737 MAX potopil Boeing do největší kvartální ztráty v historii. Trvá nejistota, kdy se 737 MAX vrátí do služby. První let 777X se odkládá na rok 2020.

  • 2019-07-24 16:10

Společnost Boeing Co. oznámila ve středu 24. července své kvartální výsledky. Ještě předtím, v pátek, informovala, že na problémy spojené s uzemněním 737 MAX odepíše takřka 5 mld. USD určených na kompenzaci leteckých společností postižených uzemněním Boeingů 737 MAX. Kompenzace reflektují jak výpadek již dodaných letadel, tak i zpoždění nových dodávek.

Přes nízká očekávání jsou kvartální výsledky jednoznačně zklamáním. Boeing ohlásil za 2. kvartál čistou ztrátu 2,94 mld. USD, největší kvartální ztrátu ve své historii. Ztráta na akcii je 5,82 USD. Ztráta kontrastuje se ziskem 2,2 mld. USD, který společnost reportovala ve stejném období loňského roku. Propad zisku dosahuje 35 %.

Společnost dosáhla výnosů 15,7 mld. USD, o 24 mld. USD méně proti výnosům stejného období loňského roku. Wall Street očekávala výnosy okolo 18,6 mld. USD. Prodej komerčních letadel se propadl o 66 % a činil 4,7 mld. USD. Výnosy negativně ovlivnila krize 737 MAX.  Naopak dobrých výsledků bylo dosaženo v prodeji pro obranu a zejména prodeji služeb. Prodeje obranných technologií vyrostly o 8 % a dosáhly 6,6 mld. USD, taženy zejména vyšším prodejem stíhaček F/A-18. Výnosy z prodeje služeb vzrostly o 11 % a dosáhly 4,5 mld. USD. Společnost dodala ve sledovaném období 90 letadel proti 194 ve stejném období 2018. Boeing konstatoval, že výpadek modelu 737 MAX je částečně kompenzován zlepšením marže Boeingu 787. Z 90 dodaných letounů během 2. kvartálu bylo 42 letounů 787.  

Výsledky ilustrují rozsah problému, kterému společnost čelí v důsledku uzemnění 737 MAX a nejistoty, kdy se letadla vrátí do provozu. Letadla jsou po fatálních katastrofách v Indonésii a Etiopii uzemněna celosvětově již od 13. března.

Společnost zopakovala, že vzhledem k nejistotě, kdy bude letoun recertifikován, nemůže nyní vydat výhled na celorok. Prognózu na celorok společnost odvolala v dubnu.

Dalším překvapením bylo ohlášení Boeingu, že první let Boeingu 777X se odkládá pro problémy s motory General Electric na počátek roku 2020. Společnost přesto stále míří s komerčními dodávkami 777X na konec roku 2020. Firma eviduje 5500 objednávek, jejichž hodnota je udávána na 390 mld. USD.

Akcie Boeingu klesly ještě před otevřením trhu o 1,1 %. Bezprostředně po otevření burzy akcie klesly pod hranici 370 USD. (Foto: StockNews, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



pette - unsigned guest (...113.55...)
2019-07-25 15:36
opravdu jen chyba?

jarosk: když se podíváš trochu níže, tak zjistíš, že narážím třeba na ruskou propagandu, jak naše min. dopravy poškozuje vztahy s Ruskem. Sputnik by se za to nemusel stydět!

kulica - unsigned guest (...175.190...)
2019-07-24 21:44
737max10

Jak vůbec pokračuje nejdelší verze 737 max10?
Už jsem dlouho neviděl jedinou fotku na různých webech sledujících produkci u Boeingu ..

jarosk - unsigned guest (...188.89...)
2019-07-24 18:57
Vysledky

Na rozdil od ctenaru, kteri zasadne nechybuji a ptoto mohou kritizovat cokoliv ocenuji, ze mame od redakce informace na stole. A zajimave. Jak to tak ctu tusim, ze 737 MAX stravi Novy rok na parkovistich a 777X nema sanci na komercni start v pristim roce. Nejdrive mel letet zacatkem letosniho roku, ted se to tedy o rok posouva. Tak to asi posune predani Lufthanse. To je teda docela fiasko.
Ale tohle je informace, kterou jsem si z toho sebral ja. Vidim, ze ostatni na vysledcich svetoveho vyrobce zaregistrovali spatne vlozenou fotku.

eif - unsigned guest (...48.24...)
2019-07-24 18:24

max: protože i na planes dělají chybující lidé, opraveno, děkujeme :-)

pette - unsigned guest (...113.55...)
2019-07-24 18:23
foto

No proč, protože to je nová kvalita planes.cz....

max - unsigned guest (...81.209...)
2019-07-24 17:54

Proč je u článku foto Tecnamu?

planesfun (...17.10...)
2019-07-24 16:17
To je fofr

:)

7 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details