Zatímco Ryanair se hlasitě bouří především proti státní pomoci ve formě grantů či půjček se státní zárukou, Wizz Air dlouhodobě kritizuje především pozastavení pravidel o využití slotů. Wizz Air vysvětluje, že v tomto případě se jedná jen o jinou formu státní pomoci.
Pozastavení pravidel o využití slotů znamená, že letecké společnosti, které mají historicky sloty na letištích s koordinací slotů, nemusí své sloty využívat, a přitom jim nebudou odebrány. Tím fakticky blokují konkurenci, která by sloty potřebovala k zahájení nebo rozšíření nabídky. To poškozuje společnosti, které na tato letiště chtějí létat, i zákazníky, kteří tak mají menší možnost výběru. Pravidlo tedy konzervuje status quo. A to znamená výhodu pro tradiční dopravce.
Wizz Air proto považuje pozastavení pravidel za skrytou formu státní pomoci. Na řadě letišť by potřeboval expandovat, ale kvůli blokovaným slotům nemůže. Je to problém i pro letiště, která volné kapacity nemohou prodat jiným zájemcům.
Před nástupem krize platilo, že společnost musí využít alespoň 80 % slotů, jinak o ně podle zásady „use it or lose it“ přijde. V době krize by toto pravidlo nutilo aerolinky provozovat „lety duchů“, tj. s minimem cestujících či bez nich, a to jen proto, aby své sloty udržely. To samozřejmě smysl nedává, a proto bylo pravidlo pozastaveno. Bylo by logické očekávat, že s postupným oživením provozu by Evropská komise pravidlo měla obnovit. „Problémem“ Wizz Airu je, že obnovuje svůj provoz rychleji než ostatní společnosti. (Foto: Wizz Air, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém