Boeing v krizi: jednání s odbory zkrachovala. Firmě chybí hotovost na splacení dluhů.

  • 09.10.2024 12:55

V noci z úterý na středu zkrachovalo po dvou dnech třetí kolo jednání mezi Boeingem a stávkujícími odbory IAM, které reprezentují 33 000 zaměstnanců výrobce. V důsledku stávky je od 13. září paralyzována výroba letadel 737, 767 a 777. Obě strany se navzájem obviňují z nekonstruktivního postoje. Jde o největší stávku v Boeingu za posledních 16 let.

Stávka, která Boeingu způsobuje značné finanční ztráty, tedy dále pokračuje. Boeing stáhl svou nabídku na uzavření dohody s odbory s tím, že další jednání v tuto dobu nemají smysl. To situaci jen dále komplikuje.

Podle odhadů přijde měsíc stávky Boeing na 3 až 5 miliard dolarů, a to v situaci, kdy je Boeing již tak jako tak silně předlužen. V příštím roce musí splatit asi 4 miliardy dolarů dluhu a počátkem roku 2026 dalších asi 8 miliard dolarů.

Boeing musí na finančních trzích najít pro své další fungování a splátku dluhů asi 10 až 15 miliard dolarů. To je také podmínka pro zachování investičního ratingu. Jde o tanec na ostří nože, protože ratingu Boeingu reálně hrozí propad do „prašivého“ stupně (junk). To je rating kategorie spekulativního investování, který řadě finančních institucí neumožňuje investovat, a který vládě přinejmenším komplikuje udělit státní zakázky.

Pro firmu je imperativem sehnat chybějící miliardy a riziko snížení ratingu odvrátit. Podle zpravodajství Reuters jsou možností prodej dalších akcií či cenných papírů podobných vlastnictví. Sdělily to dva zdroje obeznámené se záležitostí.

V uplynulých několika týdnech obdržel Boeing nabídky od předních investičních bank, včetně Goldman Sachs, JPMorgan, Bank of America a Citigroup, které navrhly různé možnosti financování, podle čtyř zdrojů obeznámených se záležitostí.

Banky budou s Boeignem hledat instrumenty, které mohou být ratingovými agenturami považovány za vlastní kapitál. Jejich vydání by tak nezvýšilo zadlužení stejným způsobem jako prodej dluhopisů, a může být výhodnější pro stávající akcionáře. Někteří investoři údajně kontaktovali banky a projevili zájem o nákup preferenčních cenných papírů Boeingu, uvedly dva zdroje.

Minulý měsíc řekl finanční ředitel Brian West na konferenci Morgan Stanley, že Boeing „neustále vyhodnocuje kapitálovou strukturu a úroveň likvidity, aby bylo možno splnit dluhové závazky v průběhu příštích 18 měsíců a udržet přitom důvěru v náš investiční kreditní rating.“

Boeing má takřka 60 miliard dolarů dluhu, přičemž za první polovinu roku 2024 vykázal ztráty v provozním peněžním toku přesahující 7 miliard dolarů.

Na konci minulého měsíce ratingová agentura Moody’s uvedla, že společnost má v blízké budoucnosti závazky ve výši 16 miliard dolarů. Společnost má asi 11,5 miliardy dolarů dluhu splatného do 1. února 2026 a dále je zavázána vydat akcie v hodnotě 4,7 miliardy dolarů za akvizici dodavatele Spirit AeroSystems a převzetí jeho dluhu.

Rating Boeingu je podle agentura Moody’s Baa3 a v revizi s možností snížení do spekulativní kategorie.

Analytik Creditsights Matt Woodruff odhadl, že společnost potřebuje získat 12 až 15 miliard dolarů, aby zabránila Moody’s snížit ratingy na spekulativní investici, zejména pokud by stávka trvala celý říjen. (Foto: Bloomberg, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Ivan_pha - nepřihlášený host (...112.210...)
10.10.2024 18:03

Tak rozhodně netvrdím, že za situaci mohou jen odbory. Samozřejmě, že dlouhodobé mizerné vedení na tom má lví podíl. Mně však přišla nabídka za dané situace okolo Boeingu slušná.
a že by jejich současné platy byly až tak mizerné? To by dost lidí odešlo.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
10.10.2024 13:32
Radek:

Ano, odboráři si často myslej, že k prosperitě se lze prostávkovat. Ale s novými majiteli se možná budou ještě hodně divit.

Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
10.10.2024 06:55
Bankrot?

Možná jde odborům o bankrot - došlo by k převzetí společnosti konkurzním správcem a vyhození celého vedení. Akcionáři by přišli o dividendy a většinu peněz. Vzhledem k množství zakázek a státnímu zásahu by se ale postupně znovu rozjela výroba, už jen s novými majiteli, kteří by firmu koupili a hlavně súplně novým vedením.

Mark - nepřihlášený host (...49.243...)
10.10.2024 01:16

Ivan_pha: bohužel myslím, že jsou si toho moc dobře vědomi, ale je jim to jedno když jde o prachy. Stejně tak stávkovali za nesmyslně vysoké platy zaměstnanci ČSA, jak ČSA a jejich zaměstnanci dopadli víme moc dobře…

Petr - nepřihlášený host (...58.180...)
09.10.2024 21:41

Gajda: kdyz vedeni zamestnance poradne nezaskoli, mizerne plati a praci nekontroluje, protoze setri kde muze, tak za to asi muze, ne?

Koloe - nepřihlášený host (...71.41...)
09.10.2024 18:43

At uz jde tento nekvalitni vyrobce fakt ke dnu, toto je zoufalost a trapnost.

Gajda - nepřihlášený host (...81.122...)
09.10.2024 18:27

MichalC: tak ta to, že ti ve výrobě co by rádi vyšší platy neumí utáhnout ani pár šroubů a nezapomenout tam klíč, kterým to utáhli, asi úplně jen vedení, nemůže že.

MichalC (...186.26...)
09.10.2024 17:23

Ivan_pha: zatím spíše poslalo Boeing ke dnu několik vedení Boeingu

Ivan_pha - nepřihlášený host (...188.179...)
09.10.2024 13:43

Hmmm, nečekal jsem, že vcelku slušnou nabídku odmítnou. Uvědomují si vůbec předáci odborů, že mohou poslat Boeing ke dnu?
To pak najednou bude nezaměstnaných.

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace