Po neobvykle ostré kritice Národní rady pro bezpečnost v dopravě (NTSB) vydal v úterý regulátor FAA s velkým a obtížně vysvětlitelným zpožděním bezpečnostní výstrahu SAFO leteckým společnostem varující před možným omezením či zablokováním směrového řízení u některých letadel řady Boeing 737.
Úřad NTSB vydal společnosti Boeing a FAA dne 26. září naléhavé bezpečnostní doporučení týkající se možných problémů s řízením některých Boeingů 737 NG a MAX. Úřad zároveň ve svém dopise datovaném 30. září obvinil regulátora FAA z nečinnosti.
NTSB varuje před potenciálním rizikem ztráty kontroly nad letadlem, pokud k zablokování pedálů řízení dojde těsně po startu nebo bezprostředně před přistáním.
Doporučení NTSB vychází z poznatků z vyšetřování incidentu z 6. února, kdy se krátce po přistání zasekly pedály směrového řízení letounu 737 MAX společnosti United Airlines. NTSB kritizovaly regulátora FAA, že ani šest měsíců od vydání předběžné zprávy o defektu řízení nepřijal žádná opatření. Přitom úřad FAA si byl vědom, že již v roce 2019 došlo ke stejnému incidentu u dvou letadel zahraničních provozovatelů.
NTSB dále obvinilo FAA, že se účelově snaží závažnost situace tvrzením, že řada vadných dílů „není nadále v provozu“. Podle zprávy z 23. srpna přitom Collins Aerospace dodal Boeingu od února 2017 okolo 353 defektních aktuátorů, z nichž 271 může být v letadlech u asi 40 zahraničních dopravců, dalších 73 zatím nebylo instalováno. Collins Aerospace dále dodal 75 defektních aktuátorů přímo na sekundární trh, přičemž některé z defektních dílů mohou být ve skladech náhradních dílů, jiné mohly být instalovány a jsou v provozu.
Bezpečnostní upozornění FAA nařizuje pilotům a provozovatelům leteckých společností seznámit se s postupem při zablokování směrového řízení. FAA překvapivě nepožaduje výměnu vadných aktuátorů, a to přesto, že defektní aktuátory jsou identifikovatelné. Defekt spočívá v nesprávně sestavených těsněních. (Foto: Aviation Week, planes.cz)
Neměly už Boeingy podobné problémy se zasekávajícími se aktuátory ve směrovkách někdy v osmdesátých letech, kdy to skončilo dvěma katastrofami?
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Taky jsem si na to vzpomněl. Jestli si dobře pamatuji, ta kam to tehdy způsobovala kombinace různé teplotní roztažnosti materiálů použitých v aktuátoru a náhlý přítok prochlazené hydraulické kapaliny.