První let Airbusu A330-800

  • 2018-11-07 08:00

Dne 6.11. v 10:31 odstartoval z továrního letiště Blagnac u Toulouse ke svému prvnímu letu Airbus A330-800 (MSN1888). První zkušební let je také momentem zahájení letových zkoušek, které podle předpokladů budou vyžadovat asi 300 letových hodin a měly by vyústit v certifikaci v roce 2019. Vývoj A330neo byl zahájen v roce 2014 a od nového letounu se očekává o 14 % nižší provozní náklady na sedačku proti předchozímu typu. A330neo jsou nabízeny ve dvou základních variantách: A330-800 pro 257 cestujících a A330-900 pro 287 cestujících, a to v třítřídní konfiguraci. Letoun pohání motory Rolls-Royce Trent 7000, kabina je uspořádána v moderním designu „Airspace“. Proti svému předchůdci má A330neo mnohem větší sharklety na koncích křídel. A330neo mají navázat na úspěch A330, které jsou s 1700 objednávkami od 120 společností pravděpodobně vůbec nejpopulárnějšími dvoumotorovými dvouuličkovými stroji. Ve světě dnes létá na 1400 letadel A330. A330neo je tak nejnovějším přírůstkem portfolia Airbus, a to po A220 (dříve Bombardier CSeries) a A350XWB. Pro Airbus má tento typ mimořádný význam, protože kombinace A330neo a A321LR by měla účinně zaplnit mezeru na trhu, do které směřuje perspektivní Boeing NMA a zároveň zajistit, že stávající zákazníci A330 zvolí při obnově a rozšíření letového parku model A330neo.


Article photographs



Related articles

Comments



MichalC (...154.70...)
2018-11-08 06:45
Pravděpodobně nejpopulárnější.....

Děkujeme za Váš komentář. Článek neuvádí, že A330 je nejprodávanější, ale „pravděpodobně nejpopulárnější“. To jsou různé pojmy. Pokud jde o celkové objednávky, pak Boeing 777 k září 2018 registruje 1984 objednávek (podle standardu ACS606). Airbus A330 1715 pevných objednávek, tj. o 269 méně. Protože však článek pojednává dvojuličková letadla (pro přepravu cestujících), pak údaj Boeingu je 1784 proti Airbusu s 1673. Pro formulaci „pravděpodobně nejpopulárnější“ mluví následující argumenty: i) v posledních 5 letech počet objednaných dvojuličkových A330 výrazně převyšuje počet objednaných 777, a to jak celkově za období, tak v jednotlivých letech kromě roku 2014 a ii) A330 si koupilo 120 zákazníků, B777 zákazníků 74. A330 se tedy v posledních letech prodává rychleji a při prakticky stejných celkových objednávkách je širší zákaznická základna bezesporu výhoda. Údaj o koncových zákaznících samozřejmě nemusí a nemůže být přesný, protože není jasné, kolik koncových zákazníků je za leasingovými společnostmi nebo „neidentikovanými“ zákazníky. Proto slovo „pravděpodobně“. Smyslem článku nikterak nebylo porovnání letounů, které jsou z definice neporovnatelné. Věříme, že tímto vysvětlujeme formulaci „pravděpodobně nejpopulárnější“ a čtenářům se omlouváme se za případnou dvojznačnost.

Jiří Koubek (...177.115...)
2018-11-07 10:19
Fakt je A330 nejpopulárnější dvoumotorové widebody???

Pokud se podívám na počty objednávek i počty letadel v provozu, tak tedy mezi "dvouuličkovými" dvoumotoráky vede v objednávkách o cca 250 a v dodaných kusech o cca 150 Boeing 777. Tak nevím, kdo tohle psal...

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details