EASA zrušila direktivu týkající se konverzí Airbusu A321. Regulátor se spletl ve výpočtech

  • 2023-10-04 12:30

Dne 12. září publikoval evropský regulátor EASA direktivu týkající se Airbusu A321 P2F. Jedná se o nákladní verzi A321 vzniklou konverzí z letadel pro přepravu cestujících. Direktiva vznikla v podstatě jako vedlejší produkt certifikace Airbusu A321XLR.

Během certifikací A321XLR regulátor provedl zkoušky a výpočty týkající se pevnostních a únavových charakteristik částí konstrukce letadla, a to zejména v oblasti středové části trupu, spojující křídla s trupem (center wing box - CWB).

Tyto kalkulace ukázaly zvýšené namáhání v některých specifických částech konstrukce, kde jsou křídla připevněna k trupu. Vysoké namáhání v tomto kritickém místě konstrukce může vést ke vzniku únavových prasklin, jejichž případný rozvoj může ohrozit integritu konstrukce.

Direktiva nařizovala inspekci této části trupu a výměnu komponent v případě nalezení defektů.

Airbus a Elbe Flugzeugwerke, které se zabývají konverzí P2F, vyjádřily pochybnosti o správnosti kalkulace a odůvodněnosti inspekcí. Následující vyhodnocení skutečně prokázalo, že výpočet EASA byl chybný.

Regulátor EASA kalkulaci upravil a direktivu zrušil.

Konverzemi letadel A320/321 P2F se zabývá společný podnik Airbusu, ST Engineering a Elbe Flugzeugwerke GmbH. A321 P2F s užitečným zatížením 27 tun a možností umístit na hlavní palubě až 14 kontejnerů je považován za jeden z nejefektivnějších nákladních letadel ve své kategorii. Projekt A320/321 P2F byl zahájen v roce 2015. Letadla A321 P2F jsou nejbližší náhradou za Boeingy 757F.

(Foto: Airbus, EFW, Aerospace Testing International, Mentour Pilot, Airframer, planes.cz) 


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details