Airbus vs Boeing: bitva o sedačky pokračuje. Jen argumenty se obrátily.

  • 03.11.2022 08:00

Airbus představil nový interiér kabiny letadla A350, který předpokládá umístit v ekonomické třídě v rámci nového standardu NPS (New Product Standard) až 10 sedaček v řadě místo obvyklých 9.

Kabina kvůli tomu prošla řadou úprav, které zvětšily vnitřní prostor a umožní umístit v letadle více cestujících. Prostor kabiny pro cestující se zvětšil posunutím přepážky kabiny pro posádku a zadní přepážky. Trup se rozšířil díky použití nové a tenčí izolace.

Prostornější kabina podle NPS je připravována jak pro verze A350-900, tak -1000.

Šéf marketingu kabin Anais Marzo nový standard uvedl s tím, že úpravy „zvýší komfort ve všech třídách“. Budiž. Prezentace je doprovázena idylickým pohledem na nové uspořádání a cestující překypující štěstím (foto 2).

Důvodem úprav je příchod Boeingu 777-9 na trh. Úprava interiéru Airbusu A350-1000 totiž umožní přidat dalších až 34 sedaček, čímž maximální počet sedaček překročí 400 a verze A350-1000 se tak přiblíží ke 406 sedačkám, které slibuje interiér Boeingu 777-9 v podobné konfiguraci. Ve dvoutřídní nabídne 777-9 až 426 sedaček.

Každá sedačka navíc je přitom v dálkové dopravě velmi důležitá, neboť právě náklady na sedačku mnohdy rozhodují, jaké letadlo si dopravce koupí.

A350 má dnes standardně sedačky o šířce 18 palců, NPS ji zvýší na 18,7 palce. Avšak aerolinky, které si zvolí 10 sedaček v řadě, budou mít ekonomickou třídu vybavenu sedačkami o šířce pouhých 17 palce. To je stále více, než 16,8 palce, které dnes na palubě A350 nabízí společnost Air Caraibes nebo 16 palců společnosti French Bee.

Samozřejmě volba 10 sedaček v NPS není povinná. Například Iberia a Starlux použijí nový, prostornější interiér, přitom však zůstanou u 9 sedaček, které budou mít šířku 18,7 palce.  Budou tedy akcentovat vyšší pohodlí.

Šířka 18,7 palce je již blízká 19 palcům ve třídě Premium Economy.

Airbus musí přesvědčit letecké společnosti, že 10 sedaček v řadě je něco, v čem se dá létat. Analytici předpokládají, že až 75 % nových zákazníků A350 zvolí konfiguraci s 10 sedačkami, zatímco zákazníci, kteří A350 již používají, nejspíš zůstanou u 9 sedaček. 

Tady se musíme vrátit do roku 2013, kdy v rámci argumentace proti Dreamlineru operoval Airbus právě větší šířkou svých sedaček. Tehdy označil 17palcové sedačky Dreamlineru jako „bourák“ a ve své virální kampani ujišťoval: „You'd never accept this. So why would you accept this?“ (viz obr.). Stejných 17 palců nyní Airbus prohlašuje za komfortní.

Poté, co Boeing nasadil u svých Dreamlinerů 17palcové sedačky, Airbus dokonce usiloval o to, aby se standardem dálkových linek stala 18palcová sedačka, což by poskytlo rozhodující argument proti rivalovi.

Argument, který byl tehdy použit proti Dreamlineru, se nyní obrací proti Airbusu, neboť interiér Boeingu 777-9 je prostornější. Boeing dnes naopak prostornější trup uvádí jako prodejní argument, ke kterému se v minulosti nehlásil a ani hlásit nemohl.

Dohánění prostornějšího interiéru Boeingu 777-9 má nyní Airbus je těžké, neboť trup 777-9 je větší. Boeing 777-9 již také tenčí izolace využívá a má standardně až 10 sedaček v řadě. Větší prostor na palubě 777-9 dává dobrý potenciál pro další „zahušťování“, zatímco Airbus se zřejmě již přiblížil hranicím možného. A do vývoje nového letadla se Airbusu v dnešní nejisté době určitě nechce. (Obr a foto: Airbus, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...225.17...)
07.11.2022 15:58

Anais Marzo je zena...

https://www.airbus.com/sites/g/files/jlcbta136/files/2022-06/Speakers-biographies.pdf

Ivan - nepřihlášený host (...45.46...)
03.11.2022 18:01

Teda pánové, to je zase diskuze...
17 palcové sedačky jsou prakticky na všech B777 i B787 a co jich lítá. 18p je samo lepší, ale i 17p je dostačující. Tedy ne pro ty, co jsou tlustí jak dobře vykrmené prase.

A že aerolinky využívají momentáln výhodu k PR? To je snad jasné a běžné.

Co je horší, že přibude nepoplárních sedaček "mezi", 3-4-3 je v tomto ohledu prostě nic extra.

Gajda - nepřihlášený host (...188.244...)
03.11.2022 17:34

Ty aerolinky co do toho půjdou by měly mimo economy a premium economy zavíst ještě economy+. Obyčejnou economy třídu, ale jen s 9 sedačkama v řadě. Ta by byla dražší u letů přes atlantik v rámci desítek dolarů, ale dala by šanci přežít i Evropanům.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
03.11.2022 13:44

No těbůh, ještě že tím nelítám! 17" sedačka, to je tak pro děcka, při své nic moc figuře mám v ramenou o dost víc.

Petr - nepřihlášený host (...128.92...)
03.11.2022 12:14
Ano, i Ja jsem musel po krizi letět služebně economy

Ale privátně cestují pouze business nebo maximálně premium eco!

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace