Jihoamerický trh čekají zásadní změny: United Airlines je na cestě získat Avianca Colombia. A Viva Air mění trh s razancí Ryanairu.

  • 2019-05-26 08:30

Avianca je ve vážných hospodářských potížích a může snadno ztratit svou samostatnost. Součástí partnerské smlouvy s United Airlines je totiž klauzule, která dává v případě nesplacení půjček právo United Airlines získat majoritní podíl ve společnosti. A tato situace může nyní nastat. Pro United by to znamenalo, že kromě silného postavení na severoamerickém trhu se stane také silným hráčem v Jižní Americe. 

Avianca Colombia kontroluje asi 54 % kolumbijského trhu a 67 % jihoamerického mezinárodního trhu. Provozuje 130 letadel od Airbusu A318 po Boeing 787. Má moderní flotilu a silný brand. Historie společnosti sahá do roku 1919.

Problémem společnosti Avianca Colombia je, že finanční svět zatím nepřivykl novému vývoji v Kolumbii, která nedávno vyšla z 60leté občasné války. Nedůvěra a (nezaslouženě) špatný obraz Kolumbie ve světě způsobuje obtíže při získávání půjček a nemožnost dosáhnout výhodných podmínek. Majoritní vlastník Avianca Colombia, BRW, si proto zajistil půjčku 456 mil. USD od United Airlines a za tuto půjčku ručí majoritním podílem v Avianca Colombia. A půjčku nyní splatit nemůže.

Spojení United a Avianca Colombia by znamenalo vytvoření pan-amerického provozovatele a výrazně změnilo poměry na jihoamerickém trhu. United Airlines by kromě významného podílu na jihoamerickém trhu získaly také lví podíl na linkách mezi Jižní a Severní Amerikou.

Spojení obou společností by způsobilo bolení hlavy zejména společnosti LATAM a urychlilo konsolidaci jihoamerického trhu. LATAM je dnes dominantním provozovatelem v Chile, Peru a Brazílii.  A aby toho nebylo málo, zdola budou na LATAM (a další tradiční společnosti) tlačit agresivní a rychle rostoucí nízkonákladové společnosti skupiny Viva Air. Tu vlastní jeden ze zakladatelů Ryanair Holdings, Declan Ryan. Jeho společnost má ambice replikovat v Jižní Americe model Ryanairu a stát se nízkonákladovou jedničkou. Nízkonákladová doprava má přitom v Jižní Americe mimořádně velkou perspektivu, neboť kontinent se těší prudkému růstu střední třídy, která potřebuje dostupnou leteckou dopravu.

Viva Colombia je dnes třetí největší společností v Kolumbii (po pouhých sedmi letech od svého založení) a Viva Air Peru je druhou největší společností v Peru, kde zahájila činnost teprve v roce 2017. Třetí společnost by měla Viva Air založit v Ekvádoru nebo střední Americe.

Ryanova Irelandia Aviation nyní prodala za 50 mil. USD podíl ve společnosti finančním investorům a prostředků použije k pořízení 50 nových Airbusů A320neo. Do tří let by měla Viva Air jít na burzu v New Yorku, což by zajistilo investice na masivní rozvoj společnosti.

Jak již bylo zmíněno, neopomenutelným hráčem je a bude LATAM. Je to mimořádně silná a efektivní společnost, která své pozice na trhu bude tvrdě bránit a posilovat. I když to možná není zcela známý fakt, jedná se o jednu z největších leteckých skupin na světě. Vloni přepravila skupina LATAM takřka 70 mil. cestujících, provozuje 320 letadel s průměrným stářím 9 let. Pokud jde o kvalitu služeb, LATAM obsazuje místa v TOP10 nejrůznějších ratingových anket a dlouhodobě zaujímá čelní místa v dochvilnosti letů. Společnost je členem aliance oneworld.

Budoucí trh letecké dopravy v Jižní Americe se tak bude nejspíše formovat právě okolo skupin LATAM, Avianca (pokud dojde ke spojení s United) a Viva Air. Norwegian Air, který rozvinul svou pobočku v Argentině, se pomalu stahuje, protože potřebuje letadla spíše v Evropě a kvůli svému zadlužení musí krotit své ambice. Nejistý makroekonomický vývoj v Argentině přibrzdí dalšího jihoamerického hráče, Aerolineas Argentinas.

Pokud vše půjde naznačený směrem, během pouhých několika let projde jihoamerický trh letecké dopravy zásadní konsolidací, a to daleko větším tempem, než v Evropě. Bude proto nepochybně zajímavé tyto změny sledovat. (Foto: Avianca Colombia, Viva Colombia, latam.com, planes.cz).


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details