízkém východě asi 10 % svých kapacit.

Nyní Wizz Air obnovil lety do Tel Avivu z Bulharska, Itálie, Kypru, Litvy, Maďarska, Polska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Spojených arabských emirátů a Velké Británie.

Se všemi uvedenými faktory – pandemie COVID-19, geopolitické napětí a uzemnění letadel kvůli motorům P&W – měl Wizz Air za poslední tři roky uzemněno až 50 % svých kapacit.

Letos Wizz Air plánuje přepravit okolo 75 milionů cestujících. K roku 2032 bude společnost provozovat 500 letadel, což umožní přepravit dvojnásobný počet cestujících.

Do konce roku bude Wizz Air provozovat flotilu 258 letadel, kterou budou z drtivé většiny tvořit Airbusy A321neo. Během prvního čtvrtletí převezme aerolinka také první exemplář Airbusu A321 XLR, což jí umožní vstoupit na trh dálkové přepravy. Společnost má objednáno celkem 47 letadel XLR.  (Foto: Warwick Economics Summit, Aero Time, Aerospace Global News, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MichalC (...63.98...)
28.01.2025 10:51

Ivo: výrobní defekt se týká motorů vyrobených v období Q4 2015 do Q3 2021. Motory dodávané od té doby jsou v pořádku. Ano, motory si vybrali sami. Nejsou jesnovidci, aby věděli, že ve výrobě byl použit kontaminovaný práškový materiál. PW je renomovaný výrobce a motory GTF mají vynikající efektivitu.

Ivo - nepřihlášený host (...188.188...)
28.01.2025 09:17
Wiizz Air

Ať pan Varadi nebrečí. Motory PW si vybrali sami. A u nově dodávaných A-321XLR opět vybrali PW. Měli možnost koupit si CFM LEAP-1A.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace