Rostou šance, že Boeingy 737 MAX 7 a MAX 10 získají výjimku z certifikace

  • 03.10.2022 13:00

Vlivný republikánský senátor a vedoucí představitel republikánů v senátní komisi pro obchod Roger Wicker navrhl udělit Boeingu výjimku, která umožní certifikovat letadla MAX 7 a MAX 10 do září 2024 podle standardů, jejichž platnost končí v prosinci 2022.

Prototypy obou nových verzí Boeingu 737 MAX nové předpisy platné od 1. ledna nesplňují a Boeing letos letadla schválit nestihne. Jedinou alternativou je proto výjimka, která platnost stávajících standardů prodlouží. Boeing za takovou možnost intenzivně lobuje již několik měsíců.

Pokud by Boeing výjimku nezískal, program MAX 7 a MAX 10 by byl nejspíš zastaven, což by mělo zásadní a negativní dopad na perspektivy typu 737 MAX.

Přizpůsobit letadla novým předpisům by si podle odhadu Boeingu vyžádalo dodatečné náklady ve výši 10 miliard dolarů a zejména spoustu času, který Boeing nemá.  Za takových okolností by pak vývoj nových variant neměl ekonomický smysl.

Splnění nových standardů by si vyžádalo implementaci moderního systému EICAS (Engine Indicating and Crew Alerting System). EICAS zjednodušeně řečeno sbírá a vyhodnocuje data z různých čidel a zobrazuje je posádce. Případné poplachové stavy indikuje, včetně nápovědy na řešení (v režimu Status). Poplachy třídí a zobrazuje v šestibarevném kódu: červeně vyznačuje poplachy vyžadující okamžitou intervenci posádky, žlutě upozorňuje na problém, který nevyžaduje okamžitý zásah, atd. EICAS tak výrazným způsobem snižuje pracovní zatížení posádek, a to zejména v případech, kdy se děje něco mimořádného. Tím přispívá k vysoké bezpečnosti letu.

EICAS je „boeingovským,“ pojmem pro systém obdobný systémům ECAM ( Electronic Centralized Aircraft Monitor), které známe z Airbusů.

Letadla Airbus, Boeing a Embraer jsou vybavována systémy EICAS (či jejich obdobou) od 80. let (kromě Boeingů 737). 

Implementovat EICAS do mechanického systému řízení letadla z šedesátých let je prakticky nemožné. Takový pokus může být také nebezpečný, jak ukazují katastrofy letadel Lion Air a Ethiopian Airways, ve kterých sehrál kritickou roli systém MCAS, kterým bylo řízení letadla 737 doplněno.

Roger Wicker navrhuje výjimku „přilepit“ ke každoročnímu zákonu o obraně, jehož schválení nelze odložit. Není známo, jak se k návrhu postaví předsedkyně Komise Maria Cantwellová (za demokratickou stranu) a jednotliví členové komise.

S ohledem na to, že v listopadových volbách se očekává výrazné vítězství republikánů, šance Boeingu na získání výjimky jsou vysoké. Zákonodárci si nepochybně uvědomují závažné dopady na finanční výsledky a zaměstnanost Boeingu, pokud by pro návrh nehlasovali.

Wicker oznámil svůj návrh 19. září, shodou okolností právě v den, kdy regulátor FAA svým dopisem Boeingu upozornil na neplnění certifikačních úkolů a varoval, že certifikovat verze MAX 7 a MAX 10 podle letošních standardů se nejspíš nestihne.

Šéf Boeingu Dave Calhoun 15. září vyjádřil přesvědčení, že verze MAX 7 a MAX 10 budou schváleny podle stávajících standardů. (Foto: Quora, Aviation Stack Exchange, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MichalC (...115.7...)
04.10.2022 12:09
EASA

Otazka schvaleni EASA je aktualni, protoze EASA podminila recertifikaci MAX 8 implementaci EICAS od roku 2021. Nyni vsak EASA statecne mlci, takze vyrok FAA zrejme rozporovat nehodla.

MK. (...113.228...)
04.10.2022 11:20

Představa, že budou Boeingy 737-7 a 737-10 tvořit nějak velkou část provozu přes atlantik, je poměrně kuriosní.

Karel - nepřihlášený host (...225.72...)
04.10.2022 07:52
easa

...add Easa...a čím budeš lítat přes Atlantik, až se FAA kousne?

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
04.10.2022 01:50

Ivan: Pokud neuzná, tak vznikne další obchodní válka. Což je príma, válek není nikdy dost. Aspoň bude zase nějaká sranda.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
03.10.2022 18:08

Na druhou stranu, proč by neměla? Nejde o novou konstrukci, jen o zkrácenou / prodlouženou verzi MAXů, co už tady bez problémů létají i bez EICASU.

Ivan - nepřihlášený host (...245.87...)
03.10.2022 17:15
Easa

A proč by to měla EASA uznat? Naopak, jestli má trochu soudnosti tak neuzná a tato letadla po Evropě létat nebudou. Variantu v podobě airbusu tu máme.

Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
03.10.2022 14:38
To se dalo čekat

Boeing zázraky očividně neumí a vláda nemůže potopit nejvýznamnější americkou leteckou firmu. Takže se nějak dohodnou. EASA to asi uzná, ale Čína může udělat Boeingu dost problémů.

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace