Krize motorů Pratt & Whitney nabývá obřích rozměrů

  • 13.04.2024 08:45

Krize kolem svolávací akce motorů Pratt & Whitney se prohlubuje. Podle údajů z počátku dubna bylo kvůli stahovací akci uzemněno 670 letadel řady Airbus A320neo poháněných motory PW1000G. V únoru bylo pro srovnání mimo provoz 580 letadel.

Letadla jsou z provozu postupně odstavována od srpna 2023. Zatím je obtížné vidět světlo na konci tunelu, neboť stahovací akce jsou naplánovány až do roku 2026 a ani zatím neprobíhají tak, jak výrobce sliboval. Aerolinky si stěžují, že RTX neposkytují přesný výhled, kolik motorů a kdy se bude stahovat. Opravy jsou výrazně delší, než se původně tvrdilo, průměrná doba se pohybuje okolo 300 dní. Dopady na hlavní sezónu 2024 budou proto výrazně větší, než se očekávalo.

Koncem loňského roku společnost RTX uváděla, že v roce 2024 bude mimo provoz dohromady 650 letadel, přičemž v průměru bude uzemněno 350 letadel. Už první čtvrtletí 2024 však naznačuje, že odhad RTX mohl být příliš optimistický.

Vloni RTX odhadovaly, že na problém motorů odepíší asi 7 miliard dolarů. Konečné číslo může být ale vyšší.

Aby toho nebylo málo, v souběhu s uzemněním letadel „neo“ s motory PW dochází k výraznému výpadku dodávek Boeingů 737 MAX. Může se jednat až o stovky letadel, které se na trh letos nedostanou včas.

Aerolinky se proto budou potýkat s nedostatkem kapacit, a to v době silné poptávky a vysokých cen letenek. Kromě toho je pro dotčené aerolinky velmi obtížné plánovat letové řády.

(Foto: Mobility Outlook, Forbes, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace