Boeing zvažuje nabídnout „čínské“ MAXy jiným zájemcům

  • 18.09.2022 08:30

Na čtvrteční konferenci Morgan Stanley šéf Boeingu Dave Calhoun připustil, že zvažuje nabídnout uskladněné MAXy určené pro čínské zákazníky jiným zájemcům. Takový „remarketing“ nabízí okamžitý, krátkodobý efekt z hlediska hotovostních toků (a ceny akcií), může však ohrozit dlouhodobé pozice Boeingu na čínském trhu. Calhoun v této souvislosti vyjádřil obavy týkající se napjatých obchodních vztahů mezi Čínou a USA.

Podle Calhouna Boeing dlouho a trpělivě čekal, kdy čínští zákazníci začnou letadla odebírat. Boeing však nemůže čekat věčně. Finanční ředitel Brian West zdůraznil, že Boeing je pod tlakem zlepšit své cash flow, a proto letadla nabídne jiným zákazníkům. V důsledku krize typu 737 MAX a pandemie Boeing nahromadil dluhy ve výši okolo 57 miliard dolarů. Prodej letadel by finanční situaci Boeingu zlepšil.

Boeing měl v červenci uskladněno asi 290 letadel 737 MAX. Některá z nich ještě od března 2019, kdy byl po katastrofách letadel Lion Air a Ethiopian tento typ uzemněn. Calhoun uvedl, že asi 150 z nich je určeno čínským zákazníkům. V těchto letadlech má Boeing dlouhodobě umrtveny značné prostředky a nese provozní náklady spojené s údržbou těchto letadel.

Čína zjevně nespěchá s obnovením certifikace letadel 737 MAX a čínské aerolinky nemohou letadla převzít. Kvůli drakonickým opatřením proti covidu je v danou chvíli ani nepotřebují.

Pokud Boeing k prodeji již jednou prodaných letadel přistoupí, bude to velmi delikátní operace. Čínské aerolinky mají podepsané kontrakty, složily akontaci a letadla prokazatelně nemohly ani nemohou převzít. Uzemnění letadel si zavinil Boeing sám a obvinění výrobce, že čínské aerolinky přejímky blokují, je absurdní.

Vypovězení kontraktů se neobejde bez dohody o kompenzacích. Zrušení kontraktů může mít dlouhodobé, negativní dopady na postavení Boeingu na čínském trhu, jakož i dopady reputační.

Čína je dnes největším zákazníkem Boeingu, odebírá asi čtvrtinu celkové produkce. Zároveň je také největším zákazníkem letadel 737 MAX. Boeing musí být opatrný, aby si nezabouchl dveře na trh, který bude v následujících 20 letech potřebovat přes 8000 nových letadel. Čína zase nemá zájem stát se závislou na Airbusu.

Nejde jen o problém MAXů. V poslední době objednávky z Číny vyschly, což může souviset s napětím ve vztazích mezi USA a Čínou. Nejde o problém čínského trhu jako takového. Čína si počátkem července zajistila u Airbusu 311 letadel. Podrobně jsme o této objednávce a problematické situaci Boeingu v Číně informovali zde.

Dalším zajímavým momentem je oněch 290 uskladněných letadel, z nichž 150 je „čínských“. To znamená, že dalších 140 dlouhodobě uskladněných letadel jsou neodebraná letadla jiných zákazníků či spíše letadla „s bílou směrovkou“, která původního zákazníka v mezidobí ztratila. O těch se Calhoun vůbec nezmínil. 

Diskuse o 150 čínských MAXech odvádí pozornost od zbývajících 140 letadel a od samotného faktu, že od recertifikace MAXů koncem roku 2020 se počet uskladněných Boeingů snížil z 450 na 290. To je hluboko za očekáváními Boeingu.

Zdálo by se logičtější a méně riskantní „remarketovat“ nejprve oněch 140 „nečínských“ letadel, z nichž většina nejspíš už tak jako tak zákazníka nemá. Boeing však volí jiný přístup.   

Je možné, že informace o záměru přeprodat letadla má být signálem netrpělivosti Číně.

Čína má podle letošní prognózy poptávky CMO 2022 v letech 2021 až 2041 koupit asi 8485 nových letadel. Pokud se zachová zatímní nepsané pravidlo parity, Boeing může doufat v odbyt asi 4200 nových letadel. Pokud Čína vyhodnotí remarketing jako nepatřičný, od principu parity se může odklonit. Pokud se tak již nestalo.

Dalším zajímavým momentem je, že Boeing v letošním roce (do konce srpna) dodal zákazníkům pouze 231 letadlo 737 MAX. Na pozadí více než 300 uskladněných letadel to není mnoho, což vyvolává pochybnosti, zda je vůbec pro MAXy okamžitý odbyt. Dopravci jsou před nadcházející krizí s velkými nákupy opatrní.  

Pokud by Boeing uskladněných 150 letadel na trhu rychle udal, výrazně by to posílilo hotovostní toky i cenu akcií. Boeing dnes upřednostní krátkodobý úspěch před kultivací dlouhodobých pozic na čínském trhu.

Jde tedy o riskantní, ale zřejmě dobře promyšlený tah. Samozřejmě pokud poptávka na letadla čínských zákazníků skutečně existuje. (Foto: Boeing CMO 2022, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace