Která z velkých amerických společností letos zkrachuje?

Šéf Boeingu Dave Calhoun ve svém nečekaně pesimistickém interview pro FOX Business 12. května sdělil, že očekává, že některá z velkých amerických společností velmi pravděpodobně vyhlásí ještě letos bankrot. Řeč byla o velké čtyřce, tj. American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines a United Airlines. Odmítl však upřesnit, která z nich podle něj půjde z kola ven.

Na počátku měsíce prodala investiční společnost Berkshire Hathaway Warrena Buffetta akcie amerických leteckých společností. Investici do leteckých společností označil Buffett za svou chybu a prohlásil: „Ukázalo se, že jsem se dopustil chyby. Letecké podnikání – a já se mohu mýlit a doufám, že se mýlím – se podle mě zásadním způsobem změnilo“.

Oba výroky (a jejich dopady na hodnotu akcií leteckých společností) spustily spekulace, která z největších amerických společností je nejpravděpodobnějším kandidátem na bankrot.

Mezi analytiky panuje shoda, že bankrot nejvíce ohrožuje American Airlines. Ostatně společnost naposledy prošla bankrotem před devíti lety. Bloomberg oznámil, že pravděpodobnost krachu American Airlines (AA) během následujících pěti let odhadují investoři na 100 %.

Firmu drtí celkové zadlužení ve výši 34 miliard dolarů, což je nepoměrně více, než činí zadlužení ostatních společností velké čtyřky. Vysoké zadlužení poškozuje rating, obsluha dluhu je proto nákladná a přístup k dalším úvěrům není tak výhodný. AA vykazuje proti konkurenci rovněž menší ziskovost. Situaci nezměnila ani vládní pomoc ve výši 5,8 miliardy dolarů, protože ta je směrována na určitou formu  „kurzarbeitu“.

Mluvčí American Airlines hájil hospodaření s tím, že společnost přistoupila k zásadní transformaci s cílem snížit náklady. Z investičních nákladů společnost vyškrtala jenom letos 12 miliard dolarů. Likvidita společnosti ve druhém čtvrtletí bude činit 11 miliard dolarů.

Za období 2013 až 2019 investovala 30 miliard dolarů do modernizace flotily, která zahrnovala náhradu 500 letadel. Celkem 13 miliard dolarů investovala společnost do zpětného výkupu vlastních akcií. Společnost tehdy upřednostnila výkup vlastních akcií před splácením dluhu. Z dnešního pohledu to byla chyba.

Jak řekl analytik S&P Global Ratings Philip Baggaley, America Airlines byly připraveny na desetiletý hurikán, naneštěstí však přišel stoletý. (Foto: aa.com, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Related categories

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details