Boeing snižuje produkci typu 787

  • 20.07.2021 13:00

Boeingu se nedaří dostatečně rychle odstraňovat výrobní defekty Dreamlinerů. Zásoby vyrobených a nedodaných letadel již překračují stovku a Boeing proto nyní rozhodl výrobu omezit. Management nekonkretizoval, jak výrazně bude produkce snížena a na jak dlouho.

Je zřejmé, že pokračovat ve stávající situaci ve výrobě dalších ležáků tempem 5 kusů měsíčně znamená budovat velkou díru v hotovostních tocích. Kromě toho Boeing potřebuje mobilizovat pracovníky z výroby na opravy nedodaných letadel. Zbavit se stovek uskladněných letounů 737 MAX a 787 je jasnou prioritou.

V červnu dodal Boeing jediný 787, a to Turkish Airlines. To se podařilo jedině proto, že letoun byl certifikován těsně předtím, než regulátor zjistil na nedodaných letadlech problém s přední přetlakovou přepážkou.

Snížení objemu prodejů a pokles ceny letadla zvyšují riziko, že investice vložené do programu se Boeingu nejspíš nikdy nevrátí. Snížení tempa produkce zvýší jednotkové náklady výroby, a tedy i ziskovou marži. Snížení zasáhne i klíčové dodavatele, jako jsou Spirit AeroSystem. Ty poslední dva roky decimovala krize 737 MAX, která nyní pokračuje problémy s výrobou typu 787.

Zatímní odhady managementu týkající se termínu odstranění vad vyrobených letadel se neplní. Analytici se obávají, že Boeing nemusí úřad FAA přesvědčit o tom, že výroba dosáhla potřebné úrovně kvality.

Vzhledem k tomu, že výrobní defekty decimují výrobu Dreamlinerů již od května loňského roku, roste také nebezpečí, že zákazníci začnou své objednávky rušit. Standardní kontrakty umožňují zákazníkům odstoupit od objednávky bez penalizace v případě, že zpoždění překročí jeden rok. A pokud zákazník zůstane, zcela jistě situace využije k vyjednání nových podmínek kontraktu.

Boeing tvrdí, že onu stovku uskladněných a defektních letadel dokáže opravit a zákazníkům dodat do konce roku. V tom případě by však musel každý měsíc předat zákazníkům takřka 20 letadel, což se více podobá sci-fi než realitě. Ostatně slibům managmentu Boeingu dnes věří jen málokdo. Poslední dva roky nedokázal Boeing ze svých slibů splnit vůbec nic. Šéf Ryanairu Michael O’Leary se svou typickou otevřeností v květnu mluvil o „zmateném rozhodování manažerského týmu Boeingu“. Navíc ve hře je tu ještě regulátor, který procesy Boeingu nyní pečlivě kontroluje, takže Boeing může narazit i tady.

Analytici odhadují, že Boeing může dodat během tohoto roku nanejvýš 80 Dreamlinerů, a to proti 158 dodaným v roce 2019, tj. před nástupem pandemie. (Foto: Everett Herald)  


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace