Plane type: | A310-325/ET |
Airport: | Prague - Ruzyne (PRG/LKPR) |
Airline: | Czech Airlines ČSA (CSA/OK) |
Registration: | OK-YAC |
Author: | MichalSlaby |
Date taken: | 05/2010 |
Number of ratings: | 0× |
Number of views: | 2131× |
Pratt & Whitney PW4000
Svatá pravda, jednou vidět je lepší jak stokrát slyšet. Teď je mi to už naprosto jasné. Dokonce mne překvapilo, že ta spára je tak velká, ale ono si to asi při plném tahu pěkně na sebe sedne.
Letu zdar a přistání ještě víc :-)
Ano, je to tak, dosedaci plochy se musi mazat stejne jako upevneni lopatek v disku.
Z tohoto pohledu tam ty spary videt nejsou, ale podival jsem se na net a nasel par obrazku, ktere tu "zahadu" vyjasni lepe, nez tisic mych slov. img18.imageshack.us/img18/830/steel001.jpg www.enginehistory.org/GasTurbines/Blades/PaoloPisani/Comparisons/comp_4.JPG
Jinak ty lopatky maji vuli v upevneni, nohou se trochu pohybovat, takze na urcitem miste vzdycky vznikne mezera a motor pak pekne klape, kdyz fouka vitr a lopatky do sebe narazeji. Samozrejme kdyz motor bezi, tak se vse srovna diky pusobeni odstredivych sil.
JS: moc díky za info, zmatlo mě, že tam není vidět dělící spára těchto propojek. Ale určitě tam je, protože jsem se dočetl, že dosedací plochy těchto propojek se musí pravidelně mazat grafitem.
sorry... mid-span shrouds :-)
Jeste pro uplnost, k tomu "kruhu"... opet zalezi na typu motoru a vyrobci. Moderni motory toto nemaji, predevsim diky zlepseni designu a technologie vyroby lopatek. Fanove lopatky modernich motoru jsou uz na pohled mnohem masivnejsi a tudiz odpadla potreba tech vystupku, neboli mid-shroud shrouds.
Lopatky nejsou propojeny, ale to co se na prvni pohled zda jako ten "kruh" jsou vystupky na na stranach lopatek, ktere na sebe navzajem navazuji (ale nejsou pevne spojeny). Hlavni ucel je zabranit krouceni lopatek vlivem aerodynamickych sil vznikajicich na profilu lopatky, tlumeni vibraci a zlepseni tuhosti a stability celeho rotoru, tzv. fanu.
Pokud jde o technologii vyroby, tak ta se neustale vyviji a ruzni vyrobci pouzivaji jine materialy a i konstrukci. Na modernich motorech byvaji v zasade titanove lopatky a z duvodu uspory hmotnosti byvaji dute. Ale lisi se to vyrobce od vyrobce a taky podle typu motoru. Zajimavosti je, ze kazda lopatka je original a ma trochu jinou hmotnost. Aby se zabranilo vibracim a motor fungoval jak ma, tak pro kazdy motor nejdrive vyrobce sestavi vhodny set a zbytek vibraci se vyresi rozmistenim zavazi po obvodu disku, kde jsou lopatky upevneny. Pokud se pozdeji v provozu lopatky poskodi (napriklad pri nasati neceho do motoru atd.), tak je potreba mit na pameti vyvazeni celeho rotoru, nestaci jen vymenit lopatku za jakoukoliv jinou.
To same plati v rutinni udrzbe pri demontazi lopatek - kazda ma svou presnou pozici a kdyby se prohodily, projevilo by se to negativne na vyvazeni, potazmo na narustu vibraci motoru.
Vždy jsem si myslel, že každá lopatka je samostatná a je upevněna pouze stromečkem na hřídeli. Může mě někdo znalejší poučit o významu propoje mezi lopatkami kousek od obvodu. A jakou technologií se vyrábí? děkuji
8 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Výborná - ukážková diskusia. Zase som o niečo múdrejší. Ďakujem.
Pekné sviatky všetkým !