Trans World Airlines (TW/TWA, callsign „TWA“) byla významná americká letecká společnost.
Činnost zahájila v roce 1930 pod názvem Transcontinental & Western Air a v roce 1939 nad ní získal kontrolu magnát a průkopník letectví Howard Hughes. Brzy po druhé světové válce expandovala do Evropy, Středního východu a Asie, a proto v roce 1950 změnila svůj název na přesnější a výstižnější - Trans World Airlines.
Její působení v odvětví ale nebylo úplně bezproblémové a v lednu 2001 společnost TWA vyhlásila už třetí a poslední bankrot a převzala ji American Airlines.
TWA provozovala v letech 1972 až 1997 kromě jiných typů i 41 letadel Lockheed L-1011 Tristar.
Leteckou společnost Delta Air Lines (DL/DAL, callsign „DELTA“), která je nejstarší leteckou společností ve Spojených státech, není potřebné návštěvníkům této stránky blíže představovat. Proto jen stručně – vznikla v roce 1925 jako „práškovací“ společnost na ochranu bavlníkových polí. Přepravu cestujících zahájila v roce 1929. Má sídlo v Atlantě.
Ani ona se nevyhla vyhlášení bankrotu v roce 2005, z kterého se dostala v roce 2007, kdy převzala US Airways a následující rok též Northwest Airlines. Předtím už měla ve flotile i 45 letadel od Pan Am.
Dnes provozuje téměř 1000 letadel a má 90 000 zaměstnanců.
Delta Air Lines byla i největším provozovatelem letounů Lockheed L-1011 Tristar, kterých měla v letech 1973 až 2001 celkem 70 kusů. Jeden z nich přistává v Los Angeles v roce 1993.
AirLanka (UL/ALK, callsign SRILANKAN) zahájila činnost v roce 1979 jako vlajkový dopravce Srí Lanky se sídlem na letišti v Colombu. Po částečné akvizici společností Emirates v roce 1998 došlo k změně názvu na SriLankan Airlines, tradičního loga i livery. Po ukončení partnerství s Emirates v roce 2008 si společnost tento název a zjednodušené logo už ponechala. Od roku 2014 je členem aliance leteckých společností Oneworld.
V období let 1980 až 2000 provozovala 18 ks letadel Lockheed L-1011Tristar, z nichž jeden s původním logem a zbarvením je zachycen na krátkém finále v Zürichu v březnu 1992.
Americká charterová a nákladní letecká společnost Rich International Airways (JN/RIA, callsign RICHAIR) byla založená v roce 1969 průkopnicí letectví paní Jean Richovou (Jednou z mála žen v USA, které vlastnily a provozovaly leteckou společnost.). Rich International Airways měla základnu v Miami. Od roku 1991 až do svého ukončení činnosti v roce 1996 postupně provozovala 15 letadel Lockheed L-1011 TriStar. Jeden z nich se mi podařilo za nepříliš vlídného počasí zachytit při návratu na domovskou základnu v červnu 1995.
Peruánská letecká společnost Compañía de Aviación Faucett (CF/CFP, callsign Charlie Foxtrot) se základnou v Limě byla více známá jen jako Faucett Perú nebo Faucett.
Byla založena vůbec jako první komerční letecká společnost v Peru a jedna z prvních v Latinské Americe v roce 1928, kdy též zahájila provoz. Činnost ukončila v roce 1997. Ve svém letadlovém parku měla v letech 1991-1998 i 4 letouny Lockheed L-1011 Tristar, která nasazovala na mezinárodní linku do Miami. Jsem rád, že dnes už tuto raritu se mi tam podařilo zachytit v roce 1995 na finále.
Tak se pokochejte.
Jedním z méně u nás známých provozovatelů letadel TriStar byla i americká nízkonákladová pravidelná a charterová letecká společnost American Trans Air se sídlem v Indianapolis, Indiana. Provozovala pravidelné lety po celé pevnině USA, na Havaj, Portoriko, ale i do Evropy a rovněž vojenské a komerční charterové lety po celém světě. Létala v letech 1973 až 2008 a kromě letounů Boeing provozovala i 29 letadel Tristar, z kterých se mi podařilo jeden zachytit při odletu z Chicaga v červnu 1994.
Bývalý G-BEAL British Airways, SE-DPM Air Ops, G-CEAP Caledonian Airways a G-IOIT Classic Airways. Letoun je od konce devadesátých let odstaven na letišti Stansted. V současné době je ve velmi špatném stavu a slouží jako trenažér pro řidiče letištních tahačů.
Raritní letoun pohybující se v posledních letech po Blízkém východě (Spojené Arabské Emiráty, Sýrie, Saudská Arábie), odstavený od roku 2007 v fotografům nepřívětivé egyptské Tabě dostal v prosinci beninskou registraci a brzy se snad opět dostane do vzduchu.
Raritní letoun po syrských Orient Air, odstavený od roku 2007 v fotografům nepřívětivé egyptské Tabě dostal v prosinci beninskou registraci a brzy se snad opět dostane do vzduchu.