Rychlé zotavení evropských nízkonákladových dopravců

  • 2021-12-09 08:00

Z deseti největších evropských leteckých evropských společností jen Ryanair v listopadu překročil (v zemích Evropského hospodářského prostoru) kapacity listopadu 2019, a to o více než 3 %. Vyplývá to z dat zveřejněných společností Cirium.

Z leteckých společností, které nabídly v listopadu více než 100 000 sedaček, jen 20 % nabídlo vyšší kapacity proti stejnému období roku 2019. Jedná se zejména o menší domácí letecké společnosti, jako jsou lokální Wideroe a Loganair a nízkonákladové Volotea, Transavia France a Ryanair. Nejagresivnější růst (či nejrychlejší zotavení) z Top10 leteckých společností vykazují Ryanair (+ 3 %) a Wizz Air (-15 %), jejichž strategie se orientuje především na růst tržního podílu. Z tradičních provozovatelů Top10 dosáhly v únoru největšího tempa zotavení KLM (-24 %). Přehled Top10 uvádí tab.1.   

Pokud se podíváme za hranice zemí Evropského hospodářského prostoru, pak ze statistik výrazně vybočuje Rusko, kde objem přepravy překročil o 25 % výkony roku 2019.

Skupina Ryanair nabídla v listopadu nejenom více kapacit než v předkrizovém listopadu 2019, ale předkrizovým číslům se již blíží i počty přepravených cestujících. Za uplynulý měsíc bylo přepraveno 10,2 milionu cestujících proti 11 milionům v listopadu 2019. Eddie Wilson, šéf Ryanairu, na konferenci World Aviation Festival prohlásil, že Ryanair je největším provozovatelem na devíti evropských trzích. V Itálii kontroluje Ryanair 44 % trhu a bázuje 84 letadel. Proti tomu ITA Airways má na domácím trhu jen 10% podíl.

Zcela jiný přístup uplatňuje easyJet, který se více než na tržní podíl a rychlé zotavení zaměřuje na ziskovost. Společnost dnes provozuje nanejvýš 65 % předkrizových kapacit. Šéf společnosti Johan Lundgren na konferenci charakterizoval, že společnost k zotavení přistupuje jako k maratonu, nikoliv jako ke sprintu. Chce zajistit, že každá nově otevřená linka přinese zisk. Lundgren předpokládá, že na trhu dojde ke konsolidaci a někteří tradiční dopravci budou nuceni některé linky opustit.

Wizz Air uplatňuje podobně či dokonce ještě více agresivní přístup k růstu tržního podílu než Ryanair a pandemie využívá k expanzi na nové trhy. Společnost neměla na rozdíl od Ryanairu problém svůj letecký park rozšiřovat. Další výhodou je, že „domácí trhy“ Wizz Airu, tj. střední a východní Evropa se podle vyjádření prezidenta Wizz Airu Roberta Careye ukázaly jako dobře odolávající krizi. Po první vlně pandemie se začaly rychle zotavovat. Firma expanduje zejména na italském trhu, v Británii a na Ukrajině. Během nadcházející letní sezóny bude společnost provozovat 170 letadel Airbus, tj. o 50 % více než v roce 2019. Do roku 2030 se park společnosti rozroste na 500 letadel.

Podobně jako Ryanair, také Wizz Air se letos soustředil na italskou expanzi. Zdvojnásobil svůj tržní podíl na linkách z/do Itálie a odsunul tak na třetí místo easyJet, který zde tradičně zaujímal velmi silnou pozici. V souvislosti s podpisem dohody o Otevřeném nebi s Ukrajinou v letní sezóně 2022 výrazně posílí své vedoucí místo na Ukrajině a bude pokračovat s expanzí linek do/z Ruska, kterou nástup pandemie a tvrdé restrikce v cestování do Ruska přerušily. (Foto: CAPA, tab.: Cirium)    


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details