Jak jsme již dříve informovali, šéfovi firmy Primoco UAV SE zjevně došla trpělivost s bezúspěšnými pokusy jednat o potřebách bezpilotních letadel s ministerstvem obrany a obrátil se proto svým otevřeným dopisem na ministerského předsedu. Žádá o šanci představit existující a osvědčené domácí řešení, které ministerstvo systematicky přehlíží. Ministerstvo chce pro potřeby armády ještě letos pořídit tři izraelská bezpilotní letadla (UAV) Heron 1 asi 1,5 miliardy korun.
Primoco UAV SE je domácím výrobcem a firma je přesvědčena, že kompetence společnosti jsou trvale přehlíženy.
V této souvislosti vyvstávají přinejmenším dvě důležité otázky. Ta první se týká vlastního výběru, ta druhá role domácího průmyslu.
Aktuální případ bezpilotních letadel naznačuje, že jak v první, tak druhé oblasti můžeme mít problém, a že problém může být systémový.
Volba Heronu Mk.1
Primoco UAV SE správnost výběru bezpilotního letadla zpochybňuje, přičemž uvádí některá závažná fakta.
Izraelský IAI Heron Mk.1. je absolutně nejstarší z dostupných platforem, neodpovídá standardům NATO a není ani certifikován žádnou národní autoritou země NATO.
V případě nákupu UAV pro českou armádu je určující soulad se standardem NATO STANAG 4671. Výrobce, izraelská společnost IAI, přitom na svých webových stránkách uvádí kompatibilitu s normou STANAG 4671 pouze u novějších typů, nikoliv u armádou vybraného modelu Heron Mk.1. Žádná z členských zemí aliance tento model nepoužívá.
Ministerstvo nesoulad nekomentuje a místo toho uvádí paušální prohlášení: „na základě posouzení jednotlivých požadovaných parametrů, poskytnutých ze strany oslovených dodavatelů bezpilotních systémů stanovenému projektovému týmu ministerstva obrany, vybraný prostředek nejvíce odpovídá předpokládanému využití v rámci AČR a splňuje budoucí požadavky pro plnohodnotné využití”.
Armáda ve svých požadavcích uvádí, že požaduje možnost UAV nést výzbroj. Použití výzbroje přitom nezmiňuje ani výrobce a takovou variantu nezvolil ani žádný z dosavadních zákazníků. Výrobce na svých stránkách označuje Heron Mk.1 jako platformu pro úkoly ISTAR. Nabízí Heron Mk.1 jako bezpilotní letoun průzkumný, nikoliv bojový.
Pokud jde o nesení výzbroje, ministerstvo pořizuje neověřenou techniku, kterou budeme muset nějak přizpůsobit. Nejspíš nikdo neví, jaké náklady si to vyžádá. Na trhu přitom existují jiné nabídky, které požadavku ministerstva nést výzbroj vyhovují. Pokud je záměrem pořídit něco, co si vyžádá dodatečný vývoj a úpravy, proč ministerstvo neusiluje o zapojení domácího leteckého průmyslu?
Heron Mk.1 byl vyvinut počátkem 90. let, první let absolvoval v roce 1994. Koncepce letadla je poplatná své době a architektuře soudobých senzorů neodpovídá. Integrace moderních senzorů proto nemusí být vůbec jednoduchou a levnou záležitostí.
Dalším znepokojujícím faktem je provozní bezpečnost. Typ Heron Mk.1 je jedním z nejméně bezpečných strojů dané kategorie. V otevřených zdrojích (Drone Crash Database – Drone Wars UK) lze dohledat nejméně čtrnáct nehod v posledních letech, což by znamenalo, že se zřejmě jedná o vůbec nejméně bezpečný typ v dané kategorii.
Vzhledem ke všem výše uvedeným problémům se nevyhnutelně vnucuje otázka, proč volba padla právě na Heron Mk.1 (kromě toho, že si to přeje armáda), a to v situaci, kdy na trhu je dostatek osvědčených řešení provozovaných v zemích NATO.
V této souvislosti je zvláštní, že se ministerstvo dlouhodobě a úporně vyhýbá příležitosti posoudit možná domácí řešení či otázky konzultovat s kompetentními odborníky, kteří na trzích bezpilotních letadel dosáhli prokazatelných úspěchů a této problematice rozumí.
Zapojení domácího průmyslu
Další otázkou je zapojení domácího průmyslu. Do obrany budou daňoví poplatníci investovat stále více prostředků, a to v době, kdy se řada jiných oblastí musí omezovat a domácnosti si budou utahovat opasky. Proto by bylo logické a nanejvýš žádoucí část prostředků nasměrovat k domácím subjektům. Ostatně tak, jak to dělá každá rozumná země.
Ministerstvo ve své Strategii vyzbrojování do roku 2025 slibuje, „podporovat rozvoj stabilního, udržitelného a vyváženého růstu obranného průmyslu ČR. Z hlediska průmyslových schopností ministerstvo hledá cesty, jak dosáhnout technologické vybavenosti české obranně průmyslové základny potřebné pro dosažení plánovaných schopností ozbrojených sil ČR. Ministerstvo zajišťuje technologický rozvoj obranného průmyslu ČR ……zapojením českých (malých a středních) subjektů do dodavatelských řetězců (v rámci nadnárodních projektů) a transferu technologií.“
Jak čtenář asi tuší, realita je odlišná. V případě stávající letecké techniky provozované Armádou ČR a vyrobené v zahraničí nedokázalo ministerstvo zajistit domácím firmám výraznější objem průmyslové spolupráce. Výjimkou jsou sovětské vrtulníky Mi-17, Mi-171Š a Mi-24, které opravuje resortní podnik LOM Praha. V tomto případě je však zapojení domácího průmyslu dědictvím předlistopadové opravárenské koncepce.
V tomto duchu se bude zřejmě odvíjet i zapojení domácího průmyslu při pořízení vrtulníků AH-1 a UH-1. V době uzavírání zakázky vláda mluvila o takřka nezměrném potenciálu pro české firmy, tuto „nezměrnost“ však nikdy nekvantifikovala.
Konkrétnější byla americká vládní organizace DSCA schvalující prodej těchto vrtulníků do ČR. Uvedla „nejsou známé žádné offsetové dohody nabízené ve vztahu k prodeji“.
Výběr bezpilotních letadel je jen jedním z případů z poslední doby, který vyvolává pochybnosti. Další nákupy moderní obranné techniky jsou před námi, a to s řádově vyšším rozpočtem. Tou spolehlivě největší položkou bude 24 letadel F-35, nejspíš největší nákup obranné techniky v soudobé historii země.
Problematice F-35, která se stává pro Českou republiku velmi aktuální, se budeme věnovat zvláštním článkem. (Foto: 100kts)
Milý cyklisto,
Primoco je český výrobce nejbližšího typu produktu. Takže kdybych se já rozhodoval za své peníze co si mám koupit, tak bych si rozhodně někoho takového k posouzení přizval. Zvlášť když je ještě aktivní a sám o to má zájem.
Vyřazovat předem kohokoli fundovaného z možnosti se k problému vyjádřit při oponentuře nákupu - to vždy už z dálky smrdí. Vyloučení (pokud možno) všech z posuzování je jako živá voda pro cinknuté tendry.
Zacvičení ... aha.
A co by tam asi ten majitel Primoca komentoval, když podobné drony nevyrábí a Heron je přitom docela známý a používaný? Pokud si ho chce prozkoumat, ať si ho koupí. Navíc pořizujeme, pokud vím, jen 3 kusy v podstatě na zacvičení.
Milý cyklisto i pane Šidáku,
nejde o to přiklepnout to direktivně Primocu. Jde o to jednat co nejvíc v zájmu České republiky a ne v zájmu zahraničních výrobců a stranických pokladen (v horším případě vlastních pokladen). Takže ne nákupy od předem určeného dodavatele, ale skutečně velký otevřený tendr za účasti i takových odborníků, kteří (snad) nebudou hrát jen na sebe.
A pozvat tam konkurenta-prudiče je určitě dobře. I když třeba požadovanou třídu výrobku aktuálně nevyrábí. U něho se dá předpokládat, že dokáže vypíchnout případné problémy, protože je zřejmě řeší i u svých výrobků. A protože je prudič, tak si je nenechá pro sebe a nedá se oblbnout nějakým pozváním raut s chlebíčkama a deckou šampusu.
Když si budete objednávat stavbu baráku, tak je taky dobré na to nechat nahlídnout někoho, kdo už barák stavěl. A klidně i barák nepodařený. Ten bude o to líp vědět, čemu se vyhnout.
Nedělám ve vojenském ani leteckém průmyslu, ale v oblasti průmyslové automatizace. Za život jsem se zúčastnil mnoha tendrů ať jako dodavatel, nebo jako člověk pozvaný kupující stranou pro odborné posouzení. A jsem si jistý, že zástupce výrobce (byť jen podobného sortimentu) je u takto velkého, drahého a dlouhodobě důležitého tendru velmi na místě.
Podobně nedomyšlených/cinknutých tendrů, které se pak v dloooouhém období pořádně prodražily, jsme myslím zažili dost. Nakonec stačí se projet po dálnici a zavzpomínat na dodavatele původního mýtného systému. Nebo když si píšeme po Internetu, tak zavzpomínat na prvního registrátora národních domén. A mnoho a mnoho dalších příkladů.
Píšete moc hezký PR článek a jdete na ruku českému výrobci. Realita je taková, že výrobky českého výrobce jsou ve schopnostech a výkonech řádově někde jinde než Izraelský dron. Hrozně mi tahle kampaň vadí a doufám že už jen za tuhle nechutnou kampaň to Primoco nedostane. Je to ve stylu lživých prohlášení Andreje Babiše - řeknu jen 10% procent co podporuje moje argumenty a zbylých 90%, které mi nejdou do krámu, úmyslně zatajím.
má Primoco v nabídce ozbrojený dron velikosti Heronu? Ano nebo ne? Ostatní jsou vznešené a naprosto zbytečné kydy. Děkuji.
cyklista: Jsme nejprůmyslovější zemí Evropy. Takže důraz na to, abychom se i v oblasti vojenského průmyslu zapojili do hry aspoň pro vlastní armádu, je myslím dost pochopitelný a logický. Ať už vlastní výrobou, nebo aspoň nějakými co nejširšími offsety.
A požadavek na široké posouzení nakupované techniky i odborníky z jiného hnízda je opět myslím hodně logický a namístě. Jde o opravdu velké prachy. Navíc díky setrvačnosti v důsledku výcviku a servisního zázemí s dlouhým přesahem do budoucnosti. Takže udělat tady opravdu dobré rozhodnutí je velmi důležité. A pokud navíc vyplavaly informace, jak byly tendry cinknuté třeba i ve Švýcarsku...
Nejsme ve válce, abychom museli okamžitě nakupovat hlava nehlava, stylem "včera už bylo pozdě".
Práce dle přísloví "dvakrát měř a jednou řež" by zde byla žádoucí.
rozčilení majitele Primoca, když v minulosti několikrát prohlásil, že nebude vyrábět ozbrojené drony. Když to shrnu, nemá dron velikosti Heronu, na rozdíl od Heronu, který nakoupíme ozbrojený, nemá bojový dron, ale pindat bude furt.
gogo: Myslím, že tady by káplo ministerstvu, ale tento typ si vybrala sama armáda. A pochybuju, že někdo pošle 20 mega někomu z armády za to, že přesvědčil Janu, aby mu to koupila. I když dnes je možný všechno. Přeci jen náš výrobce si vyzobne to co potřebuje, ale celej kontext nepoužije.
Nikoho nezajímá, jestli to bude fungovat, ale všechny zajímá, kolik z toho kápne....A z nákupu nějakých českých eroplánů si vilu nepostavíte....
10 records
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS
ti jsou si blízko asi jako Trabant a Mercedes.