Havárie Boeingu 737-800 Ukraine International Airlines u Teheránu (doplnění 9.1.)

  • 2020-01-09 13:00

Iránský regulátor AIB předal Ukrajině, Kanadě a Švédsku první předběžnou zprávu o katastrofě letu PS-752 dne 8. ledna.  Výňatek z této zprávy byl uvolněn pro veřejnost. Ze zprávy vyplývá, že radarový kontakt s letadlem byl ztracen v okamžiku, kdy letoun dosáhl ve stoupání výšky 8000 stop. Ještě předtím se však letoun pravou zatáčkou začal obracet zpět k letišti. Posádka přitom nijak nekomunikovala. Oba záznamníky se podařilo zajistit, ale jeví známky poškození včetně záznamových médií.

K iránské vyšetřovací komisi se připojí 45 odborníků z Ukrajiny, a to jak představitelů úřadů pro letectví, tak odborníků Ministerstva obrany. Ti se také zapojí do dekódování záznamníků. Irán odmítl poslat záznamníky na dekódování do USA, neboť se obává, že by to vyšetřování zpolitizovalo a americkým úřadům nedůvěřuje. Komise však o prvních zjištěních informovala státy majitele a provozovatele (Ukrajina), výrobce (USA) a cestujících (Švédsko, Kanada) a přizvala zástupce příslušných států podle chicagské úmluvy. 

UIA uvedla, že posádka byla velmi zkušená, kapitán měl nalétáno 12 tisíc hodin. Do Teheránu dorazilo letadlo načas, ale odletělo se zpožděním 57 minut. Není známo, zda toto zpoždění bylo způsobeno technickými problémy letadla nebo jinými okolnostmi. Technický ředitel UIA však uvedl, že posádka po přistání v Teheránu ani před odletem z Teheránu nehlásila žádné problémy s letadlem.

Ukrajinský úřad pro národní bezpečnost (SNBO) určil čtyři možné příčiny katastrofy: i) sestřelení letounu raketou Tor, ii) terorismus, iii) exploze motoru vyvolaná technickými příčinami a iv) srážka s dronem nebo jiným létajícím objektem. 

Zpravodajství Reuters včera ohlásilo, že západní zpravodajské služby vyloučily, že by letadlo sestřelila raketa. Na dotaz serveru Aviation Herald sdělil předseda vyšetřovací komise Hassan Razaeifar, že mezi troskami nebyly prozatím nalezeny žádné předměty svědčící o zásahu rakety.

Kanadský premiér požádal, aby se k vyšetřovací komisi připojili také odborníci z Kanady a vyzval, aby se přestalo o příčinách katastrofy spekulovat. Zejména pokud jde o spekulace týkající se možného sestřelení letadla.  

Podle dnešní zprávy vyšetřovací komise předložio při odbavení 146 cestujících íránské pasy (mnoho z nich mělo více občanství), 10 afghánské, 5 kanadské, 4 švédské a 2 ukrajinské. Vydání předběžné úvodní zprávy v angličtině je očekáváno dnes.


Related photos


Related articles

Comments



Komárek - unsigned guest (...42.239...)
2020-01-10 07:14

To je podobné, jako kdyby to spadlo třeba v Africe - se záznamníky a nějakými daty z nich už nemusí počítat.

Rampa - unsigned guest (...188.184...)
2020-01-09 15:22
Je zarážející...

...že by nikdo z pozemního personálu nevěděl o příčinách takřka hodinového zpoždění.

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details