Úřad pro bezpečnost dopravy NTSB kritizuje FAA za nečinnost

  • 02.10.2024 16:59

Národní úřad pro bezpečnost dopravy NTSB ve svém neobvykle ostře formulovaném dopise datovaném 30. září kritizuje regulátora FAA z nečinnosti a vědomého podcenění potenciálního nebezpečí, které pro bezpečnost představují defektní aktuátory směrového řízení letadel 737 MAX a 737 NG.

„Obáváme se možnosti, že jiné letecké společnosti si nejsou vědomy přítomnosti těchto aktuátorů na svých letounech 737,“ uvádí mimo jiné předsedkyně NTSB Jennifer Homendyová v dopise administrátorovi Federálního úřadu pro letectví Miku Whitakerovi. Adresátem kopie dopisu je ministr dopravy Pete Buttigieg. Akcie Boeingu po zveřejnění dopisu klesly o 2,7 %.

NTSB vyjadřuje zklamání, že ani za šest měsíců od vydání předběžné zprávy NTSB o defektu řízení letadla United Airlines dne 6. února regulátor FAA nepřijal žádná opatření. Přitom úřad FAA si byl vědom, že již v roce 2019 došlo ke stejnému defektu u dvou letadel zahraničních provozovatelů.

NTSB dále obviňuje FAA, že se záměrně snaží snížit závažnost situace tvrzením, že řada vadných dílů „není nadále v provozu“. Tato informace však není správná. Podle zprávy z 23. srpna bylo výrobcem Collins Aerospace dodáno Boeingu od února 2017 asi 353 defektních aktuátorů, z nichž 271 může být v letadlech u asi 40 zahraničních dopravců, dalších 73 zatím nebylo instalováno. Na letadlech s americkou registrací může být stále v provozu až 16 vadných aktuátorů. Collins Aerospace dále dodal 75 defektních aktuátorů přímo na sekundární trh, přičemž některé z defektních dílů mohou být náhradními díly, jiné mohly být instalovány a jsou v provozu.

Kritiky se dočkal také Boeing, který neinformoval United, že Boeingy 737 společnosti jsou osazeny defektními aktuátory. Úřad vyjadřuje obavy, že ani další letecké společnosti si nejsou vědomy, že v jejich letadlech mohou být defektní aktuátory.

Boeing v pondělí obvinění NTSB odmítl s tím, že v srpnu informoval dotčené provozovatele 737 o „potenciálním problému se směrovým aktuátorem při pojíždění“.

Na základě vyšetřování incidentu z 6. února, kdy se po přistání letadla 737 MAX 8 United Airlines zasekly pedály směrového řízení v neutrální poloze, vydal úřad NTSB minulý týden „naléhavé doporučení“ pro Boeing a FAA týkající se potenciálních problémů s ovládáním směrovky u některých letadel 737 MAX a 737NG. NTSB varuje před potenciálním rizikem ztráty kontroly nad letadlem zejména ve fázích bezprostředně před přistáním a po vzletu.

Vyšetřování NTSB prokázalo vlhkost v komponentech ovládání směrovky, a to v důsledku nesprávně sestavených těsnění. Pravděpodobnost výskytu problému vzrůstá za chladného počasí. (Foto: NY Post, US Today, Fox Business, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace