Letecké společnosti varují před povinným testováním cestujících. Na cestu z České republiky do Británie a zpět je dnes nutných až šest testů a karanténa na obou stranách.

  • 19.04.2021 08:00

Šéf easyJetu Johan Lundgren varoval britskou vládu, že by příjezd do Velké Británie neměl být podmiňován testy na koronavirus. S kritikou stávajícího stavu se obrátil přímo na Borise Johnsona, který obavy leteckých společností považuje za odůvodněné. Informaci o tom přineslo zpravodajství Reuters.

Lundgren mj. požaduje, aby Británie upustila od testů pro cesty z/do zelených zemí. Varuje, že náklady na testování v mnoha případech převýší cenu letenek a cestování se stává velmi složitým. To maří snahu nízkonákladových společností učinit letenky co nejvíc dostupné co největšímu množství cestujících.

Uvádí, že náklady na testy po příjezdu do Británie představují až 210 liber, což je pro řadu rodin prohibitivní. Lundgren podotýká, že i pokud by cena testů poklesla na 50 liber, pak by to pro čtyřčlennou rodinu představovalo tak jako tak výdaj 200 liber.

S apelem se na vládu obrátil také šéf British Airways Sean Doyle. Ten žádá, aby vláda zajistila, že letecké cestování zůstane dostupným. Žádá, aby po příjezdu do Británie byly nákladné testy PCR nahrazeny jediným a levnějším antigenním testem.

Podobně vidí situaci také Wizz Air. CEO József Váradi prohlásil, že ztrácí optimismus, pokud jde o evropský letní provoz. Původně plánované nasazení 70 až 80 % kapacit je nyní mimo realitu. Várady z toho viní restrikce evropských vlád a zdržení, která provází zpackanou očkovací kampaň v zemích EU. Z těchto důvodů dnes nelze odhadnout, kdy se odložená poptávka změní ve skutečnou. Wizz Air i přes zhoršený výhled na letní sezónu nebude brzdit svůj růst a během 12 měsíců převezme 27 nových Airbusů.

Na řešení problému tlačí z pozice IATA také nový šéf organizace Willie Walsh. Chce, aby stávající pravidla pro testování platila pouze po nezbytně krátkou dobu, byla postupně zjednodušena nebo odstraněna. Je však skeptický, že by se vládám světa podařilo shodnout na globálním testovacím protokolu, jak to vloni organizace prosazovala. Je těžké najít jednotné řešení, pokud je se situace v různých zemích liší a liší se také úroveň vakcinace.

Společnosti jako jsou British Airways a Ryanair připravily několik „balíčků“, které cestujícím těchto společností zajišťují testy za zvýhodněných podmínek. I přesto však zůstávají náklady prohibitivní.

V současné době nelze do a z Británie cestovat v jiných než odůvodněných případech, což vylučuje turistické cesty. Pokuta za porušení pravidla je až 5000 liber. Mimořádně přísná pravidla pro přijíždějící cestující snižují počty leteckých cestujících na absolutní minimum. Stávající omezení mají padnout 17. května (termín bude upřesněn). Británie poté zavede semafor, který bude řadit jednotlivé země (a tedy také podmínky pro cestování podle rizik), a to od zelené do červené barvy.

Pro cestu z České republiky do Británie vypadá situace následovně: nejprve je nutné získat negativní předodletový test, který je nutno předložit dopravci při nástupu. Příjezd do Británie bez testu nebo s pozitivním testem znamená pokutu 500 liber. Následně je potřeba absolvovat dva až tři testy PCR v Británii. První do druhého dne po příjezdu, další osmého dne. A to v rámci povinné desetidenní karantény, jejíž porušení může znamenat pokutu až 5000 liber. Karanténu lze zkrátit doplňkovým testem PCR („Test to Release“), a to v pátém dnu. Pokud je negativní, cestující končí karanténu a vše ukončí testem osmého dne. Vynechání testu 2. a 8. dne znamená pokutu 1000 liber za každý test. Baliček dvou, resp. tří testů je přitom nutno koupit online ještě před odletem a kód balíčku uvést do formuláře Passanger Locator Form, který musí být vyplněn a odeslán před odletem. Slevu na balíček nabízí, jak bylo uvedeno, British Airways i Ryanair, a cena balíčku se pohybuje v rozmezí 160 až 210 liber. Od testů jsou osvobozeny děti do 11 let.

Před odletem do České republiky je potřeba další předodletový test PCR a další test PCR po návratu v době od 5. dne po návratu. Cestující musí strávit v karanténě 14 dní.

Suma sumárum, cesta do Británie a zpět vyžaduje až šest testů a minimálně 15 dní karantény. Cena testu PCR v ČR se pohybuje okolo 1700 Kč, britský „příjezdový“ balíček stojí okolo 210 liber plus další předoletový test v Británii se slevou za 80 liber. Náklady na všechny testy tak mnohanásobně překračují cenu letenky ekonomické třídy.

Za této situace skutečně nelze očekávat masy cestujících. Pro představu o rozsahu problému uvádíme, že v roce 2019 byla Británie pro letiště Praha nejpopulárnější destinací s 2,17 milionu odbavených cestujících. Británie vedla s výrazným náskokem před Itálií s 1,5 milionu cestujících a Ruskem s 1,3 milionu cestujících. Náklady na sérii testů tedy ruinují nejenom rozpočet cestujících, ale vážně poškodí i letecké společnosti a letiště.

Británii zmiňujeme, protože se jedná o největší evropský trh letecké dopravy a jak bylo uvedeno, také největší trh pro letiště Praha v době před pandemií. Konkrétní podmínky (a náklady) se liší zemi od země. Pro jednoduchost pomíjíme další aspekty, jako je omezená platnost cestovních pojištění v případě onemocnění covidem.

Je škoda, že jen před několika měsíci volaly letecké společnosti a organizace IATA po náhradě karantén testy PCR. Příliš pozdě procitly a uvědomily si, že vysoké náklady testů vytváří vážnou ekonomickou bariéru pro rozvoj cestovního ruchu.

Vakcinace dost možná pomůže pravidla pro cestování zmírnit. Tuto výhodu má Británie, která má v polovině dubna naočkovánu již většinu populace alespoň první dávkou. Na české straně (a v dalších zemích EU) to je horší. Ministr zdravotnictví Arenberger 16. dubna prohlásil, že „do konce června by se mohla otevřít registrace k očkování pro věkovou skupinu osob nad 40 let“. To je právě ten segment populace, který patří mezi časté letecké cestující. Očkování je uznáno, pouze pokud je ukončeno, tj. k prvnímu očkování je třeba připočítat dalších asi 40 dní do druhého očkování. Z toho plyne, že velká část českých (potenciálních) cestujících se dočká všech výhod vakcinace pro cestování až koncem hlavní sezóny. A podobně to vypadá i v dalších zemích EU.

Nezbývá než doufat, že do začátku hlavní sezóny se evropským vládám podaří shodnout na formuli, která náklady na testování výrazně sníží a zároveň neohrozí bezpečnost cestujících.


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace