Boeingu se může zkomplikovat cesta k certifikaci MAXů

  • 23.11.2022 13:00

Billy Nolan pověřený řízením amerického úřadu FAA prohlásil, že neočekává, že by Boeing 737 MAX 7 stihl certifikaci ještě v letošním roce, tj. podle předpisů, jejichž platnost končí 27. prosince 2022. Certifikace verze MAX 10 v letošním roce byla již předem vyloučena.

To není překvapením, spíše potvrzením toho, co FAA avizuje již od září a co více méně potvrdil v říjnu i Boeing.

Přelom roku 2022/2023 hraje v budoucnosti řady MAX významnou roli. Jak jsme již dříve informovali, nové předpisy vyžadují implementaci pokročilého systému pro vyhodnocení stavů a poplachů EICAS (Engine Indicating and Crew Alerting System).

Prototypy MAX 7 a MAX 10 nejsou systémem EICAS vybaveny a s jejich vybavením Boeing ani nepočítá. Dodatečná implementace těchto systémů by výrobce vyšla na 10 miliard dolarů. Pokud bude vyžadována, Boeing hrozí zrušením programu MAX 7 a MAX 10. Náklady jsou příliš vysoké a implementace by certifikaci nepřiměřeně protáhla.

Hlavním zákazníkem verze MAX 7 jsou Southwest Airlines, které potřebují MAX 7 jako náhradu svých Boeingů 737-700. Letoun má kapacitu 153 až 172 osob a Boeing eviduje 286 objednávek. Jedná se o klíčového domácího zákazníka Boeingu.

Daleko důležitější pro budoucí úspěch celé řady je verze MAX 10. Letadlo určené pro až 230 cestujících má být nejbližším konkurentem Airbusu A321neo. A je to právě A321neo, který Boeing v segmentu jednouličkových letadel válcuje. Boeing na verzi MAX 10 získal již asi 920 objednávek, největší uplatnily United Airlines, a to na 250 letadel.

Republikánští poslanci v americkém Kongresu dlouhodobě protlačují prodloužení platnosti stávajících předpisů, což by umožnilo Boeingu certifikaci pohodlně dokončit bez nutnosti implementace systému EICAS a přivést tak v roce 2024 na trh letadla, jejichž systém řízení pochází koncepčně z šedesátých let.

Republikáni však ve volbách nevyhráli tak drtivě, jak očekávaly předpovědi. Ovládli sice Sněmovnu reprezentantů, ale do vyhodnocení druhého kola voleb v Georgii Senát stále kontrolují demokraté. Po prvním kole voleb je poměr sil 50:50, demokraté však mají navíc hlas viceprezidentky.

Jakákoliv předpověď je nyní obtížná, protože ani demokraté nemohou ignorovat kolosální dluhy Boeingu, které dosahují asi 57 miliard dolarů a ohrožují finanční zdraví giganta, který má pro USA strategický význam.

Prohlášení šéfa FAA znamená, že o budoucnosti verzí MAX 7 a MAX 10 budou rozhodovat nikoliv experti, ale politici.

Za pozornost stojí mlčení evropského regulátora EASA, který hraje mrtvého brouka. A to přesto, že v minulosti na implementaci EICAS výslovně trval. (Foto: journal-aviation.com, BBC)


Fotografie k článku



Komentáře



Ivo - nepřihlášený host (...12.115...)
29.11.2022 10:20
MAX

Myslím, že urychlení certifikace neprojde. Ani u konzervativců nejsou všichni blázni. Boeingu se to prodraží, ale při počtu MAX 10 pořád vyplati.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
24.11.2022 13:59

... MAXy ...

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
24.11.2022 13:57

Pane, vážně by mě zajímalo, co myslíte tím "...jejichž systém řízení pochází koncepčně z šedesátých let". Že nemá řízení fly-by-wire? Jedině tak, protože MAXů se od strojů z počátku jejich produkce dost významně liší. Tudíž navozovat v souvislosti s tématem "EICAS" dojem, že MAX je zastaralý, je poněkud mimo.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace