Trh nákladní letecké dopravy zpomaluje. Signalizuje možnou stagnaci či krizi odvětví

  • 22.09.2022 08:00

Nákladní letecká doprava prožívala během pandemie prudký boom s pozitivním výhledem do budoucna.  Růst objemů přepravy zásilek během pandemie vystřelil ceny za přepravu vzhůru, což segmentu nákladní letecké dopravy zajistilo vysoké marže.

Zpráva FedExu z minulého týdne o zpomalení globálních objemů nákladní dopravy byla pro finanční trhy studenou sprchou. FedEx je největší společností podnikající na tomto trhu, takže její pohled na trh je relevantní pro celé odvětví. 

DHL oznámila, že po poklesu v červenci zůstávají objemy stabilní.

Ke zpomalení dochází v době, kdy přepravní objemy obvykle rostou, což souvisí s předvánočním předzásobením. FedEx navíc stáhnul svou prognózu poptávky z června s tím, že vzhledem k volatilitě trhů je obtížné dělat odhad.

Poptávka po přepravě nákladů nyní poklesla k předkrizovým hodnotám, na trh se však v minulém období dostalo více přepravních kapacit. Od března proto postupně klesají ceny za přepravu nákladů. Nyní jsou na úrovni 113 %, v lednu ještě byly na úrovni 153 % proti předkrizové cenové hladině.  

Společnosti jako FedEx jsou nuceny odstavovat nákladní letadla a snižovat frekvence letů, aby své kapacity přizpůsobily poptávce. Podle Xeneta byl v srpnu zaznamenán meziroční pokles objemů přepravy 4 %.

Amazon revidoval své plány rozšíření nákladní flotily a snížil tempo růstu počtu letů. Růst počtu letů klesl z hodnot okolo 18 % v minulých obdobích na průměrných 3.8 % meziměsíčního měsíčního růstu v období od března 2022. Amazon zároveň snižuje počet skladů.

Zpráva CLIVE Data Services (zde) za červenec ukazuje 9 % pokles přepravených objemů proti červenci 2021. Růst přepravních kapacit byl v červenci meziročně jen 4 % a dokonce -11 % proti červenci 2019. Trh na novou situaci reaguje.

O nepříznivém vývoji přepravních objemů a jednotkových cen v nákladní letecké dopravě jsme informovali zde.

Zatím nejde o katastrofu, ale situace se zhoršuje, a to v důsledku globálního zpomalení světové ekonomiky, narušení dodavatelských řetězců a růstu cen paliva. Rychle rostoucí náklady domácností a snižující se disponibilní příjem rodin omezují poptávku po spotřebním zboží a službách. Svůj vliv hraje válka na Ukrajině, celkové geopolitické napětí a rizika v geopolitické oblasti, která nám nyní hrozí.  

Z trhu sice vypadly ruské a částečně i ukrajinské přepravní kapacity, avšak své aktivity v oblasti letecké přepravy nákladů rozšiřují Maersk, MSC, CMA CGM. V tomto případě se jedná o významné společnosti zabývající se kontejnerovou lodní přepravou, kteří expandují do letecké nákladní dopravy a doplňují tak svou produktovou linii.

Zatím je příliš brzy dělat závěry. Je však jasné, že rok 2022 přináší odvětví letectví nové výzvy, a také zcela nejasný rámec pro další podnikání.

Letecká přeprava osob z pandemické krize poptávky přešla letos dostala do krize nabídky, ze které však může během několika měsíců propadnout zpět do krize. Tentokráte však nejspíš bez záchranné sítě států. Podrobněji jsme situaci pojednali zde.

Nákladní letecké dopravě, která prožívala v posledních letech boom nyní hrozí stagnace, a dost možná i krize.


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace