Regulátor FAA přijal nové hlukové a emisní standardy ICAO

  • 21.06.2022 13:00

Schválením nových hlukových a emisních standardů navržených mezinárodní organizací pro civilní letectví ICAO v roce 2017 americký regulátor fakticky rozhodl o ukončení výroby a prodeje populárních letadel Boeing 767F, 777 a 777F. Tato letadla standardy nesplňují a nesmí se proto podle právě schválených pravidel od 1. ledna 2028 vyrábět ani prodávat. Boeingu tak vyvstává další problém, neboť oba letouny jsou nástrojem konkurenční převahy Boeingu v segmentu nákladních letadel.

Boeing již oznámil vývoj nákladní verze 777-8F, která by měla nastoupit do služby v roce 2027. Harmonogram je velmi napjatý. Za typ 767F však náhradu nemá, pokud samozřejmě nedosáhne výjimky. Problém je, že poslední dobou je Boeingem požadovaných výjimek více, což snižuje pravděpodobnost úspěchu.

Boeing se snaží protlačit verzi 737 MAX 10 k certifikaci ještě podle stávajících standardů, jejichž platnost končí letos. Nový typ 777-8 a 777-8F se Boeing snaží certifikovat nikoliv jako nová letadla, ale jako modifikaci typu 777 resp. 777F. To je stejný přístup, jaký byl využit v případě 737 MAX. Bidenova vláda není k potřebám Boeingu příliš vstřícná. V lednu 2023 se však situace může změnit, pokud se změní vláda.

Teoretickou možností je remotorizace. Boeing však trpí nedostatkem vývojových kapacit, které by na tomto úkolu pracovaly paralelně k vývoji letadel MAX 10 a 777F. Remotorizace nemusí vždy tak snadná, jak se může zdát. Nikdo se o tom nepřesvědčil bolestněji než Boeing.

Jinou možností je konverze typu 787 na 787F. Konstrukce trupu 787 však jednoduchou vestavbu nákladových dveří nedovoluje (na rozdíl od Airbusu A350). Přesto jde zřejmě o nejschůdnější variantu.

Už dlouho se mluví o novém Boeingu NMA, který by mohl vzniknout i v nákladní verzi. O vývoji NMA ale zatím není rozhodnuto a je prakticky vyloučeno, aby výrobce stihl případné nové letadlo vyvinout, certifikovat a uvést do komerčního provozu do konce roku 2027.

Airbus je v jednodušší situaci, neboť A350F má k certifikaci kratší cestu. Jak A350F, tak A330F nadcházející standardy splňují. Vzhledem k velmi malému podílu na současném trhu má Airbus prakticky garantováno, že jeho tržní podíl v segmentu nákladních letadel poroste. (Foto: Aero Time Hub, planes.cz)  


Fotografie k článku



Komentáře



Ivo - nepřihlášený host (...30.123...)
21.06.2022 15:52
Volby

Letos budou v USA volby do Kongresu, tedy do sněmovny reprezentantů a senátu.

Petr - nepřihlášený host (...161.167...)
21.06.2022 14:09

"V lednu 2023 se však situace může změnit, pokud se změní vláda."

Pristi prezidentske volby v USA jsou 5 listopadu 2024.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace