Čechoviny 74

Z nedostatku místa jsem nucen likvidovat, vlastně částečně redukovat, svůj archiv. Kdybych to neudělal, skončil bych jako někteří důchodci zavalen věcmi. Věci s leteckou tématikou nevyhazuji, ale recykluji, tj. dávám je znalcům, tam dojdou nového posmrtného života. Našel jsem tak prospekt na Super Staru Connstellation (nebo také Starliner) L 1649 Air France. Vzácnost nad vzácnost! Tuším, že tento super brus není letuschopný žádný. Už za jeho života to byl velmi poruchový stroj. Jeho turbokompoudní dvojhvězdicové osmnáctiválcové motory Wright R-3350-TC18EA2 měly sice 2499kW, ale byly to motory nesmírně technicky komplikované a tudíž silně poruchové. Nic nepotěší cestujícího tak jako pohled na stojící vrtuli při letu nad oceánem. Přitom motory neměly ani nijak tragickou spotřebu. Starší modely s klasickými motory létají na různých show, ale Starliner ani jeden. Myslím si, že není nikde ani v muzeu. Jestliže ano, opravte mne! Ze 43 vyrobených kusů nezbyl ani jeden. Škoda, byl to podle mne nejhezčí vrtulový dopravák. A tak mi zbyl jenom ten prospekt.

L-1649 společnosti Lufthansa, foto z archivu Petra Popeláře (planes.cz)

Druhým nádherným vrtulovým letadlem je Boeing 377 Stratocruiser. Tam na to šli od lesa. Nejenom, že to letadlo vlastně vzniklo na základě bombardérů B 29 - B 50 tím, že k daným křídlům postavili nový zavalitý trup, ale použili i osvědčené čtyřhvězdicové osmadvacetiválce, které jsou ukázkou americké filosofie, používané zejména v automobilovém průmyslu: objem ničím nenahradíš! Pratt and Whitney R-4360-86 sice nebyl motor zrovna úsporný, ale zato spolehlivý (ostatně vzhledem k čtyřem hvězdám za sebou, chladícím deflektorům, sacímu a výfukovému potrubí se tam stejně k ničemu nemohlo). Když jsem ten motor viděl „na živo“ odkapotovaný na montážním standu, začaly mě bolet klouby na rukách, protože jsem si vzpomněl na krásný motor z Avie 14, dvojhvězdicový Aš 82T; tam když člověk cokoliv dělal, vždycky měl do krve odřené klouby na prstech. Na takovém motoru ať vám vylétne klíč kamkoliv, vždycky teče krev. A tady jsou ty hvězdy čtyři za sebou! Je fakt, že ten motor má menší průměr než ruský čtrnáctiválec. Ale je to „kamenný“ motor, pouze s mechanickým kompresorem, takže se tam nemá co poškodit. Turbokompoudní Wright má složité mechanické náhony od výfukového turba u každého válce ke klikové hřídeli a ještě kompresor na klikové hřídeli, který celý motor přeplňuje. Strašně komplikované! Náhony praskaly, úhlové ozubení odcházelo. Proto také letadla poháněná tímto motorem jsou již jenom v muzeích a myslím, že ani poslední DC 7 z Kolumbie již nelétají. Daleko starší DC 4 a DC 6 přitom ještě stále brázdí vzdušné moře.

Boeing C-97G Stratocruiser, vojenská verze Boeingu 377, používaná izraelským vojenským letectvem v letech 1965-1978, foto Daniel Vašut (planes.cz)

Jednou jsem v Praze v noci zažil zvláštní letadlo. Je to už strašně dávno, na konci sedmdesátých let, a bylo to v noci. To letadlo se jmenuje Vickers Viking. Původně bylo určeno pro dopravu 21 cestujících. Začalo létat na linkách v roce 1946. Já ho zažil už jako silně omlácené nákladní letadlo. To letadlo mělo několik zvláštností: jednak to byl nosník křídla, který procházel kabinou cestujících, takže ho musela letuška přelézat, a potom to byly motory Bristol Hercules, dvouhvězdicové osmnáctiválce se šoupátkovým rozvodem. Motor neměl výfukové a sací ventily, ale měl šoupátko, které se otáčelo v hlavě válce. Mám za to, že jiná firma motor s takovým systémem nevyráběla. Ten motor měl strašně divný zvuk. Zatímco motor na Avii burácel a k tomu se ještě přidával lehce svištivý zvuk ejektorů, tento motor měl zvuk ne nepodobný elektromotoru! S panem Plačkem, se kterým jsem tehdy dělal, jsme na to nevěřícně koukali. „Co to má proboha za motory? To snad lítá na baterky?“ No, v každém případě je již neuslyšíme, protože nevím o žádném letadle, které je letuschopné a má tyto motory. Možná, že některý Hawker Fury, který létá závody kolem pylonů v USA, má ještě originální motor Bristol Centaurus. Na fotkách jsem viděl, že letadla mají většinou motory americké provenience. Vickers Viking měl, jak jsem říkal, průchozí nosník trupem. V muzeu v Brooklands, kde je letadlo v cestovní verzi v barvách British European Airways, jsem na to koukal dost překvapeně. Dokonce je tam vystavená karikatura, jak stevardka s vyhrnutou sukní přelézá nosník, který je sice polstrovaný, ale poměrně vysoký. Pánská část cestujících chudáka pobaveně pozoruje. Zkusil jsem si to přelézt, no, nic moc, a to jsem měl sportovní boty! V padesátých létech to stevardky neměly lehké!

Vickers Viking v muzeu Brooklands, foto Jan Čech

V osmdesátých létech se v Praze několikrát objevil nákladní letoun ATL-98 Carvair. To bylo skutečně velmi zvláštní letadlo! Společnost Aviation Traders si dala za úkol postavit letadlo, které by dopravovalo auta a cestující přes kanál La Manche. V šedesátých létech to byl ideál přepravy. Společnost Hovercraft postavila velká vznášedla a letecké společnosti zkoušely smíšenou přepravu aut a cestujících. Samozřejmě, náklady na cestu byly enormní. Teprve vybudování Eurotunelu a síť lodí, schopných přepravit velký počet aut a lidí, snížily náklady na přijatelnou míru. Ale v polovině padesátých a první polovině šedesátých let bylo ideálem nákladní letadlo. Aviation Traders koupila vyřazené vojenské C-54 (DC-4). Ty byly za babku. Uřízl příď trupu na úrovni náběžné hrany křídel a nahradili ji bambulovitou nástavbou. Pilotní kabina s původním zasklením byla vysoko nad původním trupem. Za pilotní kabinou byly sedačky pro cestující, podobně jako je to v Boeingu 747. Další kabina pro cestující byla v zádi trupu. Dost dobře si nedovedu představit; který dohlédací úřad by dnes dal certifikát letadlu, které má kabinu pro cestující až za nákladem a jehož trup není průchozí! Křídla, podvozky (kola a brzdy byly z DC-6) a zbytek trupu zůstaly z původního letadla. Příď byla elektricky odklápěcí na stranu, aby tam mohla vjíždět auta. Společnost zakoupila od Douglas Company směrový stabilizátor a kormidla z DC-7, aby zachovala.podélnou stabilitu, která by se snížila díky vysoké přídi. Takže vzniknul neuvěřitelný bastard, úžasná spatlanina ze všech typů společnosti Douglas. Snad jenom z Dakoty tam nebylo nic. První let byl 21.6. 1961. Bylo vyrobeno 21 těchto podivných letadel. Do Prahy v sedmdesátých létech několikrát přilétla v barvách společnosti British Air Ferries. Letadlo se jménem „Plane Jane“, které bylo v Praze, dolétalo tuším na Havaji a po generální opravě se snad zase dostane do vzduchu. V současné době je celé bílé s modrými doplňky.

ATL-98 Carvair v Praze, foto Jan Čech

Poslední Iljušin IL-62, který byl v letuschopném stavu na našem území, byl bývalý letoun letky ministerstva vnitra OK-BYV. Tedy myslím druhou dvaašedesátku stejné registrace, ta první OK-BYV byla stará mašina, která dolétala u ČSA jako OK-FBF. Toto letadlo začátkem devadesátých let několikrát změnilo majitele. Respektive osoba majitele se neměnila, pouze se měnilo jméno společnosti v rejstříku. To bylo na začátku devadesátých let normální. Vyřazené IL 62 si kupovaly různé obskurní skupiny, pár let letadlo provozovaly, pak nasekaly dluhy, přejmenovaly se a hurá, jedeme znovu! A tak se objevily v Praze společnosti jako Air Prague, Air Praha, Bemoair, Egretta, Georgia Air, Georgia Air Prague, Ensor Air, GEA, Espeair Prague a IDG Airlines. Zaměstnanci a posádky se přelévali ze společnosti do společnosti.

Il 62M OK-BYV skončil stejně jako další dvaašedesátky uzemněním na konci devadesátých let (97), když začala Česká národní banka dělat audit v účetnictví aerolinií a marně hledala doklady na platby za revize a kontroly letadel, toho se chopila i Česká letecká inspekce a tak zůstaly mašiny uzemněné na Ruzyni. Některé se podařilo prodat do Ruska, či do zemí bývalého Sovětského svazu. Skončil Klondike na Ruzyni. OK-FBF a OK-GBH dokázali ještě majitelé přelétnout do Ostravy, kde letadla několik let hnila, až se je podařilo prodat rakouským majitelům a dnes letadla slouží jako restaurace.

Chátrající OK-BYV v Praze, foto Jan Čech

BYV stál dlouho před hangárem F na tzv. dělostřelecké stojánce, tam, kde dnes úspěšně hnijí Boeingy společnosti Fischer Air. Její osud v podobě šrotiště se ale nenaplnil. Koncem roku 1999 se objevil zájemce o toto letadlo z Ruska. Ten si najal mechaniky ČSA, aby letadlo připravili na zálet. Když letadlo po dvou letech stání otevřeli, zjistili, že tam zůstal nevyložený catering, čili jídlo! Plíseň prorostla vozíky s jídlem tak, že vyřezali celou kuchyň a vyhodili jí z letadla. Smrad tam byl neuvěřitelný. Nicméně letadlo bylo skutečně zalétnuto 26. ledna 2000. Pak novému majiteli došly peníze a vše zase usnulo. Rok a půl letadlo stálo odstavené! 6.8. 2001 bylo přelétnuto novým majitelem KAPO Gorbunova z Kazaně, což byl původně opravárenský závod Aeroflotu. Tam na letadle dělali generální opravu, která trvala až do 9.3. 2003. Takže poslední letuschopnou dvaašedesátkou na našem území byla vnitrácká IL 62M OK-BYV. Také dost kuriózní osud, co říkáte?

Nazdar orlové     Vzpomínky z druhého kopce     Droga zvaná letadla
Knihovnička: Knihy si můžete objednat zde

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



F. Ungr - nepřihlášený host
19.04.2009 14:20
Informace pro zájemce

Letecké museum Schleisheim ( severní okraj Mnichova ) mívá v prodejně suvenirů DVD a kazety z mnoha minulých leteckých dnů po Evropě, kde lze vidět některé ze zmíněných exemplářů za letu. Například Constelation létal na leteckém dnu IBAS 98 v Altenrhein na Bodamském jezeře.

Jan Litvansky - nepřihlášený host
18.04.2009 09:55
este jedna neskodna poznamka:-)

este jedna vec,mily pan Cech:-)ale pred tym Vas este raz pochvalim za skvele citanie,ostatne to tu uz spravilo desiatky ludi a zasluzene.
asi pred tromi rokmi,tesne pred mojou svadbou,sa na martinskom letisku/par krat za rok sa tam skocim pozriet/ nejaky cas zdrzoval nadherne zrenovovany L-40 meta sokol ceskej registracie.tento kus som prvy krat videl,ked som moju buducu manzelku zobral na romanticku prechadzku kusok za mesto k letisku.Hned ako som to lietadlo zbadal, tak som skoro padol na zadok.Vytrhol som sa zene z ruky a isiel som okolo neho slintat,kde sa tu ten skvost vzal.Orgazmus som z toho nedostal,ale vela nechybalo...
Po chvili pristupil ku mne sympaticky sestdesiatnik/nebudem ho menovat-ale okrem inych veci zalietaval aj prve cs vrtulniky/,ktory suvisel s tym lietadlom,prehodili sme par slov a zistil,ze nie som uplny idiot,co sa tyka lietadiel.Polozil mi zvedavu otazku ci by som sa na tom nechcel zviest a mne sa podlomili kolena od rozkose.Vysvetlil som mu,ze tu mam aj buducu zenu,ze mame tesne pred svadbou,ci by to nemohol ponat ako zasnubny let v trojici:-)Bol to stary playboy,zazubil sa od ucha k uchu a zavelil nasadat.
Moja zena "miluje" lietanie,diva sa na vsetko,co ma kridla s velkou nedoverou,okrem vtakov:-)Cestovat s nou klasickym lietadlom pre mna znamena mat pocas celeho letu ruku ako vo zveraku.No a ked videla do coho lezieme a stary sympatak jej dava do ruk fotak,aby to vsetko zozadu fotila,tak zacala pekne zeleniet...
Takze start,vzlet a krasny polhodinovy let ponad Malu a Velku Fatru,dokonca mi na par minut prenechal aj riadenie-jednoducho nadhera.Blizili sa posledne minuty dohodnuteho letu,a poprosil som sefa lietadla,aby to pretiahol este ponad moj rodny dom v martine.
Ziadny problem,boli sme asi 6 00 metrov nad terenom.Lenze v tej chvili zacal cukat motor jednomotoroveho lietadla a po chvili zastal:-)
Sef stroja tam zacal prepinat vsetky mozne veci-par sekund-a po chvili pouzil vyraz,ktorym sa oznacuje zensky pohlavny organ a zase zurivo startoval a prepinal cerpadla/cerpadlo?/kridlovych nadrzi,po chvili zatlacil do riadenia,aby zvysil rychlost stroja a zvacsil odpor na vrtulu.Po cely cas tam za nami sedela v mdlobach moja zena a ja dosraty som sledoval ako to cele dopadne:-)Dopadlo to dobre,motor asi po tridsiatich sekundach naskocil a po chvili sme pristali.Mojej milej stuhli nohy v pravom uhle a bol problem ju 15 minut vylozit z lietadla-jednoducho utrpela tazky sok a cakala istu smrt...Pilot mi potom vysvetlil,co bola pricina vypadku motora a velmi sa nam ospravedlnoval,ale ja som hovoril,ze o nic nejde aspon dal tomu nejaku pridanu hodnotu:-)volal mi este na druhy den/vymenili sme si cisla/ a velmi ho to mrzelo.
Tymto prispevkom som nechcel narusit diskusiu k tymto cechovinam/nech mi vsetci odpustia/,len som sa chcel pana Cecha spytat ci v pripade maleho mnozstva paliva na L-40,ked prepinate privod paliva z jednej nadrze na druhu,moze dojst k nejakym problemom takehoto typu/vzduch v privode,pripadne nejake "vakum"/.Mozno sa pytam uplnu hovadinu,kludne sa vsetci znali problematiky zasmejte:-)
Dakujem za trpezlivost a prajem Vam ,mily pan Cech, len to najlepsie.

JGR - nepřihlášený host
17.04.2009 10:15
2 Fanda

Okolo letadel se motají lidé. Někteří chytří nebo blbý, správňáci nebo dobytek, kámoši nebo bomzáci, príma chlapíci nebo vlezdoprdelkové, prostě lidé jsou různé. Právě k vůli těm lidem ve spojitosti s éry, se nových "čechovin" nemohu dočkat.
To že pan Čech pojmenová psa psem, a pitomu pitomou, jest problém právě toho pitomy.
Suchá technická data si mohu najít na webu. Právě ti lidé "stories" pana Čecha náramě oživují

fanda - nepřihlášený host
16.04.2009 14:35
...a přece se točí...

Pane Čechu, chválím a gratuluji Vám historicky snad k prvním Čechovinám, ve kterých není ani zbla politiky, pokud se mýlím, prosím, opravte mne. Přeštože jsme všichni byli jako rodina bolševíkem zle poškozeni a mohl bych se hojit vyléváním kýblů špíny na starý režim, zásadně to nedělám, neboť můj mozek je naštelován na pozitivní věci a proč bych si ho měl svinit, že. Vždycky si oddechnu úlevou a pookřeju, když si přečtu odborný článek pouze o odbornosti a nemusím odpornosti o čem, kdo s kým, pro koho, kam a kde, etc., etc. Takže, shrnu-li, Váš článek tohoto posledního ražení je o sto procent čtivější a v neposlední řadě, nedává záminku k různým invektivám vůči Vaší osobě, totiž....však víte o čem je řeč. Lehkou mysl s okem vzhůru dopředu upřenou, bystré péro v tomto duchu přeje pravidelný čtenář Vašeho vzpomínání. Zdař Bůh. Fanda

Jan Litvansky - nepřihlášený host
15.04.2009 19:27
neskodna poznamka

zdravim vsetkych veselych blaznov,ktori zdielaju podobny pohlad na svoje povolanie a hobby ako dobre znamy autor cechovin.zacal som to citat-vsetky clanky z tejto rubriky-pred par dnami.neskutocna haluz,v dobrom samozrejme,dlho som sa uz tak nerehlil.lietadla ma bavia od mala-co to o nich viem,ale iba ako zvedavy amater.pan autor mi necakane pootvoril ocicka.jednoducho som sa podozvedal par zaujimavosti o typoch,ktore som mal dokonale nastudovane po vsetkych strankach.skoro som potreboval doktora,ked som cital o an-225 a jeho zaloznom systeme vysuvania podvozku po zlyhani hydrauliky...
mimochodom,pan Cech neviete nejake zaujimavosti o L-410,ktore je ako stary srot odparkovane kusok od sportoveho letiska v Martine?ide presne o ten kus v ktorom zastrelili neboheho pilota pri nudnom lete do kupelov.urcite tusite o ktory kus ide.este raz dakujem-vase clanky su skvele a predlzuju zivot.prajem pekny den

Miro Patocka - nepřihlášený host
15.04.2009 11:45
Hermeskeil

Letadlo je Super Constellation L-1049G (D-ALIN) s kterým kanclér Adenauer letel v roce 1955 na státní návstevu do Moskvy.Jedno z výsledku návstevy bylo propustení posledních nemeckých válecných zajatcu z Ruska.
Letadlo se dostalo do muzea v roce 1981 a to z Hamburg Airport.

keh - nepřihlášený host
14.04.2009 18:56
Flugzeug Museum Hermeskeil

Pro zajemce o navstevu: Flugzeug Museum Hermeskeil - 49°41'7.03"N, 6°57'33.93"E

;-)

Dalin - nepřihlášený host
14.04.2009 17:30
Ze bych ho nasel? (podruhe)

Oprava, cas leti jak voda, bylo to predloni :-). Ze stranek toho muzea jsem zjistil, ze by se melo jednat o Lockheed L1049 G Super Constellation :-), takze az na to cislo je stejny :-).

Dalin - nepřihlášený host
14.04.2009 17:17
Ze bych ho nasel?

Predem rikam, ze v letadlech se nevyznam, ale loni pri ceste na Deutschland Rallye (auta :-)) jsme navstivili letecke muzeum v Hermeskeilu a v nem je jeden exponat, ktery se Vasemu Starlineru hodne podoba? Je to on nebo ne? Fotka zde: www.rallyekrumlov.cz/amk/galerie/2007/museumhermeskeil2007/foto007.htm

JGR - nepřihlášený host
14.04.2009 15:20
2 majo

Ať si na ten pravej seat za berany brzy sednete, hodně štestí a mnoho zdaru

Celkem 22 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace