Tendr na cvičné letouny pro armádu SAE
V loňském roce vyhlášený velký tendr na kompletní „balíček“ výcviku emirátských pilotů zahrnuje dodávku letounů pro základní i pokročilý výcvik, simulátory, učební plán, systém výcviku atd. Prvního kola tendru se zúčastnilo i AERO Vodochody s L-159B, bohužel neúspěšně a do užšího výběru nepostoupilo.
Pro základní výcvik zůstávají ve hře stále tři letouny – Aermacchi M-311, Pilatus PC-21 a Super Tucano brazilského výrobce Embraer. Těsně před Air Show bylo oznámeno, že z vybraných dodavatelů pro pokročilý výcvik vypadl britský Hawk AJT a v soutěži tak pokračuje pouze korejský T-50 Golden Eagle (Korean Aerospace Industries) a Aermacchi M-346 italské firmy Finmeccanica. Vyřazení jasného favorita tendru bylo velkým překvapením, které Hawk v tisku komentoval slovy, že bude chtít znát důvody a že při rozhodování pravděpodobně nerozhodovala pouze cena a technické vlastnosti. Novým favoritem se tak stal T-50 Golden Eagle, který Korejci vyvinuli společně s americkou firmou Lockheed Martin, dodavatelem stíhaček F-16 B60. Proti Aermacchi mluví fakt, že jejich letoun je stále ve fázi prototypu. Zdá se, že při rozhodování skutečně hrály roli politické důvody, protože J. Korea patří k hlavním odběratelům emirátské ropy a korejské návštěvy na nejvyšší úrovni si v SAE doslova podávají dveře.
Foto Radek Rericha
Největší jednorázový kontrakt v historii civilního letectví
První den veletrhu si velkou mediální pozornost získal podpis kontraktu mezi Emirates Airlines, největším leteckým dopravcem v arabském světě a firmou Airbus Industries. Kontrakt v celkové hodnotě 31 mld USD obsahuje pevnou objednávku 70 letadel A350 XWB (Xtra Wide Body), přiobjednávku 11 letadel A380 (Superjumbo) plus opci na dalších 50 ks A350. Emirates si tak v předstihu rezervují výrobní kapacity na roky 2013-2020, kdy by podle odborníků mělo dojít ke zvýšení poptávky z důvodu obměny letadel amerických dopravců. Emirates mají nyní objednáno celkem 58 obřích A380 a tím se stanou s přehledem jejich největším provozovatelem na světě. Nové letouny budou postupně nasazovány na přeplněné linky do Londýna, Frankfurtu a dalších velkých leteckých uzlů, zatímco uvolněné stroje A330 a Boeing 777 použijí na nové destinace. Jedním z favoritů je i Praha a podle vyjádření ředitele Dubai Civil Aviation Mohammada Ahliho je 80% naděje, že linka bude otevřena již v roce 2008.
Foto Alan Lebeda
Objednávky dalších dopravců
Kromě Emirates Airlines expandují rovněž sousední Qatar Airways, které uzavřely obchod s Boeingem v hodnotě 13,5 mld USD obsahující pevnou objednávku (57 ks) a opci (35) na letouny 777 a 787 Dreamliner. Naproti tomu dřívější leader regionu Gulf Air bojuje o přežití a jako úspěch prezentoval snížení své denní ztráty 1 mil USD o 30%. Na potřebnou modernizaci flotily jim ale nezbývají prostředky a proto po předpokládané konsolidaci v letech 2008-9 plánují IPO a případné spojení s dalším dopravcem.
Další regionální dopravci ohlásili během veletrhu nákup nových letadel – Air Arabia, Yemenia, Saudi Arabian Airlines, Oman Air, National Air Services, Airblue a další. Abudhabské aerolinky Etihad Airways překvapivě neohlásily žádný nový kontrakt, což v žádném případě neznamená jejich stagnaci, ale spíše konkurenční boj s Emirates Airlines, které Dubai Airshow považují za „svůj“ veletrh. A ještě pro zajímavost - saúdský princ Al Waleed Bin Talal se stal prvním soukromým majitelem dvoupatrového A380 „Flying Palace“ v hodnotě 319 mil USD bez interiéru, který bude vybrán později.
Dubai Aerospace Enterprise (DAE) vs. Abu Dhabi Aerospace Technologies (ADET)
Kromě konkurence aerolinek Emirates a Etihad se schyluje k dalšímu obchodnímu střetu mezi emiráty Dubaj a Abu Dhabi. Obě strany nezávisle na sobě investují miliardy USD do vybudování nezávislého poskytovatele tzv. MRO (maintenance, repair and overhaul) služeb pro světové letecké společnosti a vojenské letectvo. DAE se základním kapitálem 15 mld USD nedávno koupilo americké společnosti Standard Aero a Landmark Aviation, kromě toho vlastní 30 % v SR Technics, bývalého poskytovatele služeb společnosti Swissair. Abudhabská státní investiční společnost Mubadala převzala Gulf Aircraft Maintenence Co. (GAMCO), přejmenovala ji na Abu Dhabi Aerospace Technologies (ADET) a s využitím svého 40 % podílu v SR Technics a 35% podílu v koncernu Piaggio Aero bude nabízet stejné služby, jako DAE. Obě strany prohlašují, že je na trhu dost práce pro všechny, ve skutečnosti ale půjde o tvrdou konkurenci, ze které mohou zákazníci jenom profitovat.
Foto Radek Rericha
Příští Dubai Air Show již na novém letišti
Letošního ročníku se na ploše 32.500 m2 zúčastnil rekordní počet 900 vystavovatelů z 50 zemí, což představuje 40% nárůst proti roku 2005. K vidění bylo 11 národních pavilónů, 91 VIP stánků, 140 letadel na ploše a každý den tři hodiny letových ukázek. Za 19 let existence si veletrh získal renomé špičkové světové akce, která se svojí velikostí a úrovní blíží největším evropským aerosalónům v Paříži a Farnborough. Cílem Dubaje je ale být světovou jedničkou (jako ostatně ve všem), proto se příští ročník (15. – 19.11. 2009) odstěhuje do Aviation City na novém letišti Dubai World Central, kde budou výstavní kapacity dvojnásobné. Návštěvníci se mají na co těšit.
Zdroj: Velvyslanectví ČR v SAE
Jen bych pana Ing. Raka chtel doplnit, nebot zcela opomenul uvest, ze Emirates na tomto Air show take objednali 12 letounu B777-300ER a ze celkova objednavka je ve vysi 34,9 billionu USD list priice. Celkove maji dnes Emirates objednano 246 letadel.
s tím materiálem,co tady vládne, se toho moc nenadělá.
777 Emirates v Praze? No ať už je tady :-)
Zajimavé, vypadá to, že tento aerosalon nabývá čím dál víc na významu...
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
V textu článku se píše o jednorázovém kontraktu, ne o celkových objednávkách Emirates během veletrhu. Vsadím se, že Emirates mají samostatné smlouvy s Airbusem a Boeingem a ne jednu společnou... :))