České aerolinie mají nové letadlo

  • 29.04.2023 08:30

V pátek 28.4. po poledni se na svůj první komerční let vydal nový Airbus A320 Českých aerolinií. Letadlo registrace OK-IOO obsloužilo nejprve polední linku Praha – Paříž (OK 760/1) a následně i večerní OK 766/7. Na trupu má nálepku připomínající jubileum ČSA. Registrace byla vybraná záměrně, aby také připomněla sté narozeniny společnosti. Do Paříže by se letadlo mělo vydat i v sobotu.

České aerolinie prošly v uplynulém roce reorganizací poté, co v březnu 2021 vyhlásily úpadek. Ve flotile mají dva Airbusy A320. Jeden je od začátku roku na dlouhodobém pronájmu v Izraeli.

Airbus A320 OK-IOO (rok výroby 2009, výrobní číslo 3762) byl na službu u ČSA připravován od loňského léta. Do Prahy přiletěl z Manily na Filipínách, které mu byly dříve domovem. Původně létal u tamní letecké společnosti Cebu Pacific. Na začátku dubna absolvoval let z Prahy do Shannonu v Irsku a druhý den zpět do Prahy. Oba lety proběhly ještě s německou registrací D-AAAM.

Připravil: Martin Bernict


Související fotky


Komentáře



milhaus (...178.96...)
01.05.2023 22:52
To O.M.

No ony ty malajské s..... byly dvě WGF a WGG. Taková technická zajímavost byla, že v jejich kokpitu jsem poprvé v životě viděl touch screen.

O. M. - nepřihlášený host (...72.203...)
01.05.2023 17:39

Pan Kopička se ve svých článcích zmiňoval o Malajské svini (B-737 OK-WGG), tak doufejme, že tohle nebude Filipínská svině ;-)

milhaus (...160.25...)
30.04.2023 18:04
To Michal:

Faktem je, že historicky ČSA nebyly zcela úspěšné ve výběru letadel do flotily nicméně celá tato situace má svojí jistou logiku. Myslím že okolo roku 2018 byla skutečně snaha sjednotit flotilu na NG/MAX a v podstatě obě firmy sloučit. Ale v březnu 2019 byly MAXY uzemněny což mělo tři důsledly, ad 1 zdálo se vhodné udržet v provozu všechny letadla co byly k dospozici ad2 vřelý vztah k Boeingu značně ochladl poté jak se B stavěl ke kompenzacím. A ad3, ukázalo se že čínský spolumajitel nemá žádnou snahu řešit probĺémy firmy. O rok později zaútočila čínská chřipka, která ještě potvrdila bod 3, že čínský spolumajitel má Smartwings na háku na což reagovali majitelé Smartwings tak, že ČSA ze Smartwings vytáhli, takže teď jsou majetkově sesterské firmy byť operačně jsou spojeny víc než kdy jindy.Co se týká samotných A319 byla zřejmě blbost je kupovat od samotného začátku, když už ČSA začaly odebírat jako první A320. Ty se navíc v letech 2015/16 prodaly aby se za pár měsíců zjistilo, že A319 mají malou kapacitu a kupovaly se do nich nové sedačky...poté co se předtím dvě z nich vylepšily byznysovými sedačkami pro linku do AUH.....

Martinique_ (...165.237...)
30.04.2023 09:31
Logika obměny flotily ČSA

Michal: Dobrý den, Michale. Je to poměrně komplexní problém, který má však jednoduché vysvětlení. A tím jsou peníze. Provoz A319 stojí více, než provoz A320 :-) A320 sežere stejně paliva jako A319, ale uveze více cestujících. Airbus A319 ČSA uvezl jen 144 cestujících, A320 ČSA jich uveze 180.

Dále je důležité brát v potaz údržbu letadla. Některé Airbusy A319 ČSA měly před nákladnými údržbami, např. OK-NEN měl podstoupit v březnu 2020 v Dráždanech D-Check (velmi nákladná kontrola), ale protože přišla pandemie, bylo rozhodnuto, že raději půjde do šrotu. ČSA získalo jistě i nějaké peníze z prodeje svého OK-REQ šroťáku.

Dále už v roce 2018 bylo v plánu, že Airbusy A319 z flotily ČSA odejdou. OK-MEK, MEL a PET dolétaly v zimě 2019. Zbylé měly dolétat, jakmile jim skončí leasing. OK-MEL byl leasing prodloužen, protože došlo k uzemnění 737 MAX 8 a skupina Smartwings brala jakékoli letadlo, aby zatmelila díry v provozu. A319 měly odejít také, protože byly pronajaté velmi draho a nevýhodně.

Nebýt pandemie, mělo by ČSA už v létě 2020 sedm A320. Ty měly nahradit Airbusy A319. Akorát z té sedmice byla dodaná jen A320 OK-HEU, zbylé byly kvůli pandemie odřeknuty.

Snad jsem vypíchl dost faktorů.

Pěkný den

Michal - nepřihlášený host (...38.146...)
30.04.2023 09:22

Taky by mě zajímalo, proč nemá ČSA spojení do AMS, zatímco KLM a Easyjet lítá dohromady cca 6x denně, čili poptávka by evidentně byla.

Michal - nepřihlášený host (...38.146...)
30.04.2023 09:18

Mohl by mi někdo zasvěcený prosím objasnit logiku “obměny” flotily ČSA? Když je ČSA a SW jedna firma, proč se zbavujeme A319, necháváme si starší 737, TST máme v polepech ČSA (za interiér jsem se styděl i sám před sebou) abychom ho posléze znovu obarvili do SW a nakonec si od Cebu vezmeme stejně starou 320? Rád bych slyšel, že v tom byl plán protože pro mě zvenku to vypadá na lepení problémů problémy.

Jiří - nepřihlášený host (...135.90...)
30.04.2023 07:42

No vidíte sté výročí a mají jen dvě letadla.neuberitelmy ale zároveň hrozně smutný že ČSA je tam kde je.jedna z nejstarších společností na světě a má.uz jen dvě letadylka.

MK. (...192.13...)
29.04.2023 10:42

Bude dolepeno

Honza V - nepřihlášený host (...77.234...)
29.04.2023 10:41

"Trsátko" nemá záměrně, nebo mu bude posléze doděláno?

Celkem 9 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace