Qatar Airways je rozhořčen rozhodnutím Airbusu zrušit kontrakt na dodávku 50 letadel A321neo. Dopravce vyjádřil své rozhořčení a frustraci. Krok Airbusu je další eskalací konfliktu okolo degradace povrchu některých letadel A350-900, kterým se bude zabývat londýnský soud.
Případ, kdy se výrobce letadel rozhodl zrušit kontrakt na dodávku letadel je mimořádně neobvyklý, ne-li přímo unikátní, a ukazuje, nakolik je Airbus frustrován kampaní Qatar Airways. Dopravce tvrdí, že letadla A350 jsou neletuschopná a Airbus se nesnaží najít kořeny problému. O případných nárocích Qataru na kompenzace rozhodne londýnský soud v dubnu.
Šéf společnosti Qatar Airways Akbar al-Baker je znám tím, že nechodí pro slova (a činy) daleko. O tom se mohl naposledy v roce 2020 přesvědčit Boeing, který vzdoroval odsouhlasit požadavky na změnu harmonogramu dodávek. Rozezlený Akbar al-Baker tehdy prohlásil, že „dodavatel je povinen vyjít zákazníkovi vstříc, a kdo nebude tomuto standardu odpovídat, v budoucnosti se s námi již neuvidí.“
V tomto případě musel být Akbar al-Baker překvapivým krokem Airbusu dokonale zaskočen. Krok Airbusu je zřejmě unikátní a A321neo má unikátní místo na trhu. V padesátce objednaných letadel bylo také deset A321LR s dlouhým doletem.
Qatar Airways potřebují tyto letouny k expanzi na perspektivní, rychle rostoucí trhy, které však zatím negenerují poptávku dovolující efektivně provozovat širokotrupá letadla. Trend k menším letadlům Qatar přitom rozpoznal již v lednu 2019, když konvertoval část svých objednávek na A321LR. V mezidobí se tato část strategie stala ještě důležitější a její naplnění je výpadkem A321neo/A321LR ohroženo.
Podívejme se proto, jaké má Akbar al-Baker možnosti:
Ani pro Airbus není situace jednoduchá. Zmíněných 50 letadel A321neo sice udá na trhu jednoduše, a dokonce k velké radosti dopravců, kteří na A321neo čekají několik let. Vyhrocení vztahů však takřka jistě znamená ztrátu významného zákazníka letadel A350. Ale to se již tak jako tak nejspíš už stalo v momentu, kdy Qatar podal žalobu na Airbus.
Qatar ještě před eskalací krize A350 hlasitě odmítl A350F a upřednostnil Boeing 777F. Takže i tato perspektivní část trhu je pro Airbus odepsaná.
Suma sumárum, Airbus zřejmě již tak jako tak ztratil zakázky Qataru jak A350, tak A350F. Alespoň pokud je v čele Qataru al-Baker. Proč tedy dodávat A321neo zákazníkovi, který je nejspíš ztracen. V tom je krok Airbusu pragmatický.
Pokud se dva perou, třetí se směje. Boeingu se otevírá možnost stát se exkluzivním dodavatelem Qataru, a to za mimořádně příznivých komerčních podmínek. Své letouny 777X, 777F a 787 prodá, aniž by čelil konkurenci. Qatar bude nakupovat dráže. Na druhou stranu, tržní pozice Boeingu na trhu to zásadně nezmění. Airbusem to neotřese.
To vše jsou samozřejmě jen spekulace a bude zajímavé sledovat, jak se případ bude vyvíjet. Je jasné, že do hry vstoupí různé lobování a zákulisní diskuse. Přesto se nyní zdá, že se Qatar střelil do nohy. (Foto: Paddle Your Own Kanoe, planes.cz)
V nadpise a prvním odstavci Quatar, v druhém odstavci zase Airbus. Není té frustrace na jeden článek trochu moc?
mohli by sa konečne títo experti z púšte naučiť, že peniaze za nezaslúženú ropu, na ktorej sedia, im vstupenku do moderného sveta nepriniesli a jednať po svojom samozrejme môžu, ale tak na trhu s ťavami.
Tak doufám že Bakerovi tenhle článek místních expertů někdo přeposlal. Ať ví na čem je a co má teď vlastně dělat. Určitě to ocení !
Baker má náhodou ještě jednu možnost, a sice žalovat katarského regulátora za to, že nechal (zřejmě) bezdůvodně uzemnit část jeho flotily. Připadá mi absurdní, že tento orgán zůstává stranou sporu, když to celé způsobil.
Ale kdoví, jak to v Kataru chodí...
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Na druhou stranu, podle fotek v článku "Problém laku A350 je větší než se původně zdálo" (nemůžu dát odkaz, planes to vyhodnotí jako spam
) to vypadá , že síťka je místy nedostatečně přilaminovaná, tudíž může být náchylná k vibracím, což může vést k destrukci laku. Nevím, zda bych to z dlouhodobého hlediska považoval za jev pouze kosmetický, odhalený kompozit může rychleji degradovat.