TAP Air Portugal o Airbusech A321LR

  • 25.05.2023 13:00

Společnost TAP Air Portugal převzala první Airbus A321LR (s prodlouženým doletem) v dubnu 2019 a od té doby získává unikátní zkušenosti s provozem soudobých jednouličkových strojů na mezikontinentálních linkách. Společnost nyní provozuje 12 letadel A321LR na linkách do Afriky, Severní a Jižní Ameriky.

Šéf strategie TAP Henri-Charles Ozarovsky se podělil s některými zajímavými aspekty provozu soudobých jednouličkových letadel na mezikontinentálních linkách u tradičního dopravce.  

Z komerčního hlediska je speciální výzvou při provozu jednouličkových strojů menší prostor pro cargo, což vytváří dodatečný tlak na zajištění výnosů z prodeje letenek. Omezená je i kapacita pro odbavená zavazadla, což je citelné zejména při letech do Afriky, kde cestující obvykle odbavují větší počet zavazadel.

Na obrátku letadla plánují TAP 90 min. Po takřka desetihodinovém letu a před následujícím až desetihodinovým letem musí být všechny procesy dobře naplánovány, aby se odlet neopozdil.

Další výzvou je, že posádka nemá žádný dedikovaný prostor pro odpočinek, jak tomu bývá u širokotrupých letadel. V letadlech není ani dostatečně velká kuchyňka pro pohodlné uložení a přípravu jídel. Přesto i v jednouličkovém letadle musí TAP nabídnout cestujícím úplné služby zábavního systému, úplný výběr a zajištění jídel, v obchodní třídě mít sedačky sklopné do lůžek a dostatečný počet toalet. Let jednouličkovým a širokotrupým letadlem musí být z hlediska zkušenosti cestujícího stejný nebo podobný. To ukazuje video zde

Pro posádky letadel je výhodou, že mohou střídat lety na krátkých a středních linkách TAP letadly A321 s lety A321LR na dálkových linkách.

Konsistentní zajištění kvality služeb po dobu letu je složitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Na druhou stranu provoz jednouličkových letadel na dálkových linkách je díky nízkým nákladům neuvěřitelně efektivní. I po čtyřech letech TAP stále dolaďuje všechny aspekty zajištění letů. Firma může objektivně srovnávat, neboť např., na linkách do New Yorku provozuje jak A330, tak A321LR.

Přes všechny složitosti je reakce cestujících na dálkové lety jednouličkovým letadlem pozitivní.

Airbus využívá zkušeností TAP Air Portugal a dalších provozovatelů A321LR, aby optimalizoval zkušenosti cestujících (a úspěch provozovatelů) přicházejících letadel A321XLR, které možnosti jednouličkových letadel na dálkových linkách posunou ještě dále.

Problematice provozu letadel A321LR na dálkových linkách TAP se věnuje video zde. (Foto: The Points Guy, Thrifty Travel, planes.cz, obr.: Airbus)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace