Letiště Londýn Stansted (STN) je jedním z těch, které dokazují, že i z jediné dráhy lze obsloužit impozantní počty cestujících a zabezpečit efektivní růst. Možná dobré téma pro zamyšlení.
Letiště Stansted je v současnosti čtvrtým nejrušnějším letištěm na světě s jednou dráhou, přičemž ročně odbaví okolo 28 milionů cestujících. Hlavními mezinárodními destinacemi letiště Stansted jsou Dublin, Řím, Malaga, Barcelona a Kolín/Bonn, nejpopulárnější zemí je Španělsko. Největší aerolinkou je Ryanair, výraznou přítomnost na letišti mají British Airways, easyJet, Jet2, Pegasus Airlines a TUI Airways. Vlastníkem a provozovatelem letiště je Manchester Airports Group.
Střednědobý plán 43 milionů odbavených cestujících ročně
Letiště je omezeno stávajícími hranicemi a dalšími omezeními, přesto má zdravý apetit urychlit svůj růst. Dne 5. prosince představilo letiště návrh dlouhodobého rozvojového plánu, který ukazuje cestu dalšího růstu na bázi jediné dráhy. Dokument Plán udržitelného rozvoje (SDP) podrobně popisuje, jak v dlouhodobém výhledu takřka zdvojnásobit počty odbavených cestujících. Plán je předložen ke konzultacím s tím, že v lednu letiště zahájí formální konzultační proces.
S implementací Plánu udržitelného rozvoje chce ve střednědobém horizontu letiště odbavit ročně až 43 milionů cestujících. Dlouhodobý výhled na čtyřicet let předpokládá až 51 milionů odbavených cestujících, čímž by Stansted takřka dosáhl výkonu Bombaje, nejrušnějšího letiště s jednou dráhou na světě.
Jde nepochybně o velmi ambiciózní, byť realistický cíl. To ukazuje příklad letiště Londýn Gatwick (LGW), druhého největšího britského letiště, které odbavilo (z jedné dráhy) 41 milionů cestujících. Jiným inspirativním příkladem je İstanbul Sabiha Gökçen (SAW), které v roce 2023 odbavilo z jediné dráhy přes 37 milionů cestujících. V letošním roce má již letiště dráhy dvě.
Nová letadla a technologie umožní obsloužit více cestujících
Výkonný ředitel letiště Stansted Gareth Powell vysvětluje: „Díky leteckým společnostem, které nabízejí více míst do více destinací, zlepšíme výběr pro cestující, nabídneme hodnotné možnosti cestování a maximálně využijeme naši efektivní terminálovou infrastrukturu, která má vynikající spojení se spádovou oblastí. “Aby nedošlo k omylu, stále mluvíme o letišti s jedinou drahou.
Růst letiště byl zatím kvůli stávajícím omezením limitován do 43 milionů cestujících ročně. Toto číslo však vychází z prognóz starých šest let. Stansted argumentuje, že růst průměrné kapacity letadel nyní dovolí strop posunout výše, a to aniž by došlo k překročení povoleného ročního limitu 274 000 pohybů. Nová letadla také přispějí snížení hlukové stopy a emisí.
Aby bylo možno zamýšlený růst (asi o třetinu) podpořit, je nutno přiměřeně investovat do infrastruktury. Infrastruktura přitom zůstane v rámci stávajících územních omezení. Letiště se zavázalo, že během pětiletého období investuje do rozvoje své infrastruktury 1,1 miliardy liber. To zahrnuje investici 600 milionů liber (766 milionů dolarů) do rozšíření terminálu, čímž se zvýší komfort a kvalita odbavení a rozšíří možnosti pro nabídku nových služeb cestujícím.
Tato modernizace umožní dosáhnout kapacity až 43 milionů cestujících ročně. Takové zvýšení počtu odbavených cestujících vytvoří nové pracovní příležitosti pro 5000 lidí a zdvojnásobí ekonomický přínos letiště na 2 miliardy liber.
Mezi velkými letišti je Stansted jedinečný tím, že má jediný terminál. To sice může být vnímáno jako omezení, na druhou stranu je to příležitost poskytovat cestujícím jednoduchý, efektivní a plynulý proces, který cestující oceňují. Při zachování předností jediného terminálu přinese výše zmíněná investice řadu nových zařízení a vytvoření prostor potřebných pro další růst. Nasazení soudobých digitálních technologií a biometrie zrychlí proces odbavení, zajistí vyšší komfort a zvýší průchodnost (kapacitu) letiště.
Projekt rozšíření a modernizace terminálu by měl být dokončen během dvou až tří let.
Více cestujících a více komfortu
Kromě nové haly (viz vizualizace) přispějí k pohodlí, bezpečnosti cestujících a efektivity např. následující zlepšení:
· rozšíření bezpečnostní haly a instalace bezpečnostních zařízení nové generace
· 14,3MW solární farma na letišti pro pokrytí současných i budoucích energetických potřeb
· nové a dodatečné sedačky v terminálu a u nástupních bran
· nové navigační kiosky po celém terminálu
· přestavba prostorů u nástupních bran, která rozšíří prostory pro cestující před nástupem
· vylepšení podlah a sedaček v satelitu 2 a nové barové zóny
· rekonstrukce toalet
· modernizace letištních pojezdových drah
Plán růstu letiště Stansted zahrnuje další, širší aspekty, nezaměřuje se pouze na počty cestujících. Letiště chce spolu s dalšími partnery vytvořit podmínky, aby přinejmenším polovina cest na letiště a z něj byla realizována prostřednictvím veřejné hromadné dopravy.
V rámci růstového plánu zvýší Stansted počet pracovních míst na 16 300. Letiště bude pokračovat v náboru zaměstnanců mezi místním obyvatelstvem. Dodatečná podpora bude poskytnuta také škole Stansted Airport College s cílem rozvíjet studenty.
Video prezentující hlavní aspekty „nové budoucnosti“ letiště najdete zde.
Stačí se podívat na flightradar24.com , nebo si zaletět do Londýna, jak se neuvěřitelně plýtvá palivem letadel a časem cestujících při neustálých vyčkávaní při seřazování letadel na přistání. Nevím jaký to má smysl, mít jenom jednu dráhu a čekat až se stane nějaká chyba při seřazování letadel. A o Heathrow je zbytečné se bavit, tam už se prokroužily při vyčkávacích manévrech nějaké peníze.
M_V: predpokladaji vice linek vetsimi letouny, narust zejmena do stredomori. Dalkove linky nejsou z hlediska poctu cestujici rozhodujici. Stansted take dokaze zajistit prelizeni zavazedel pri prestupech, kdy prestup neni na jedne letence.
On je Stansted taky druhé nejrušnější letiště s jedinou dráhou (po Lisabonu). Bombaj i Gatwick sice provozují jednu dráhu, ale v případě údržby či rekonstrukce můžou provoz přehodit na záložní RWY. Zajímalo by mne, jak provádí STN údržbu na své jediné dráze při téhle hustotě provozu.
Co myslí tím růstem průměrné kapacity letadel? Ryanair ze 189 na 197 u MAXe? Jet2 s A321neo? Nebo cílí na nové dálkové linky?
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
MichalC: Přestup s překládkou zavazadel mezi různými aerolinkami či letenkami zní zajímavě. Ale já měl vždycky pocit, že Stansted je převážně Ryanair, trochu Jet2 a pak taky nákladní doprava (asi nejvíc v Londýně, když pominu dokládku). Nepodařilo se mi dohledat podíly dopravců na provozu, takže spíš odhaduju.
Radim B.: Toho si asi všiml každý. A teď si představte, že ještě o čtvrtinu zahustí provoz. Při současném limitu 50 pohybů za hodinu mi roční limit uvedený v článku vychází na 15 hodin plného provozu za den. A to mají (na rozdíl od Indie) noční hluková omezení. Kroužení na příletu je vidět i teď, v neděli po obědě...