Nad Boeingem visí další hrozba. Tentokrát se týká letadel 777 a 787

  • 11.04.2024 07:51

Regulátor FAA vyšetřuje obvinění oznamovatele ohledně výroby letadel Boeing 777 a 787. Po nehodě letadla Alaska Airlines se pozornost regulátora i veřejnosti soustředí na kvalitu výroby a kontrolní procesy Boeingu. Veřejnost vyjadřuje obavy z bezpečnosti letadel Boeing. Potenciálně Boeingu nyní hrozí ještě další problém.

Inženýr Boeingu Sam Salehpour poskytl úřadu FAA informace, podle kterých Boeing při montáži letadel 777 a 787 systematicky porušoval výrobní postupy, což z dlouhodobého hlediska ohrožuje strukturální integritu a bezpečnost letadel. Uvedl to dopise regulátorovi FAA datovaném 19. ledna 2024.

Schopnost konstrukce zvládnout namáhání je kritická pro zajištění bezpečnosti letadel.

Dlouhodobé porušování postupů při výrobě letadel 787

Podrobnosti obvinění oznamovatele přinesl jako první deník the New York Times (   https://www.nytimes.com/2024/04/09/us/politics/boeing-787-dreamliner-whistle-blower.html).          Obvinění se týká postupu montáže letadel 787. Salehpour tvrdí, že při spojování částí konstrukce byla před měřením mezer vyvíjena nepřiměřená síla, aby se dosáhlo dojmu, že mezery v konstrukci nejsou. Salephour vysvětluje, že díly na sebe často „nepasují“ neboť je dodávají různí subdodavatelé.

Dne 9. dubna 2024 přinesl deník the Seattle Times informoval, že k popsané praxi Boeing přistoupil v roce 2012 a pokračovala i poté, kdy byly dodávky letadel v roce 2020 pozastaveny.

Salehpour uvádí, že o porušení technologických postupů opakovaně informoval své nadřízené a vedení společnosti a na základě dat Boeingu prokázal, že mezery v konstrukci nebyly ve výrobě správně měřeny. "Opakovaně jsem vypracovával zprávy pro své nadřízené a vedení na základě dat Boeingu, která dokazovala, že mezery v 787 nebyly měřeny správně," řekl. Kvůli nesprávnému měření nebyly použity předepsané těsnící materiály, které mají být podle technologických postupů použity k vyplnění případných mezer.

Oznamovatel je přesvědčen, že z dlouhodobého hlediska hrozí katastrofální defekt letadel. Salehpour rovněž tvrdí, že v rámci snah zrychlit výroby 787 byl svědkem "nadměrných sil použitých při montáži a zanesení špon z vrtání do klíčových spojů u až tisícovky letadel 787”.  

Vedení společnosti tyto stížnosti ignorovalo a následně přeřadilo Salehpoura z výroby letadel 787 na výrobu 777.

O použití nesprávných postupů při montáži letadel 787 informoval již dříve jiný oznamovatel, který uvedl, že pracovníci Boeingu najatí na méně odborné práce a bez předchozích zkušeností z oboru zatloukali kladivem šrouby do nesprávně předvrtaných otvorů. 

Boeing se ohradil, že obvinění Salehpoura "jsou nepřesná a neodpovídají komplexní práci, kterou Boeing odvedl, aby zajistil kvalitu a dlouhodobou bezpečnost letadel".

"Naši inženýři dokončují složitou analýzu, abychom zjistili, zda může být dlouhodobý problém s únavou konstrukce v některé části letadla,” řekl mluvčí.

Montáž letadel 777

Po přeřazení na výroby letadel 777 Salehpour zaznamenal znepokojující problémy v montáži těchto letadel. "Shledal jsem vážné nesprávnosti při montáži letadla. Doslova jsem viděl pracovníky, jak skáčou na části letadla, aby je mohli spojit," řekl.

Oznamovatel tvrdí, že mu bylo nadřízenými zakázáno o problémech u Boeingu mluvit a bylo mu dokonce vyhrožováno násilím.

Výsledky sledování nezávislého panelu po nehodě letadla Alaska Airlines potvrzují, že řada pracovníků Boeingu potvrdila, že pokud upozornili na nedostatky ve výrobě, narazili na odpor vedení.

Salehpour se domnívá, že problémy se mohou týkat více než 400 letadel 777 a 1.000 letadel 787.

Jednání v Senátu Spojených států

Předseda Senátního podvýboru pro vyšetřování Spojených států Richard Blumenthal oznámil, že obvinění oznamovatele budou vyšetřena.

Salehpour 17. dubna vystoupí na slyšení před Podvýborem. Podvýbor předvolal k podání svědectví také generálního ředitele Boeingu Davida Calhouna.

"Senátní podvýbor pro vyšetřování získal informace od oznamovatele ve společnosti Boeing, který upozorňuje na alarmující nedostatky ve výrobě, které 'vytvářejí potenciálně katastrofální bezpečnostní rizika.' Vzhledem k nedávným událostem požadujeme okamžitou součinnost společnosti Boeing a přezkum znepokojujících obvinění a kultury bezpečnosti," uvádí dopis Blumenthala a člena vedení Rona Johnsona v dopise Calhounovi.

Blumenthal a Johnson dále zaslali dopis FAA s žádostí vyhodnotit informace zveřejněné oznamovatelem a vyjádřit se k bezpečnosti letadel Boeing.

Později tento měsíc má Salehpour vypovídat před Podvýborem Senátu pro domácí bezpečnost a vládní záležitosti.  

Mluvčí regulátora FAA k tomu uvedl: "Dobrovolné oznamování nesprávností bez obav z odvetné akce nadřízených je klíčovou součástí bezpečnosti letecké dopravy. Důrazně proto vyzýváme všechny pracovníky v leteckém průmyslu, aby takové informace sdíleli. Všechna hlášení důkladně vyšetřujeme.“

Po zveřejnění těchto informací poklesly akcie Boeingu o -2.6 %, a to přes celkový růst burzovního indexu. Od začátku roku propadla cena akcie Boeingu již o 31 %.

(Foto: NYT, Seattle Times, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace