Ve sdělovacích prostředcích se v posledních několika dnech spekulovalo o návrzích, podle kterých stačí v kabině jediný pilot. Jedná se samozřejmě o zkratku, protože vyškrtnout z kabin dopravních letadel druhého pilota se hned tak nikdo nechystá a momentálně to ani není myslitelné. Z dlouhodobého hlediska je to ale něco, co se nepochybně stane.
Na plánech zavést jednopilotní provoz velkých komerčních letadel pracuje i evropský regulátor EASA, který s tím uvažuje v horizontu pěti let. Důležité je, že EASA přistoupí k implementaci/certifikaci pouze za předpokladu, že bude zajištěna bezpečnost letů vyšší nebo v krajním případě na stejné úrovni, jako je tomu nyní. Zavedení systému by se muselo sladit celosvětově.
EASA považuje za nejdůležitější zejména následující aspekty:
Pracovní zatížení jediného pilota během letu zůstává na akceptovatelné úrovni, a to nejen v normálním provozu, ale také v abnormálních situacích.
Kabina pilota musí být uspořádána tak, aby nevyžadovala součinnost druhého pilota a byla tolerantní k případným chybám pilota.
Zdravotní problémy a únava pilota– systém musí garantovat bezpečné provedení letu i v případě zdravotních potíží pilota, v případě jeho nadměrné únavy či v situaci, kdy z různých důvodů musí během letu kabinu opustit.
Rozhodně tedy nejde o nějaký ukvapený návrh diktovaný potřebou aerolinek snížit náklady a zmírnit problém nedostatku pilotů.
Letečtí výrobci se v tomto směru již pohybují a je zřejmé, že dříve či později budou mít řešení, které vyhoví zpřísněným požadavkům na bezpečnost, a přitom umožní aerolinkám snížit provozní náklady. (Foto: Bloomberg, planes.cz)
-> Jan JESLÍNEK
Proč by nemohla souběžně lítat letadla/společnosti v 1- nebo 2-pilotním uspořádání?
Největší problém vidím ve změnách pilotní kabiny na jednopilotní, to je obrovská technická, pracovní, právní, certifikační změna, která za 5 let ani náhodou. Způsobí velký odpor pilotů, velké části cestující veřejnosti, možná i některých leteckých společností.
Realisticky myslím minimálně 10 let. Nezapomeňme, že je to záležitost, která musí být jednomyslná pro všechny, nebudou moci být současně 1 a 2pilotní letadla nebo společnosti.
Technika je jen technika, vždycky se může něco podělat. A teď si vezměte tu ne úplně nepravděpodobnou situaci, že se něco významně podělá, pilot to začne řešit a z vzniklého stresu dostane infarkt. Když bude v kokpitu sám, ani si nebude schopný zavolat (a pustit dovnitř) šéfa kabiny, aby mu dal první pomoc. Jsem toho názoru, že i ten lidský faktor by měl mít (stejně hodnotnou) zálohu.
vzdyt v americkych filmech bezne seda s jumbem cestujici nebo v tom lepsim pripade letuska. Snad se tedy nekdo najde kdo s tim s velkou bravurou pristane. Penize az na prvnim miste a hned za tim uspora. Ono i to letadlo jiste letelo i n lehky topny olej a opet je vydelano
Jo jo, zažil jsem v práci, když u ČSA za letu zemřel kapitán a zažil jsem, když Lufthansa dala medical emergency a jeden pilot na tom byl tak zle. že nemohl zůstat v kokpitu a ten druhý to musel doletět sám. To bude prima doba, až tam bude jen jeden.
Petrp: EASA na tyto pripady (zdravotni indispozice) pamatuje a system, ktery by bezpecnost garantoval je podminkou pro zavedeni.
Mno, takže pro info, tady jsou konkrétní případy zdravotní indispozice , nejsem si jistý, jestli pro to již nastala doba.....asi jako pohyb samořídícího auta na středočeské okresce....
www.avherald.com/h?search_term=incapacitated&opt=0&dosearch=1&search.x=0&search.y=0
takový lepší autobusák...takže proč ne? Autobusák, když si schrupne, tak to někam narve, kdežto pilot má automatizaci. Jenom když to někam narve, tak dole hrozně nadělá.
Celkem 9 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Tak s tím přišel už před lety šéf Ryanair. A stojící cestující jako v tramvaji...Myslím, že by to bylo reálné v případě, že by operátor/pilot mohl řídit letadlo ze země jako dnes dron. Dneska velké vojenské drony jsou schopné létat v běžném civilním prostoru.