Skupina Air France-KLM zveřejnila hospodářské výsledky za rok 2018. Výkon táhne KLM a Transavia. Jako celek skupina zaostává za konkurencí.

  • 2019-02-25 08:00

Minulý týden ohlásila své roční výsledky skupina Air France-KLM. Skupina sice ohlásila mírné snížení zadlužení a celkově jsou výsledky zhruba takové, jak se očekávalo. A od společnosti se toho neočekávalo příliš. Firma se sice odvolává na negativní dopad stávek a cenu paliva, ale skutečným problémem Air France je, že firmu zajímají více odbory než cestující. Výsledky Air France proto silně kontrastují s výsledky KLM, která je tahounem skupiny. Dobrých výsledků dosáhla také Transavia, která ve 4. kvartálu rostla dokonce o 11 %. Neopodstatněnost argumentu s vysokou cenou paliva podtrhují překvapivě hubené výsledky 4. kvartálu, kdy cena paliva byla relativně příznivá. 

Air France-KLM tak jasně propadá proti Lufthanse a skupině IAG v ziskovosti, na čemž se také podepsala ztráta přinejmenším 335 mil. EUR v důsledku stávek. Benjamin Smith, nový generální ředitel, dosáhl smíru s odbory za cenu rychlejšího nárůstu mezd a doufá, že tím dosáhne lepšího využití zdrojů společnosti. Finanční ředitel skupiny přitom demagogicky uvedl, že zvýšení nákladu na mzdy je vlastně úsporou, neboť zabrání ztrátám ze stávek. V předvečer ohlášení výsledků byl prodloužen kontrakt s šéfem KLM Pieterem Elbersem (viz foto), čímž byla odvrácena hrozící eskalace konfliktu mezi Air France Group a KLM. Na petici na podporu šéfa KLM se shromáždilo přes 25 000 podpisů. Podepsána byla také nová kolektivní smlouva s piloty, která jim zajišťuje růst mzdy o 4,3 %.

Skupina v loňském roce přepravila 101 mil. cestujících, výnosy stouply o 3 % na 26,5 mld., ale provozní zisk poklesl o 31 % na 1,3 mld. EUR. Fascinující je výkonová propast mezi Air France a KLM, kdy provozní zisk Air France poklesl o 69 % na 266 mil. EUR, zatímco u KLM pouze o 6 % na 1,1 mld. EUR. I pokud odhlédneme od vlivu stávek, propast ve výkonnosti je nepřehlédnutelná. Zadlužení skupiny se mírně snížilo o 195 mil. EUR na 6,2 mld. EUR.

Náklady na palivo vzrostly v loňském roce o 451 mil. EUR. V letošním roce firma předpokládá, že udrží celkové náklady na loňské úrovni. K úsporám přispěje i modernizace letadlového parku, zejména postupná náhrada letadel Airbus A340 a Boeing 747.

Prohloubení integrace a celkovou strategii by měl stanovit nově ustavený řídící výbor, jemuž předsedá Benjamin Smith, CEO Group, a jeho členy jsou Pieter Elbers (CEO KLM), Anne Rigail (CEO Air France) a Frédéric Gagey (CEO Air France-KLM). (Foto: KLM, Air France, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details