Lufthansa zvažuje vyhlášení bankrotu. Státní pomoc se zatím nedaří vyjednat.

Lufthansa zvažuje vyhlášení bankrotu. V důsledku krize nyní skupina Lufthansa využívá své kapacity asi na 2 %. Společnost má finanční rezervy na pouhých několik týdnů. Lufthansa poprvé žádala o státní pomoc v březnu, ale se svou žádostí tehdy neuspěla. Firma ztrácí každou hodinu asi 1 milion EUR a podle vlastního vyjádření vyčerpala všechny možnosti zajistit další půjčky na finančních trzích. První čtvrtletí přineslo provozní ztrátu 1,2 miliardy EUR a druhé čtvrtletí bude ještě horší. Nejedná se přitom o krátkodobý problém. Generální ředitel Carsten Spohr varoval, že objemu provozu roku 2019 bude dosaženo nejdříve v roce 2023. Zotavení bude dlouhodobým procesem a Lufthansa se během tohoto procesu výrazně zmenší.

Minulý týden byla správní rada optimistická, že do konce dubna se nakonec podaří dosáhnout dohody o podmínkách vládní pomoci v objemu asi 9 miliard EUR. Nyní je jasné, že dohoda není v dosahu. Jednání se komplikují a mohou se protáhnout.

Jak nasvědčují různé informace , vláda za poskytnutí pomoci požaduje blokovací minoritu, jedno až dvě místa ve správní radě a zastropování bonusů vedoucích pracovníků. Dopravce s takovými podmínkami není spokojen a Carsten Spohr se obává přílišného vlivu státu na fungování společnosti. Argumentuje, že pokud si stejné podmínky půjčky budou diktovat také Švýcarsko (poskytující pomoc pro Swiss), Belgie (projednává pomoc pro Brussels Airlines) a Rakousko (Austrian Airlines), bude zcela nemožné firmu řídit. Lufthansa byla plně privatizována v roce 1997, takže vstup státu do společnosti by znamenal návrat o více než 20 let zpátky.

Management Lufthansy proto jako alternativu zvažuje vyhlásit dobrovolně bankrot a uchýlit se pod ochranu před věřiteli – Schutzschirmverfahr, čímž by společnost získala dodatečný čas na zajištění pomoci, mohla by odsunout některé závazky na později nebo projednat nové smlouvy. Významnou výhodou by bylo, že by neplatila stávající kolektivní smlouva, která společnost nepřiměřeně zatěžuje. Lufthansa by tedy chtěla dodatečný kapitál, nikoliv však vměšování vlády do řízení komerční společnosti. Na německou vládu tlačí odbory, které se obávají masového propouštění.

Problémům se zajištěním státní pomoci čelí řada leteckých společností, Lufthansa není vyjímkou. Server planes.cz již informoval o krachu společnosti Virgin Australia, která se svou žádostí u australské vlády opakovaně neuspěla. Akutním problémům se zajištěním státní pomocí čelí Virgin Atlantic, jejíž žádost o státní pomoc britská vláda zamítla jako nepřesvědčivou a vyzvala k předložení nové. Značné problémy má Norwegian, kterému norská vláda diktuje extrémně tvrdé podmínky pro poskytnutí pomoci. Vlády sice mají sympatie pro problémy leteckých společností, ale musí chránit zájmy daňových poplatníků (a voličů). A jak řekla kancléřka Merkelová, dnes nikdo neví, kolik peněz nakonec bude potřeba.

V konkrétním případě Lufthansy německá vláda řeší pomoc výhradně Lufthanse, nikoliv zahraničním členům skupiny, tj. Austrian Airlines, Brussels Airlines a Swiss. Tyto společnosti si musí případnou podporu zajistit samostatně u svých vlád.

Jde o téma, které je blízké i naší situaci, neboť o státní podporu žádají také Smartwings. Jejich zakladatel Jiří Šimáně v interview pro Hospodářské noviny prohlásil: „Nevím, proč by nám stát neměl pomoci, navíc v situaci, kdy to všechny ostatní země dělají.“, situace je však v mnoha zemích odlišná. Jak ukazuje evropská i světová praxe, jednoduché to se získáním státní pomoci vůbec není a dosáhnout na podporu může být složité. (Foto: ft.com, planes.cz) 


Article photographs



Related categories

Comments



Jan - unsigned guest (...176.220...)
2020-05-02 02:51

Depittacus: Pánbuh Ti to zaplať.... :) asi nikdo,v tomto je lepší cestovní kancelář jištěná proti úpadku...

depittacus (...228.32...)
2020-05-01 13:36
Refundac po?

Kdo mi zaplatí letenky v tomto případě ?

Adla (...63.98...)
2020-05-01 08:28

Ted Simane dokonce vyhrozuje, ze bez jeho spolecnosti se nam prodrazi dovolene. Nevsiml jsem si, ze by jeho letenky byly levne.
Hodne si to zjednodusuje. Kdyz je ta spolecnost tak dulezita, tak proc mu cinani uz vloni nezvysili jmeni ve spolecnosti?

marcelE - unsigned guest (...63.98...)
2020-05-01 08:07
pomoc pro každého? Šimáně je mimo

Článek ukazuje, že ostatní vlády se vážně zabývají podmínkami pomoci a její získání není snadné a nemusí být ani výhodné. U nás se zdá vláda řeší vše šmahem. Šimáne ignoruje, že 49.9% řínskiý vlastník na aerolinku kašle a stát tu není proto, aby zachraňoval čínský kapitál. Šimáně se také chce strovnávat s jinými aerolinkami, ale zapomíná, že SW byl ve vážných probléměch ještě před krizí. A proč by stát meěl zachraňovat 1) společnost, která je z poloviny čínská, 2) do problémů se dostala vlatsní vinou a 3) podniká v dalších zemích. Mimochodem, nejdčíve chtěl Šimáně miliardu, teď už dvě. A kolik to bude na konci?
Doporučuji přečíst si: https://www.planes.cz/cs/article/204310/zpatky-do-budoucnosti-stat-nevyloucil-vstup-do-smartwings.

Za článek o pomoci LH (a SW) děkuji. S takovou důkladností se problemtakou nezabývá ani odborný ekonomický tisk. Doufám, že se to Šimáněmu dostane na stůl, aby si zkorigoval své představy o světě.

jirp (...63.98...)
2020-05-01 07:50
planes

Manca: prectete si posledni odstavec znovu. Autor pise, ze se ziskanim pomoci to neni tak snadne. A o tom je cely clanek a konkretni priklady. A to proti tvrzeni Simaneho, ze vlastne o nic nejde a delaji to vsichni. Simane se ukrivdene tvari, jako by mel na statni pomoc narok. Nema! A prehlizi, ze SW neni LH.

Jan - unsigned guest (...176.220...)
2020-04-30 23:05

Manča: Pokud vidíte,citace začíná „Nevím, ...a končí dělají.“ ...takže p.Šimáček má pravdu.
Hned v další větě co autor píše,nevidím nic v tom špatného že by něco nebyla pravda nebo autor si protiřečil.Jde o to,že státy jim kompenzace nebo rovnou dotace můžou poskytnout,ovšem...s tím,že budou dohlížet nad tím,zda nebude společnost plytvat s temito prostredky na investice kasmi úplně jinam...u nás by tam byl určitě dosazen nějaký expert na devastaci jako Tvrdík :-/

Petr Šimáček (...122.32...)
2020-04-30 20:05

Manča: Je to citace pana Šimáněho pro HN „Nevím, proč by nám stát neměl pomoci, navíc v situaci, kdy to všechny ostatní země dělají.“ Takže autor nic nepopírá.

Marcel - unsigned guest (...176.138...)
2020-04-30 19:32
Flotila ČSA 2020

Č. Výrobce Typ Registrace Vlastník Stáří
1 Airbus A-319-100 OK-NEP B.Airfracft a.s. (jediný akcionář Letiště Praha a.s.) 12 let
2 Airbus A-319-100 OK-NEO B.Airfracft a.s. (jediný akcionář Letiště Praha a.s.) 12 let
3 Airbus A-319-100 OK-NEM B.Airfracft a.s. (jediný akcionář Letiště Praha a.s.) 12 let
4 Airbus A-319-100 OK-REQ* České Aerolinie 9 let
5 Airbus A-320 OK-HEU Horizon Aviation 1 Limited, Irsko
6 ATR A-72 OK-GFQ*Safair Lease Finance 72 Ltd, Jihoafrická Rep. 19 let
7 ATR A-72 OK-GFR*Safair Lease Finance 72 Ltd, Jihoafrická Rep. 19 let
8 ATR A-72 OK-GFS*Safair Lease Finance 72 Ltd, Jihoafrická Rep. 19 let
9 ATR A-72 OK-NFU*NAC Aviation 8 Ltd 12 let
10 ATR A-72 OK-NFV*NAC Aviation 8 Ltd 12 let
11 Boeing B-737-800 OK-TST Horizon Aviation 3, Limited, Irsko 10 let
12 Airbus A330-300 OK-YBA Korean Air Lines Co. Ltd,Korea 19 let
*na letadle je zástavní právo

Marcel - unsigned guest (...176.138...)
2020-04-30 19:24
Smartwings by měli primárně obdržet pomoc od akcionářů

Společnost Smartwings není ani národní ani ryze český dopravce. Firma se za celou dobu existence nedokázala nijak profilovat. Umí sice dělat charterový business, obousměrný wet lease, dobře lobovat, ale nalijme si čistého vína....
Zástupce největšího jednotlivého akcionáře: čínské společnosti China International Group Corporation, Jaroslav Tvrdík byl tím, kdo nastartoval pád ČSA a tím i snížení ceny.
ČSA nyní vlastní jediné letadlo zatížené zástavním právem A319 - OK-REQ. Ostatních 12 letadel je pronajato. Aerolinka prodala i svůj Cargo terminál, nebo budovu APC, vyčlenila opravárenskou část. Čínský akcionář v loňském roce zamítl rovněž navýšení základního jmění o 700 mio Kč. S ohledem na podíl, by skoro Smartwings mohla žádat o pomoc u čínských majitelů jež vlastní 49,92% akcií, což je více, nežli kterýkoli samostatný akcionář. Když k tomu přidám i dnešní informaci, že Ministerstvo obchodu a průmyslu žáda po Evropské komisi pozastavení direktivy EK 261/2004, aby společnosti nemuseli vracet prostředky za zrušené lety - říkám si, kde nás vláda (i cestující se zakoupenými letenkami) ještě překvapí a poškodí. Konec konců to vypadá, že naše zdroje jsou bezedné, zejména pro podnikatele s kontakty na správných místech.

Manča - unsigned guest (...188.196...)
2020-04-30 17:24
Zase Planes :-)

K poslednímu odstavci - to, že prakticky všechny státy nabízejí domácím aerolinkám pomoc, je evidentně pravda. Že tu nabízenou pomoc některé nepřijmou a raději zbankrotují, je úplně něco jiného. Autor článku posledním odstavcem popírá všechny předchozí...
Chápu, že články od nového pisálka na Planes se nedají číst. Ale tímto ho prosím, aby si je po sobě četl alespoň on.

10 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details