Oživnou Iraqi Airways ?

Irácký národní dopravce Iraqi Airways by se rád vrátil na nebe. Největší problémy mu však dělá stav flotily, která je víceméně nepoužitelná. Letadla, která zůstala v Bagdádu při průchodu fronty přes místní letiště, mají poškozené trupy, utrhané sedačky, rozbitá okna a některé motory se povalují na ploše. Jejich zprovoznění by podle optimistických odhadů mohlo trvat přibližně tři až čtyři měsíce. Nikdo z odpovědných mechaniků Iraqi Airways však letadla dosud neprohlédl, tudíž je otázka, zda budou vůbec ještě použitelná. Nejistý je i osud třiceti dopravních (a více než stovky vojenských) letadel, která byla v roce 1991 před prvním útokem na Irák uklizena do Iránu. Irán přiznává vlastnictví 22 letadel (nepočítaje ta, která již dávno zařadil do flotily svých vojenských vzdušných sil....), které je ochoten do Iráku, bude-li požádán, pod mandátem OSN vrátit. Další letadla se nacházejí v Ammánu (viz foto B707 z června 1998) a Tunisu, ovšem i jejich stav je velkou neznámou, jelikož je již 13 let nikdo podrobněji nezkoumal. Dle slov provozního ředitele Iraqi Airways však společnost o jejich vrácení zatím nežádala a není ani jisté, bude-li mít o ně vůbec ještě zájem. Otázkou zůstává i zájem o letadla Airbus. V roce 1989 objednal Iraqi Airways pět letadel A-310, z jejíchž dodání však kvůli následným sankcím OSN sešlo. O letadla Airbus projevovala však společnost větší či menší zájem dle možností i v minulých letech. Iraqi Airways hodlá spolupracovat s dočasnou americkou civilní správou Iráku a za její pomoci svoji flotilu obnovit.

O něco lepší je situace s piloty. Část z nich je připravena se vrátit do práce a potřebují prý pouhé dvě až tři hodiny tréninku na osvěžení svých dovedností. Piloti se vrátili po dlouhé pauze do práce v srpnu 2000, v této době část z nich také absolvovala pilotní udržovací výcvik v Malajsii. Během dlouhé doby, kdy Iraqi Airways byly mimo provoz, létali někteří z nich pro jiné cizí dopravce, např. řecké Princess Airlines.

Poslední překážkou pro znovuzahájení provozu je stav letiště v Bagdádu, které zatím není rozhodně připraveno na závratný provoz pravidelných civilních linek. Začíná se však postupně s jeho obnovou, neboť o lety do Bagdádu je značný zájem a společnosti se snaží otevřít své linky co nejdříve a již od začátku zaujmout a přepravovat co největší množství cestujících.

Iraqi Airways má rozhodně na co navazovat. Síť jeho linek byla v 80. letech poměrně hustá. Kromě klasických destinací na Blízkém východě létal dálkové linky Bagdád - Ammán - Lisabon - Rio de Janeiro, Bagdád - Peking - Tokyo Narita a Bagdád - Bangkok - Kuala Lumpur (vše s B747). S B707 a B747 spojoval Bagdád s Dhákou, Bombají a Karáčí. V severní Africe létal (povětšinou s B727) do Casablanky, Alžíru, Tunisu, Tripoli a Káhiry (i s B747). Do Evropy létal pak s B727 a B737 do Atén, Říma, Madridu, Ženevy, Amsterdamu, Kodaně, Larnaky, Mnichova, Londýna, Paříže a Frankfurtu. Do posledních tří jmenovaných destinací byl nasazován i B747. Ve východní Evropě byla města, směrování i frekvence letů velmi často měněny. Nejfrekventovanější destinací byl Bělehrad (až 3x týdně s B707 a B727), dále společnost létala do Varšavy, Berlína Schönefeldu, Prahy, Budapešti, Bukurešti, Sofie, Istanbulu a Moskvy. Domácí linky vedly do Basry a Mosulu a byl na ně nasazován především B737.

Letadla Iraqi Airways se často objevovala v Praze. V roce 1960 létal nejdříve Viscount, od poloviny 60. let jsme mohli na Ruzyni vidět Trident (koncem 60. let i 2x týdně). Od začátku 70. let začaly do Prahy létat B727 a B737, v roce 1975 však i B707. Začátkem 80. let létal do Prahy B727, a to přes Sofii. V roce 1985 létal B737 po trase Bagdád - Sofia - Praha - Berlin Schönefeld (neděle) a zpět (v pondělí), o rok později se létalo, rovněž s B737, Bagdád - Sofia - Bukurešť - Praha (sobota) a po stejné trase zpět (neděle). V letech 1986 - 1988 Iraqi Airways do Prahy nelétal. Spojení bylo obnoveno v roce 1988. B727 přistával v Praze po mezipřistání v Sofii každou středu a ve čtvrtek se vracel opět přes Sofii zpět do Bagdádu. Tato linka však byla ještě v témže roce zrušena a od té doby k nám Iraqi Airways s cestujícími nelétá. Celá 80. léta byly u nás častými návštěvníky (i vícekrát týdně) Iljušiny 76, a to nejen v Praze, ale třeba i ve Vodochodech.


Related categories

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details