Jak je to s bezpečností jednotlivých typů letadel?

  • 14.01.2021 17:00

Každá katastrofa znovu vyvolává otázky týkající se bezpečnosti letecké dopravy a jednotlivých letadel.

Statistiku katastrof jednotlivých modelů dopravních letadel uvádí např. web Air Safe. Statistika uvádí poměr katastrof na milion letů. Jedná se o katastrofy, při kterých zahynul alespoň jeden cestující, nezahrnuje tedy případy, kdy zahynul pouze člen posádky. Do statistiky rovněž nevstupují případy spojené s terorismem nebo jinými násilnými činy ani případy, kdy došlo k usmrcení osoby mimo letadlo. Statistika je aktuální ke konci roku 2017, v případě Boeingu 737 do konce března 2019. Katastrofy letadel ATR jsou zahrnuty do konce roku 2014.

Tabulka neobsahuje modely, které do konce roku 2017 neutrpěly žádnou katastrofu:

Airbus: A220, A319neo, A320neo, A321neo, A340, A350, A380

Boeing: 717, 747-8, 787

Embraer: ERJ 135, ERJ 140, ERJ 145

Rozkliknutí jednotlivých modelů v tabulce uvádí stručný popis katastrof nebo „významných událostí“ týkajících se příslušného modelu.

Jiným pohledem na bezpečnost letecké dopravy je poměr totálně zničených nebo neopravitelně poškozených letadel („hull loss“) na milion letů. Airbus uvádí statistiku vztaženou k jednotlivým generacím letadel (viz graf 1) za období 1959-2019.

Další otázkou je, ve které fázi letů dochází ke katastrofám (graf 2) nebo totálnímu zničení letadel (graf 3). Z grafů je zjevné, že největší kategorií z pohledu katastrof za posledních 20 let je fáze letu označená jako LOC-1, z hlediska totálního zničení letadla jde o RE (Runway Excursion), tj. vyjetí z dráhy. (zdroj: airsafe.com, Airbus)


Fotografie k článku



Komentáře



Eagle (...103.229...)
14.01.2021 22:36

Fáze není LOC-1, ale je to zkratka LOC-I - Loss of Control In-flight

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace