Britská vláda zamítla žádost Virgin Atlantic o podporu. Kolaps hrozí také Virgin Australia, společnost je v nucené správě

  • 2020-04-21 12:05

Společnost Virgin Atlantic se počátkem dubna obrátila k britské vládě s žádostí o pomoc v objemu 500 milionů GBP v souvislosti se ztrátami způsobenými koronavirovou krizí. Pomoc měla mít podobu komerční půjčky a státních garancí. Vláda však žádost zamítla a vyzvala společnost, aby návrh přepracovala.

Ministerstvo financí se domnívá, že společnost Virgin Atlantic ve své žádosti nedemonstrovala, že využila veškerých možností zajistit si prostředky na své pokračující podnikání komerční půjčkou nebo jiným způsobem. Společnost údajně nesprávně vyhodnotila rizika spojená s nízkou poptávkou po odeznění krize. Virgin Atlantic je první britskou společností, která o vládní pomoc žádá.

Virgin Atlantic v pátek najala jako poradce pro získání půjčky a prošetření dalších možností, jak si zajistit prostředky k překonání dopadů krize investiční banku Houlihan Lokey. Britská vláda si najala společnost Morgan Stanley, která má pomoci revidovanou žádost Virgin Atlantic vyhodnotit. Virgin také intenzivně lobbuje u vlády prostřednictvím svých dodavatelů (Rolls-Royce, Airbus) a partnerů (letiště Heathrow, Manchester Airports Group).

Vlastníky Virgin Atlantic jsou Virgin Group (51 %) a Delta Air Lines (49 %). Zakladatel Sir Richard Branson v pondělí informoval, že bez státní pomoci společnost krizi nepřežije. Podtrhl, že firma je připravena zajistit si komerční úvěr, který splatí. Jinými slovy, žádá o státní garance. Branson připomíná, že v minulosti ponechával ve společnosti většinu zisku, který byl reinvestován do rozvoje podnikání.

Pro britskou vládu nejde o jednoduché rozhodnutí, neboť konkurenční IAG Group (jejímž členem jsou British Airways) možnost státní pomoci privátním společnostem odmítá a případné pozitivní rozhodnutí vlády by IAG jistě napadla. Stejně odmítavé stanovisko k vládním intervencím do odvětví zaujímá i Ryanair.

Štěstí v neštěstí má skupina Air France-KLM. V roce 2017 bylo odsouhlaseno, že získá 31% podíl ve společnosti Virgin Atlantic a podíl Virgin Group se sníží na 20 %. Koncem loňského roku však Sir Richard Branson po dohodě s Delta Air Lines rozhodl ponechat si ve společnosti majoritu. Spolupráce s Air France-KLM v podobě strategického partnerství je zachována.

Několik následujících dní rozhodne také o přežití Virgin Australia. Také v tomto případě australská vláda zamítla žádost společnosti o státní pomoc. Společnost žádala o půjčku ve výši 890 milionů USD. Vlastníky Virgin Australia jsou Etihad, HNA, Nashan, Singapore Airlines a Virgin Group. Virgin Australia si po odmítnutí australské vlády zkouší zajistit prostředky od privátních investorů. Zatím však pouze TPG Capital a BGH Capital potvrzují opatrný zájem podmínky posoudit. Výhled tedy není nijak optimistický aspolečnost dnes vstoupila do režimu nucené správy. (Foto: Reuters, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



Petr - unsigned guest (...180.58...)
2020-04-21 22:01
Nebyl pan Šimáně náhodou panu Babišovi...

... za svědka na svatbě?

planesfun (...63.98...)
2020-04-21 15:36
Smartwings

Hlavne ze Babis chce podrzet naseho "narodniho" dopravce. Koukam ve svete jsou nejak opatrnejsi. Doufam, ze na ten napad rychle zapomenou.

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details